Αρχική ΓΝΩΜΕΣ Καθιέρωση μετενδικοφανούς διαδικασίας στα Διοικητικά Δικαστήρια

Καθιέρωση μετενδικοφανούς διαδικασίας στα Διοικητικά Δικαστήρια

0
diki-empros

Α. Η ανάγκη επιτάχυνσης των διοικητικών δικών είναι δια πιστωμένη ανάγκη. Εντός της προβλεπόμενης δικαστικής διαδικασίας μόνο καθυστέρηση μπορεί με τα σημερινά δεδομένα να συναντήσει ωστόσο κανείς με αμφίβολο το ουσιαστικό αποτέλεσμα και την ολοκλήρωση δίκαιης δίκης.

Β. Πρόταση προς την κατεύθυνση της επιτάχυνσης και της εκκαθάρισης των εκκρεμοτήτων θα μπορούσε να είναι η πιλοτική εφαρμογή για μία διετία μίας νέας “μετενδικοφανούς” διαδικασίας στις εκκρεμείς διοικητικές Υποθέσεις.

Συγκεκριμένα :

– συγκρότηση Επιτροπών στο αρμόδιο εποπτεύον Υπουργείο, όπου και η επίδοση του δικογράφου του ενδίκου βοηθήματος, με τριμελή σύνθεση [Πρόεδρος : Νομικός Σύμβουλος ΝΣΚ, Μέλη : Διευθυντής Υπουργείου και ένας Επιθεωρητής Ελεγκτής Δημόσιας Διοίκησης από το ΣΕΕΔΔ]

-θέσπιση διαδικασίας αντίστοιχης του άρ. 24 Ν.2732/1999 (Α’ 154), όπου (α) ο ιδιώτης διάδικος μετά την εμπρόθεσμη εντός 60 ημερών από την γνώση της πράξης άσκηση του ενδίκου βοηθήματός του θα δύναται να υποβάλλει ειδική Αίτηση ενώπιον της ως άνω Επιτροπής προς επανεξέταση της Υπόθεσής του με καταβολή παραβόλου αντίστοιχου του ενδίκου βοηθήματος εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών (3) μηνών από την επίδοση του δικογράφου του κατατεθέντος βοηθήματος

(β) επί των λόγων της Αίτησης αυτή θα κινείται εντός των ορίων των περιεχομένων στο δικόγραφο χωρίς να διευρύνονται επί ποινή ακυρότητας τα υποκειμενικά και αντικειμενικά όρια της εκκρεμοδικίας

(γ) στη Συνεδρίαση των Επιτροπών θα καλείται προς παροχή διευκρινίσεων ο ιδιώτης

(δ) στην Επιτροπή εισήγηση επί της Αίτησης θα υποβάλλει Τμηματάρχης Υπάλληλος του Υπουργείου,

(ε) η Επιτροπή θα επιδιώκει την επίλυση της διοικητικής διαφοράς σε μία συνεδρίαση σε πνεύμα προστασίας του δημοσίου συμφέροντος και των δικαιωμάτων του ιδιώτη με γνώμονα την αποφυγή άσκοπων διοικητικών δικών και αστικών αποζημιώσεων του ιδιώτη

(στ) η Απόφαση της Επιτροπής (i) θα εκδίδεται εντός διμήνου από την Συνεδρίαση, (ii) είτε θα κάνει δεκτή την Αίτηση του ιδιώτη και θα υποδεικνύει την υποχρεωτική ανάκληση της προσβαλλόμενης πράξης εντός τριάντα (30) ημερών από την Συνεδρίαση της Επιτροπής ή την διόρθωσή της κατά σημεία της προσβαλλόμενης, οπότε θα επέρχεται κατάργηση της διοικητικής δίκης, ενώ η μη συμμόρφωση της εκδούσας Υπηρεσίας θα οδηγεί σε πειθαρχικό και ποινικό έλεγχο των αρμοδίων υπαλλήλων, (iii) είτε θα απορρίπτει αιτιολογημένα την Αίτηση του ιδιώτη, οπότε η Απόφαση αυτή θα θεωρείται συμπροσβαλλόμενη πράξη στην ανοιγείσα διοικητική δίκη

-με πρωτοβουλία εκάτερης πλευράς η Απόφαση της Επιτροπής, θετική ή αρνητική για τον ιδιώτη, θα κοινοποιείται στο Δικαστήριο και το πολύ εντός διμήνου από την έκδοσή της επί ποινή ακυρότητας (α) στην μεν θετική θα καταργείται η δίκη και η Υπόθεση θα τίθεται στο Αρχείο, (β) στην δε αρνητική η πράξη θα θεωρείται συμπροσβαλλόμενη πράξη

-στην περίπτωση μη άσκηση Αίτησης από τον ιδιώτη εντός της αποκλειστικής για εκείνον προθεσμίας ενώπιον της Επιτροπής το εμπλεκόμενο Υπουργείο ανά τρίμηνο θα κοινοποιεί Πίνακα επιδοθέντων δικογράφων και υποβληθεισών Αιτήσεων από τους ιδιώτες κατά τρόπο, ώστε η μη υποβολή της Αιτήσεως (ι) να θεωρείται μη άσκηση παράλληλης προσφυγής και να οδηγεί άνευ άλλου τινός στην ταχεία απόρριψη του ασκηθέντος ενδίκου βοηθήματος, (ιι) την δε Απόφαση για την απόρριψη θα λαμβάνει το Δικαστήριο σε Συμβούλιο.

Γ. Το όφελος του Δημοσίου από την πρόταση είναι προφανές, δημοσιονομικό και θεσμικό, ενώ θα αποκατασταθεί η ασφάλεια δικαίου.

Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
Δικηγόρος ΔΣΑ – ΝΥ ΟΑΕΔ
Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από Ιωάννης Ελ. Κυμιωνής
Περισσότερα άρθρα από ΓΝΩΜΕΣ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Προτομές και προτιμήσεις

Ο προβληματισμός μου ξεκίνησε για πλάκα. Σε μια βόλτα με τον οκτώ μηνών γιο μου στο χώρο τ…