Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Επίκαιρα Τροπολογία – «παράθυρο» για την νομιμοποίηση της «ΤΕΞ»

Τροπολογία – «παράθυρο» για την νομιμοποίηση της «ΤΕΞ»

0
tex

Κατατίθεται προς ψήφιση την προσεχή εβδομάδα στην Ολομέλεια της Βουλής. Παρέχει το δικαίωμα ανάκλησης της απόφασης του Αρείου Πάγου με βάση την απόφαση του ΕΔΑΔ

Αντιδράσεις πολιτικών και νομικών κύκλων. Εγείρονται πολλά ερωτήματα ως προς την σκοπιμότητα της τροπολογίας. Θα γίνει το ίδιο και με την απόφαση του ΕΔΑΔ για την Σαρία;


«Κερκόπορτα» ανοίγει τροπολογία του υπουργείου Δικαιοσύνης στην επονομαζόμενη «Τουρκική Ένωση Ξάνθης» (ΤΕΞ) για διεκδίκηση ανάκλησης της αμετάκλητης απόφασης του Αρείου Πάγου που ορίζει την διάλυσή της. Η τροπολογία που εισάγεται με τον τίτλο: «Συμπλήρωση διατάξεων του άρθρου 758 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας», έχει προστεθεί σε νομοσχέδιο και σύμφωνα με τον υπάρχοντα προγραμματισμό πρόκειται να τεθεί προς ψήφιση από την Ολομέλεια της Βουλής μέσα στην εβδομάδα.

Τι αναφέρει η τροπολογία

«Άρθρο 40. Στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 758 του Κώδικα Πολιτικής Δικονοµίας προστίθενται εδάφια ως εξής: Η αίτηση ανάκλησης ή µεταρρύθµισης του πρώτου εδαφίου επιτρέπεται, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά, και µετά την έκδοση οριστικής απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωµάτων του Ανθρώπου µε την οποία κρίνεται ότι η δικαστική απόφαση που δέχθηκε ή απέρριψε την αρχική αίτηση εκδόθηκε κατά παράβαση δικαιώµατος που αφορά στο δίκαιο χαρακτήρα της διαδικασίας που τηρήθηκε ή διάταξης ουσιαστικού δικαίου της Ευρωπαϊκής Σύµβασης Δικαιωµάτων του Ανθρώπου. Στην περίπτωση αυτή η αίτηση ασκείται µέσα σε προθεσµία ενενήντα (90) ηµερών, η οποία αρχίζει από την ηµεροµηνία που καθίσταται οριστική η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωµάτων του Ανθρώπου, σύµφωνα µε το άρθρο 44 της Ευρωπαϊκής Σύµβασης Δικαιωµάτων του Ανθρώπου». Προκειμένου δε να έχει αναδρομική ισχύ, προστέθηκε «μεταβατική διάταξη» ως άρθρο 41 που αναφέρει: «Η διάταξη του άρθρου 40 του παρόντος καταλαµβάνει και τις υποθέσεις για τις οποίες έχει εκδοθεί απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωµάτων του Ανθρώπου που έχει καταστεί οριστική σύµφωνα µε το άρθρο 44 της Ευρωπαϊκής Σύµβασης Δικαιωµάτων του Ανθρώπου πριν από τη δηµοσίευση του παρόντος. Στην περίπτωση αυτή η προθεσµία άσκησης της αίτησης ανάκλησης ή µεταρρύθµισης είναι ένα (1) έτος από τη δηµοσίευση του παρόντος».

Τροπολογία συμμόρφωσης στην απόφαση του ΕΔΑΔ

Το σκεπτικό της τροπολογίας βασίζεται στη θέση της Επιτροπής Δικαιωμάτων του ΣΥΡΙΖΑ που εκφράστηκε το 2012, ότι πρέπει να γίνει σεβαστή η απόφαση του ΕΔΑΔ. Να σημειώσουμε ότι το 2008 το ΕΔΑΔ καταδίκασε τη χώρα μας για παραβίαση του άρθρου 11 (το δικαίωμα του συνέρχεσθαι και συνεταιρίζεσθαι). Η αίτηση για εφαρμογή της απόφασης του ΕΔΑΔ απορρίφθηκε με το σκεπτικό ότι οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου δεν είναι δεσμευτικές. Ουσιαστικά η τροπολογία κινείται στην λογική της υποχρέωσης συμμόρφωσης της χώρας στις αποφάσεις του ΕΔΑΔ που αφορούν σε πολιτικές υποθέσεις όπως ήδη ισχύει για τις ποινικές.

Αντιδράσεις από πολιτικούς και νομικούς κύκλους

Η τροπολογία έχει εγείρει αντιδράσεις από πολιτικούς και νομικούς κύκλους που υποστηρίζουν ότι οι αποφάσεις του ΕΔΑΔ δεν μπορούν σε κάθε περίπτωση να γίνονται δεκτές στην ελληνική έννομη τάξη ακόμη και αν έρχονται σε αντίθεση με πάγιες εθνικές θέσεις ή διεθνείς συμβάσεις. Ενώ μερίδα νομικών κύκλων μεταφράζει την τροπολογία ως υποχρέωση συμμόρφωσης της χώρας στις αποφάσεις του ΕΔΑΔ και για τις πολιτικές υποθέσεις.

Ερωτήματα

Πέραν των αντιδράσεων εγείρονται πολλά ερωτήματα ως προς την σκοπιμότητα της εν λόγω τροπολογίας: 1) Γιατί κατατίθεται αυτή την χρονική στιγμή και μ’ αυτόν τον τρόπο, ως εμβόλιμη δηλαδή, σε άλλο νομοσχέδιο; 2) Μήπως πίσω απ’ αυτό κρύβεται «άρωμα εκλογών» και αυτό μεταφράζεται ως ένα «δώρο» της κυβέρνησης στην μειονότητα προκειμένου να προσεταιριστεί ψήφους; 3) Είναι διατιθεμένη η κυβέρνηση και με ποιο τρόπο προτίθεται να διασφαλίσει όλα εκείνα που επιχείρησε να προστατεύσει με την απόφασή του το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας, στην κατεύθυνση της τήρησης της Συνθήκης της Λοζάνης που ορίζει θρησκευτικό και όχι εθνικό προσδιορισμό στην μειονότητα της Θράκης; Και βέβαια κατά πόσο μπορεί μέσω αυτής της τροπολογίας να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην υπηρέτηση ένθεν κι ένθεν σκοπιμοτήτων 4) Έχει συνυπολογίσει η κυβέρνηση τις συνέπειες της καθολικής συμμόρφωσης της χώρας με τις αποφάσεις του ΕΔΑΔ στις πολιτικές υποθέσεις; Κι εν προκειμένω για την ίδια τη μειονότητα, λαμβάνοντας υπόψη την επικείμενη εκδίκαση της υπόθεσης στο ΕΔΑΔ που θα κρίνει την εφαρμογή της Σαρία στις κληρονομικές υποθέσεις μελών της μειονότητας, έχει τη βούληση να αποδεχθεί πλήρη συμμόρφωση με ό,τι αυτό συνεπάγεται;

Μαριάννα Ξανθοπούλου

mxanthopoulou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Επίκαιρα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

12% :Ελπίδα για τις επιχειρήσεις που δεν έκαναν αγωγές να μην χάσουν τον συμψηφισμό

Νομική τεκμηρίωση από τον Ξανθιώτη δικηγόρο Ι. Τσιλιγγίρη: Με το νόμο Σταθάκη ακυρώθηκαν ο…