Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2011 Το διαδραστικό παιδικό μουσείο του Μουζαφέρ Μπέη

Το διαδραστικό παιδικό μουσείο του Μουζαφέρ Μπέη

0

Ελένη Διαφωνίδου
elenidfn@yahoo.com
 
 
Ένα πρωτότυπο διαδραστικό παιδικό μουσείο, συνδυασμένο με ιστορικόαρχείο, σχεδιάζεται να φιλοξενηθεί στο ανακαινισμένο κονάκι τουΜουζαφέρ Μπέη,στο λιγότερο αξιοποιημένο κομμάτι της Παλιάς Πόλης, που σίγουρα θααποκτήσεινέα πνοή μετά τη λειτουργία ενός τέτοιου μουσείου. Η ομάδα τωνεπιστημόνων πουέχει οριστεί υπέγραψε τη σύμβαση για την κατάρτιση όλων των μελετών πουθααποτελέσουν την πρόταση του δήμου Ξάνθης για ένταξη στο ΕπιχειρησιακόΠρόγραμματης Περιφέρειας.
Κεντρική φιλοσοφία του σχεδιασμού αποτελεί η δημιουργία ενός χώρουγια παιδιά όλων των ηλικιών που θα παντρεύει την ιστορία με τηντεχνολογία καιθα περιλαμβάνει διαφορετικές θεματικές, ώστε να μην περιορίζεται σε μίαστείραπεριπλάνηση των παιδιών ανάμεσα σε εκθέματα. Για το λόγο αυτό ιδιαίτερηβαρύτητα δίνεται στις επικοινωνιακές δράσεις που θα κάνουν τουςεπισκέπτες-μαθητές ενεργά μέρη της επίσκεψης, δίνοντας τους πρωτοβουλίες, αλλά καιτοερέθισμα να επισκέπτονται συχνά το χώρο.
Η κ. Λουίζα Καραπιδάκη είναι η μουσειολόγος, επικεφαλής της ομάδαςπου έχει αναλάβει τον τομέα της διαμόρφωσης του μουσείου. Εδώ και 2,5περίπουχρόνια που πληροφορήθηκε την επιθυμία δημιουργίας Παιδικού Μουσείου καιΙστορικού Αρχείου στο «Μουζαφέρ Μπέη» έχει συγκεντρώσει στοιχεία, μίαογκώδηβιβλιογραφία και έχει πραγματοποιήσει επαφές με αρχαιολόγους,εκπαιδευτικούςκαι άλλους εμπλεκόμενους προκειμένου να καταλήξει στην τελικήφυσιογνωμία τουπαιδικού μουσείου της Ξάνθης. Ο σχεδιασμός έτσι όπως έχει μορφοποιηθείσήμεραδιαφέρει από τα παιδικά μουσεία ή μουσεία παιδικών εκθεμάτων πουσυναντώνται σεδιάφορα μέρη της Ελλάδας, στο γεγονός ότι δίνει ενεργό ρόλο στο παιδί,καλώνταςτο να επεξεργαστεί τα αντικείμενα με τα χέρια του, να συμμετέχει σεδιαδραστικές δράσεις και να αναζητήσει στο διαδίκτυο όλα όσα δεν«χώρεσαν» στιςαίθουσες του μουσείου.
 
Οι θεματικές του μουσείου
Το παιδικό μουσείο θα είναι χωρισμένο σε θεματικές που θααντιστοιχούν στις αίθουσες του αρχοντικού. Μία θεματική, όπως μαςεξηγεί η κ.Καραπιδάκη, θα περιλαμβάνει τις επικοινωνιακές δράσεις. «Το παιδί μέσααπόεκθέματα που θα μπορεί να πιάνει και να επεξεργάζεται θα παρακολουθείτηνιστορία της σφαίρας, για παράδειγμα, θα λαμβάνει πληροφορίες για τηβιομηχανία,την εποχή, την παρουσία της στη χώρα μας και στη συνέχεια θα μπορεί ναπαίζειμε μία μπάλα, κάνοντας τη σύνδεση του χθες με το σήμερα. Αντιστοίχως,θαγίνεται και με την κούκλα», σημειώνει η ίδια.
Μία άλλη ενότητα θα εστιάζεται στη ζωή του παιδιού στην Ξάνθη και τηΘράκη, με τη μορφή ενός ταξιδιού στο χρόνο. Οι επισκέπτες- μαθητές θαμαθαίνουνγια την καθημερινή ζωή των παιδιών από την αρχαιότητα, τι σήμαιναν ταήθη καιτα έθιμα για τα μικρά παιδιά εκείνης της εποχής, τι σχέση είχαν με ταέπιπλακαι το χώρο (με δεδομένο ότι ήδη θα βρίσκονται μέσα σε ένα παλιόαρχοντικό),την εγκυμοσύνη και τα διάφορα στάδια της ζωής των παιδιών από την πρώτηβρεφικήκαι την πρώτη παιδική ηλικία».
Η ίδια η μουσειολόγος αναδεικνύει ως μία από τις σημαντικότερεςθεματικές αυτή που θα αφορά στα δικαιώματα του παιδιού ανά τον κόσμο.«Σχεδιάζεται να υπάρχει μία Τράπεζα Επικοινωνίας. Τα παιδιά δηλαδή θαμπορούνεπί τόπου, μέσω διαδικτύου, να κάνουν έρευνα σχετικά με τις χώρες όπουανθεί ηπαιδική εργασία ή αντιμετωπίζεται η έλλειψη φαρμάκων. Υπάρχει σκέψημάλιστα νασυντάσσουν και κείμενο σε μορφή καταγγελίας ή υποστήριξης, ώστε νακινητοποιείται περισσότερο το ενδιαφέρον τους.
 
Ένα παιδικό μουσείο, όχι σαν όλα τα άλλα
Βασικός άξονας γύρω από το σχεδιασμό του μουσείου είναι ναδημιουργηθεί ένας χώρος παιδαγωγικός που θα ανατρέψει τόσο στο παιδίόσο καιστους γονείς τη στερεοτυπική αντίληψη για το μουσείο. «Θέλουμε ναπροσφέρουμεστα παιδιά το λόγο για να έρθουν, ακόμη και σαν μορφή ανάμνησης ήεμπειρίας.Θέλουμε να αποτελέσει ακόμη και ευκαιρία ανάδειξης του τουρισμού τωνπαιδιών», σημειώνειη κ. Καραπιδάκη.
Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο, υπάρχει ειδική μέριμνα ώστε οι δράσεις ναείναι χωρισμένες ανά ηλικία και να αφορούν σε παιδιά από την προσχολικήηλικίαμέχρι και το λύκειο.
Μάλιστα, το παιδικό μουσείο θα προσφέρεται για οικογενειακά προγράμματα, όπου τα μέλη της οικογένειας θα μπορούν να καλλιεργήσουν ποιοτικόχρόνομεταξύ τους, αλλά και για μεμονωμένα παιδιά. Βέβαια, η έμφαση θαδίνεται σταεκπαιδευτικά προγράμματα, με τη δυνατότητα να αναπτυχθεί μία σχέσηαλληλεπίδρασης όπου τα παιδιά στα πλαίσια πχ μίας έρευνας ναεπισκέπτονταιπολλές φορές το μουσείο.
 
Στόχος ο συνεχής εμπλουτισμός
Μέσα από τα πρώτα στοιχεία για τη διαμόρφωση του παιδικού μουσείουτης Ξάνθης γίνεται σαφές ότι πρόκειται για ένα μουσείο που θασυνταιριάζει τηνπαραδοσιακή του μορφή ως μουσειακού χώρου με διαδραστικές εφαρμογέςπληροφορικής.
Όσον αφορά στην πορεία των εργασιών το τελευταίο 8μηνο όλη η ομάδααποτελούμενη από τη μια από τη μουσειολόγο, 3 αρχιτεκτόνισσες και μίαερευνήτρια και από την άλλη από τον υπεύθυνο Πληροφορικής, 2μουσειοπαιδαγωγούςκαι 3 αρχαιολόγους, ενώνει τις δυνάμεις της για να συνδυάσει τοσχεδιασμό μετην εφαρμογή. Η κ. Καραπιδάκη σημειώνει ότι: «δεν είναι ένα έργο 5μηνών, αλλάέχει όλα τα εφόδια να συνεχίσει έχοντας συγκεκριμενοποιήσει τηστρατηγική του».
Σε αυτή τη φάση έχει ολοκληρωθεί η μελέτη των θεματικών και αυτή τωνδιαδραστικών εφαρμογών. «Αυτό το μουσείο, που χαρακτηρίζεται απόπρωτοτυπία καιδεν αντιγράφει τα παιδικά μουσεία που υπάρχουν ανά την Ελλάδα, αλλάδιατηρείτον ελληνικό του χαρακτήρα αναμφίβολα, έχει στόχο να εμπλουτίζεταισυνεχώς καιστο παιδικό, αλλά και στο επιστημονικό κομμάτι», διευκρινίζει η κ.Καραπιδάκη.
Σχετικά με το χώρο του αρχοντικού, η ίδια παραδέχτηκε ότι ηδιαρρύθμιση του χώρου ανέτρεψε ορισμένα από τα σχέδια για το μουσείο,ωστόσοδίνει άλλες προοπτικές, κυρίως διότι χωρίζεται με τέτοιο τρόπο πουεξυπηρετείστην παρουσίαση ανά θεματική. Άλλωστε, όπως μας πληροφορεί και ημουσειολόγος:«από την αρχή δουλέψαμε πάνω στο χώρο, προσπαθώντας να αξιοποιήσουμεόλες τιςδυνατότητές του».

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2011
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Όλοι οι σταυροί των υποψηφίων στις εκλογές του Επιμελητηρίου

Μαριάννα Ξανθοπούλουmarianaxan@yahoo.gr  Με πλειοψηφήσαντα  τοσυνδυασμό «Επ…