Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Επίκαιρα «Διάδρομος» Βουλγαρίας-Ελλάδας για τη μεταφορά Ουκρανικών σιτηρών στην Καβάλα

«Διάδρομος» Βουλγαρίας-Ελλάδας για τη μεταφορά Ουκρανικών σιτηρών στην Καβάλα

0

Συζητήσεις για χερσαίο διάδρομο από τη Βάρνα στο λιμάνι της Καβάλας

Η Ελλάδα και η Βουλγαρία εξετάζουν τη δημιουργία ενός χερσαίου διαδρόμου μεταφοράς ουκρανικών σιτηρών από τη Βάρνα στο λιμάνι της Καβάλας, τονίζουν στην «Ναυτεμπορική», ευρωπαϊκές πηγές στις Βρυξέλλες, καθώς η ΕΕ αναζητεί εναλλακτικές οδούς, μετά την άρνηση της Ρωσίας να ανανεώσει τη συμφωνία για τα σιτηρά.

Θα μπορούσε να υπάρχει σύνδεση ανάμεσα στην μεταφορά σιτηρών και την ενεργειακή διασύνδεση των δύο χωρών», τονίζουν οι ίδιες πηγές και προσθέτουν: «Η ιδέα της σιδηροδρομικής μεταφοράς ουκρανικών σιτηρών μέσω της Βουλγαρίας στα ελληνικά λιμάνια είναι από πέρυσι υπό συζήτηση, ανάμεσα στις δύο κυβερνήσεις».

Στο πλαίσιο αυτό, «το λιμάνι της Καβάλας θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο. Βρίσκεται στην ίδια περιοχή με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο έχει γίνει de facto ενδιάμεσος σταθμός μεταφοράς στρατευμάτων και οχημάτων του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ προς τη δυτική ζώνη της συμμαχίας», σημειώνουν ευρωπαϊκές πηγές στη «Ν».

Η «δυτική» ομπρέλα ασφαλείας που ανοίγει στα βορειοανατολικά σύνορα της Ελλάδας είναι πλέον πιστοποιημένη. Αν φθάσει και σιτάρι εκτός από το αέριο, δεν θα υπήρχαν προβλήματα ελέγχου αφού η περιοχή είναι ήδη αυστηρά φυλασσόμενη.Σε αυτό προστίθεται η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών στις βουλγαρικές πόλεις Κούλατα και Σβίλενγκραντ, που θα επιτρέψει τη μεταφορά περισσότερων εμπορευμάτων στα ελληνικά λιμάνια.

Ενίσχυση από την ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει άλλωστε να ενισχύσει και να επιδοτήσει τις εναλλακτικές προσπάθειες για την προώθηση των ουκρανικών σιτηρών στον υπόλοιπο κόσμο, μετά την άρνηση της Μόσχας να ανανεώσει τη συμφωνία της Κωνσταντινούπολης για την μεταφορά τους μέσω της Μαύρης Θάλασσας.

«Είναι απολύτως απαραίτητο να βελτιωθούν και να ενισχυθούν οι «διάδρομοι αλληλεγγύης», μέσω της  Ευρώπης», τόνισε ο Ισπανός υπουργός Γεωργίας Λουίς Πλάνας, του οποίου χώρα κατέχει την εκ περιτροπής προεδρία της Ε.Ε. «Δεν μπορούμε να αποφύγουμε την ευθύνη μας», επέμεινε ο  Ισπανός υπουργός, στο περιθώριο συνάντησης στις Βρυξέλλες με τους ομολόγους του της ΕΕ.

Ο θαλάσσιος διάδρομος σιτηρών, που άνοιξε τον Αύγουστο του 2022 με τη συμφωνία της Μόσχας, επέτρεψε μέχρι τώρα την μεταφορά 33 εκατομμυρίων τόνων σιτηρών  από την Ουκρανία σε ένα χρόνο, ανακουφίζοντας τις χώρες εισαγωγής, ιδιαίτερα στην Αφρική, και μειώνοντας τις παγκόσμιες τιμές.

Ταυτόχρονα, η ΕΕ έχει αναπτύξει χερσαίους και ποτάμιους «διαδρόμους», μέσω της Πολωνίας και της Ρουμανίας, βοηθώντας έτσι στην μεταφορά  41 εκατομμυρίων  τόνων ουκρανικών δημητριακών.

Πλέον, αυτή είναι τώρα η μόνη οδός εξαγωγής για το Κιεβο και ήδη, για τη διευκόλυνση των εμπορευματικών μεταφορών, βρίσκεται σε εξέλιξη ένα έργο εναρμόνισης του πλάτους των σιδηροδρομικών γραμμών μεταξύ της ΕΕ και της Ουκρανίας.

Στο άμεσο μέλλον και για να αποφευχθεί ο κορεσμός των υφιστάμενων διαδρόμων, η Λιθουανία προτείνει να χρησιμοποιηθούν τα λιμάνια των χωρών της Βαλτικής, ώστε να υπάρξει μια συνδυασμένη ετήσια  μεταφορά 25  εκατομμυρίων τόνων σιτηρών.

«Χρειαζόμαστε επίσης πιο αποτελεσματικές τελωνειακές και διοικητικές διαδικασίες, που μπορούν να γίνουν κατά την άφιξη σε ευρωπαϊκά λιμάνια», και όχι μόνο στα ουκρανικά σύνορα όπου «χρειάζεται χρόνος και υπάρχουν δυσλειτουργίες», τόνισε ο Λιθουανός υπουργός Γεωργίας Κεστούτις Νάβικας.

Πηγή: Μιχάλης Ψύλος/Ναυτεμπορική

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Επίκαιρα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Διαμαρτυρία των εκπαιδευόμενων των ΣΔΕ για την μη συμπερίληψή τους στις δωρεάν μετακινήσεις

Αναλυτικά οι επιστολές διαμαρτυρίας από τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας Ξάνθης, Μύκης και Κε…