Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2005 Ανασυντάσσουν… τις δυνάμεις τους τα Δημόσια ΙΕΚ

Ανασυντάσσουν… τις δυνάμεις τους τα Δημόσια ΙΕΚ

0

Θόρυβος από δημοσιεύματα για μη προκήρυξη νέων τμημάτων από τον ΟΕΕΚ για το εαρινό εξάμηνο στα Δημόσια ΙΕΚ. Διευθυντής ΙΕΚ Ξάνθης: «Λείπει αυτό που θα ονομάζαμεmarketing της δημόσιας επαγγελματικής κατάρτισης». Πρόσφατα δημοσιεύτηκε στον τύπο η πρόθεση του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ), που εποπτεύει τα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ), να μη προκηρύξει τη δημιουργία νέων τμημάτων στις υπάρχουσες ειδικότητες, όπως ανελλιπώς έκανε τα τελευταία χρόνια κάθε Φεβρουάριο. Το γεγονός αυτό δημιούργησε αναστάτωση στους σπουδαστές που προτίθενταν να παρακολουθήσουν τα προγράμματα κατάρτισης των Δημοσίων ΙΕΚ, αλλά και στους καθηγητές των ΙΕΚ, καθώς η ενέργεια αυτή διαφαίνεται ότι υποκρύπτει την οικονομική δυσπραγία του Οργανισμού αφ’ ενός και αφ’ ετέρου ενισχύει τον κίνδυνο της περαιτέρω ενδυνάμωσης των Ιδιωτικών ΙΕΚ, αφού θ’ απορροφήσουν ένα μέρος των σπουδαστών. Οι εκπαιδευτικοί αντιδρούν γιατί πρόσφατα η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αποφάσισε να προχωρήσει, για πρώτη φορά, στην έμμεση χρηματοδότηση, με κοινοτικούς πόρους, των ιδιωτικών ΙΕΚ μέσω τουOΕΕΚ. Όπως τονίζουν, τα τελευταία χρόνια μειώνεται σταδιακά ο αριθμός των σπουδαστών των δημοσίων ινστιτούτων με αποτέλεσμα αρκετά ΙΕΚ στην επαρχία να δυσκολεύονται να δημιουργήσουν τμήματα από 20 και 25 σπουδαστές. Το …τοπίο στα Δημόσια ΙΕΚ έτσι όπως διαμορφώνεται, τις προοπτικές τους και εν γένει τα προβλήματα ανταγωνιστικότητας που αντιμετωπίζουν από τα ιδιωτικά ΙΕΚ και τα τμήματα του ΟΑΕΔ – λειτουργούν και στην Ξάνθη με παρεμφερής ειδικότητες και πιο …ελκυστική τιμή εξαμήνου 167 ευρώ – καθώς και τις ενέργειες που δρομολογούνται με στόχο την αναμόρφωσή τους για την καλύτερη παρεχόμενη κατάρτιση των σπουδαστών, τη στελέχωση και τον απαραίτητο εξοπλισμό, συζητά το «Ε» με τον Διευθυντή του Δημόσιου ΙΕΚ Ξάνθης κ. Σπυρίδη.

Το ΙΕΚ Ξάνθης

Το ΙΕΚ Ξάνθης βρίσκεται στο οικισμό Νεάπολη, συστεγάζεται με το 1ο ΤΕΕ Ξάνθης και το 2ο ΣΕΚ, έχει 54 σπουδαστές και λειτουργούν 3 τμήματα: Ειδικότητα: Τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής 1ο εξάμηνο, με 15 σπουδαστές, Τεχνικός δικτύων υπολογιστών, 3ο εξάμηνο 17 σπουδαστές, Ειδικός Μηχανογραφημένου λογιστηρίου, 3ο εξάμηνο 22 σπουδαστές. Τα δίδακτρα είναι 367 ευρώ ανά εξάμηνο με την επισήμανση ότι οι αριστούχοι σπουδαστές δεν πληρώνουν το επόμενο εξάμηνο.

Πόσο θίγεται η λειτουργία των δημοσίων Ι.E.K με το να μην προκηρυχθούν για το εαρινό εξάμηνο τα νέα τμήματα;

Σπυρίδης:«Σχετικό ενημερωτικό Έγγραφο με τέτοιο περιεχόμενο προς την υπηρεσία μας δεν έχει αποσταλεί από τον Ο.Ε.Ε.Κ. και από ότι γνωρίζουμε, σήμερα συνέρχεται το Διοικητικό Συμβούλιο για να καθορισθεί ο τρόπος και η λειτουργία νέων τμημάτων για το εαρινό εξάμηνο του 2005.

Βέβαια στις μεγάλες πόλεις και ιδιαίτερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και στην υποθετική περίπτωση μη προκήρυξης νέων τμημάτων, ίσως υπάρξει κάποιο πρόβλημα σε υποψηφίους που θα ήθελαν να εγγραφούν σε δημόσια Ι.Ε.Κ. και ειδικότερα σε κάποιες ειδικότητες πληροφορικής και οικονομίας, όμως για την περιοχή μας, από το δημόσιο Ι.Ε.Κ. Ξάνθης ελάχιστες φορές στο παρελθόν δημιουργήθηκαν ειδικότητες τον Φεβρουάριο, με τελευταία το 1999, ακόμη και αν ανελλιπώς κάθε τέτοια εποχή γινότανε σχετική προκήρυξη.

Ειδικά φέτος για το δικό μας Ι.Ε.Κ. ίσως θα’ τανε και λανθασμένη μια παρόμοια προσπάθεια αυτήν την εποχή. Από την μια μεριά δεν υπάρχουν αρκετοί ενδιαφερόμενοι αφού όσοι το είχαν προγραμματίσει να φοιτήσουν σε Ι.Ε.Κ. γράφτηκαν τον Σεπτέμβριο, αλλά από την άλλη ίσως και να « καίγαμε » αυτήν την ειδικότητα εάν η δύναμη του τμήματος ήτανε οριακή.

Τελικά τα δημόσια Ι.Ε.Κ αντιμετωπίζουν προβλήματα από την προσέλευση σπουδαστών;

Σπυρίδης: «Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια γενικότερα σε πανελλήνια ποσοστά οι σπουδαστές των Ι.Ε.Κ. έχουν μειωθεί αισθητά, ίσως και 50% με σημαντικότερη αιτία βέβαια την ευκολότερη είσοδο των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα ελληνικά Πανεπιστήμια. Το πρόβλημα είναι αρκετά αισθητό στις μικρότερες πόλεις όπου υπάρχουν κύρια μόνο δημόσια Ι.Ε.Κ.».

Το δημόσιο Ι.Ε.Κ. Ξάνθης τι προοπτικές έχει πλέον με τα νέα δεδομένα;

Σπυρίδης: «Τον Σεπτέμβριο με το ξεκίνημα του νέου εξαμήνου, πρώτος βασικός στόχος ήταν να τακτοποιηθούν όλες οι σημαντικές οικονομικές υποχρεώσεις του Ι.Ε.Κ. στους εκπαιδευτές καθόσον δύο εκπαιδευτικά εξάμηνα ήσαν απλήρωτα και υπήρχε έντονη δυσφορία από την πλευρά τους και δεύτερος, να επανασχεδιάσουμε δραστηριότητες ποιοτικής κατάρτισης.

Ήδη από τα τέλη Οκτωβρίου μέχρι και τέλη Δεκεμβρίου με απανωτές πληρωμές ξεπληρώσαμε όλες τις εκκρεμούσες υποχρεώσεις ώστε οι συνάδελφοι εκπαιδευτές πιο ορεξάτοι πλέον να αποδώσουν τα μέγιστα στην ποιοτική κατάρτιση.

Εργαστηριακά το Ι.Ε.Κ. εξοπλίστηκε με ένα πλήρες εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών αλλά και σύγχρονο εξοπλισμό για εκπαίδευση σεG.I.S. ( Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών ).

Ετοιμάζουμε με την προμηθεύτρια εταιρία, ένα διήμερο σεμινάριο ενημέρωσης – εκπαίδευσης σε G.I.S. σε επαγγελματίες του Νομού μας ώστε να ανιχνευθούν οι κατάλληλοι εκπαιδευτές που θα στελεχώσουν την ομάδα κατάρτισης σε μια ειδικότητα που είναι εξελίξιμη και έχει ανάγκη η σύγχρονη αγορά εργασίας.

Η ειδικότητα αερίων καυσίμων με τη χρήση του φυσικού αερίου στην περιοχή μας, έχει προτεραιότητα στην επιλογή μας, αλλά και αρκετές άλλες για τις οποίες όμως περιμένουμε πρώτα την τελική αναμόρφωσή τους από τον Ο.Ε.Ε.Κ. και μετά έγκαιρα θα καθορίσουμε με λεπτομέρεια όλες τις κινήσεις μας ώστε ο Σεπτέμβριος του 2005 να’ ναι μια νέα ποιοτική αφετηρία επαγγελματικής κατάρτισης του Δημόσιου Ι.Ε.Κ. Ξάνθης.

Βέβαια όπως όλοι γνωρίζουμε οι ειδικότητες πληροφορικής και οικονομίας πρωτοστατούν στις επιλογές των υποψηφίων σπουδαστών των Ι.Ε.Κ».

Πόσο θίγονται τα δημόσια Ι.Ε.Κ. από τα αντίστοιχα ιδιωτικά;

Σπυρίδης: «Στόχος των δημοσίων Ι.Ε.Κ. είναι η ποιοτική επαγγελματική κατάρτιση και στις περισσότερες των περιπτώσεων το επιτυγχάνει.

Είναι βασικό να αναφέρουμε ότι οι απόφοιτοι όλων των ειδικοτήτων όλων των ιδιωτικών Ι.Ε.Κ στην φάση της πιστοποίησης για να πάρουν αναγνωρισμένο πλέον δίπλωμα, περνάνε κάτω από τον έλεγχο θεωρητικών και πρακτικών εξετάσεων των δημοσίων Ι.Ε.Κ. που γίνεται σε πανελλήνια κλίμακα και σε προκαθορισμένες ημερομηνίες.

Ακόμη και η προαιρετική εξάμηνη άσκηση μετά την κατάρτιση ελέγχεται πλήρως από Δημόσιο Ι.Ε.Κ. Ιδιαίτερα στη φάση αυτή, μέσα από ένα σύστημα μοριοδότησης με κοινωνικά και ποιοτικά κριτήρια, χορηγείται και οικονομική επιδότηση που δίδεται μόνο σε ασκούμενους που προέρχονται από δημόσια Ι.Ε.Κ. Για την περίπτωση αυτή από ότι γνωρίζουμε και επειδή είναι Κοινοτική Οδηγία, μάλλον παρόμοιας επιδότησης θα δικαιούνται και οι ασκούμενοι των Ιδιωτικών Ι.Ε.Κ. Ίσως να αποτελεί αυτή η εξέλιξη μια ισότιμη αντιμετώπιση όλων των σπουδαστών των Ι.Ε.Κ. και πιστεύουμε πως μας δίνεται έτσι μεγαλύτερος και σημαντικότερος ρόλος δραστηριότητας.

Σημαντικό ακόμη πλεονέκτημα για τα δημόσια Ι.Ε.Κ. είναι οι υποτροφίες που δίνονται κατά τη διάρκεια της κατάρτισης που αποβλέπουν είτε στην συνδρομή κοινωνικά ασθενέστερων καταρτιζομένων είτε στη δημιουργία και καλλιέργεια άμιλλας μεταξύ των.

Ειδικότερα το δημόσιο Ι.Ε.Κ. Ξάνθης έχει σήμερα μια ισόρροπη στελέχωση από παλαιούς και νέους συνεργάτες. Η εμπειρία των παλιών και ο ενθουσιασμός των νέων στελεχών αποτελούν τον καλύτερο συνδυασμό για ποιοτικότερη και παραγωγικότερη επαγγελματική κατάρτιση στην περιοχή μας..

Στόχος ακόμη είναι οι ίδιοι οι καταρτιζόμενοι να’ ναι αυτοί που θα μας προβάλουνε μέσα από σωστές συνθήκες κατάρτισης καθόσον επιδιώκουμε να βάλουμε στο κέντρο της όλης κατάρτισης τον καταρτιζόμενο που μας εμπιστεύθηκε την επαγγελματική του καταξίωση.

Άλλωστε μας πληρώνει για αυτό με εξαμηνιαία δίδακτρα και είμαστε υποχρεωμένοι να ανταποκριθούμε με επιτυχία προς όλες τις κατευθύνσεις.

Για να προβάλουμε προς τα έξω αυτήν τη προσπάθεια τον Μάιο θα οργανώσουμε ημερίδα με κύριους ομιλητές – παρουσιαστές τους ίδιους τους καταρτιζόμενους με τους εκπαιδευτές των.

Σ’ αυτό το σημείο πρέπει να τονισθεί ότι δεν υπάρχει τόσο από τον Ο.Ε.Ε.Κ. αλλά και από τα δημόσια Ι.Ε.Κ. κάθε περιοχής, σωστή και έγκαιρη προβολή του ρόλου των και των επιτευγμάτων της κατάρτισης που προσφέρουν. Λείπει αυτό που θα ονομάζαμε marketing της δημόσιας επαγγελματικής κατάρτισης. Από όσο έχουμε ενημερωθεί προς αυτήν την κατεύθυνση θα διατεθούν σημαντικά κονδύλια και θα γίνει πολύπλευρη προσπάθεια.

Για τον Νομό μας, τελικά, δεν θα υπάρξει αρνητική επίπτωση ακόμη και από πιθανή περίπτωση μη προκήρυξης νέων τμημάτων επαγγελματικής κατάρτισης τώρα τον Φεβρουάριο, αντίθετα η ανάγκη της αναμόρφωσης των ειδικοτήτων και επί πλέον ο επαναπροσδιορισμός ποιοτικής δραστηριότητας στα δημόσια Ι.Ε.Κ. να αποτελούν τις καλύτερες προϋποθέσεις για ανανέωση του σύνθετου ρόλου που καλείται να παίξει στην επαγγελματική κατάρτιση το δημόσιο Ι.Ε.Κ. Ξάνθης συμβάλλοντας στην κάλυψη της αγοράς εργασίας με το κατάλληλο στελεχιακό δυναμικό».

Υπάρχουν άλλες άμεσες προγραμματισμένες δραστηριότητες για το δημόσιο Ι.E.K Ξάνθης;

Σπυρίδης: «Ναι και μάλιστα άμεσης προτεραιότητας, συγκεκριμένα:

1) Η δημιουργία Γραφείου Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας. Είναι μία σοβαρή προσπάθεια απογραφής των επιχειρήσεων της περιοχής, των αναγκών τους σε επαγγελματικό στελεχιακό δυναμικό, σε συνδυασμό με το υπάρχον δυναμικό που έχει καταρτισθεί επαγγελματικά.

Αυτή η δραστηριότητα θα βοηθήσει ουσιαστικά και στην επιλογή ειδικοτήτων που έχει ανάγκη η αγορά ώστε προς αυτή την κατεύθυνση να γίνεται και ένας ρεαλιστικό ς προγραμματισμός ειδικοτήτων για κατάρτιση.

2) Η άμεση συνεργασία με τους φορείς της τοπικής κοινωνίας, όπως Νομαρχία,

Δήμους, Κοινότητες, Σχολεία, Συλλόγους κ.λ.π.

Έτσι θα προβάλουμε το έργο μας και ακόμη θα βοηθήσουμε μέσα από τη συνεργασία και με το ευρισκόμενο σε εξέλιξη καταρτιζόμενο δυναμικό να συνδράμουμε είτε επαγγελματικά είτε κοινωνικά.

3) Η προώθηση Κοινοτικών προγραμμάτων, όπως αυτό τουLeonardo Da Vinci.

Από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα διατίθενται σημαντικά κονδύλια για την προώθηση της οικοδόμησης της «Ευρώπης της γνώσης» και συμβάλει με την εφαρμογή του στην ενίσχυση του ευρωπαϊκού χώρου συνεργασίας στους τομείς της εκπαίδευσης και της κατάρτισης.

Το πρόγραμμα αυτό μπορεί να συνδυασθεί και με άλλες κοινοτικές πρωτοβουλίες και ειδικά προγράμματα».

Μαριάννα Ξανθοπούλου

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2005
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Ο συμβολισμός της μέρας των Θεοφανίων και η «κίνηση αλληλεγγύης»

Αγιασμός των Υδάτων στο Λιμάνι των Αβδήρων. Μια ηλιόλουστη μέρα, η Πέμπτη 6 Ιανουαρίου, πρ…