elenidfn@yahoo.com
Την ξεκάθαρη διαφωνία του, και όχι απλά επιφυλάξεις, εκφράζει μεεπίσημη θέση του το ΤΕΕ- Παράρτημα Θράκης σχετικά με την υπό κατάρτισημελέτητου δήμου Ξάνθης για την επιλεκτική πεζοδρόμηση των δρόμων Ορφέως καιΑμοιρίδηστην Παλιά Πόλη. Ο δήμαρχος έχει ανακοινώσει στην Επιτροπή ΠοιότηταςΖωής ότισχεδιάζεται να πεζοδρομηθεί περιοδικά αυτό το τμήμα του παραδοσιακούοικισμού,λόγω της αυξημένης κίνησης που παρατηρείται στα καταστήματα τιςαπογευματινέςκαι βραδινές ώρες.
Ο σχεδιασμός αυτός έχει ήδη συναντήσει την αντίδραση του συλλόγουΠαλιάς Πόλης, ενώ πολλοί είναι αυτοί που εξέφρασαν τους προβληματισμούςτουςσχετικά με την περαιτέρω άτακτη ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων, χωρίςαντίστοιχη αδειοδότηση, ενώ και επαγγελματίες καφέ- μπαρ από άλλεςπεριοχέςδιαμαρτυρήθηκαν για το ευνοϊκό καθεστώς που εφαρμόζεται έτσι μόνο γιαένα μικρόμέρος καταστηματαρχών. Ειδικότερα, τα μέλη του συλλόγου Παλιάς Πόληςχαρακτήρισαν αποσπασματικό το μέτρο και με βάση όσα μέχρι σήμερα έχουνπαρατηρηθεί, πιστεύουν ότι ακόμα και για τους κατοίκους της ΠαλιάςΠόλης θασυνεχίσει να είναι δύσκολη η διέλευση από την περιοχή.
Το ΤΕΕ- παράρτημα Θράκης με τη θέση του που καταθέτει στην πρόσφατηπεριοδική του έκδοση, χαρακτηρίζει αναποτελεσματική μια τέτοιακυκλοφοριακήρύθμιση και προτάσσει την εφαρμογή του προεδρικού διατάγματος –πουισχύει εδώκαι 35 χρόνια-, με το αιτιολογικό ότι ούτως ή άλλως οι διατάξεις τουλύνουνπολλά από τα προβλήματα που σήμερα αντιμετωπίζει ο δήμος, αλλά και οιδημότες.Συγκεκριμένα, το π.δ. προβλέπει και την πεζοδρόμηση της Ορφέως και τηςΑμοιρίδη, αλλά εμπορικές χρήσεις, δηλαδή λειτουργία καφέ- μπαρ. Ωστόσο,προκύπτει ασάφεια σχετικά με το επιτρεπόμενο ποσοστό εμπορικής χρήσης,καθώςσήμερα παρατηρείται εκτίναξη σχετικά με όσα μπορούσαν να εκτιμηθούντότε.Πάντως, με δεδομένο ότι το προεδρικό διάταγμα τα τελευταία 5 χρόνιαφαίνεται νααποδίδει καρπούς με την αύξηση της προσέλκυσης τουριστών, από τηνπλευρά τουΤΕΕ Θράκης κρίνεται απαραίτητο να μην ξεπεραστεί το μέτρο και ο δήμοςΞάνθης ναδράσει με βάση όχι την εμπορικότητα, αλλά ένα συνολικό τουριστικό χάρτηγια τηνΠαλιά Πόλη. Επίσης, το ΤΕΕ υπογραμμίζει ότι σε ό,τι κι αν σχεδιαστείείναιαπολύτως απαραίτητο να πειστούν και οι δημότες να συνδράμουν για τηντήρηση τηςρύθμισης και τον περιορισμό της άσκοπης κυκλοφορίας με το αυτοκίνητο.
Κατά του αποσπασματικής ρύθμισης της επιλεκτικής πεζοδρόμησηςηεπίσημη θέση του ΤΕΕ
Το τελευταίο χρονικό διάστημα διεξάγεται συζήτηση εντός και εκτόςτου δημοτικού συμβουλίου για την πεζοδρόμηση των οδών Φ. Αμοιρίδη καιΟρφέως. Οπροβληματισμός υπάρχει γιατί μετά την τοποθέτηση τραπεζο-καθισμάτων επίτωνοδών είναι δύσκολη η διέλευση των οχημάτων και ταυτόχρονα επικίνδυνηγια τουςθαμώνες των καταστημάτων. Την ίδια στιγμή ο κυκλοφοριακός φόρτοςμεγαλώνειγιατί συνεχώς αυξάνονται οι επισκέπτες στην περιοχή, με αποτέλεσμα τοπρόβλημανα γίνεται πιο έντονο.
Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι η αύξηση τηςεπισκεψiμότητας προκαλεί συνέπειες, που οφείλουμε όλοι και κυρίως ηΔημοτικήΑρχή, να αντιμετωπίσουμε. Το πρόβλημα υπάρχει και μεγεθύνεται γιατί όλοαυτό τοχρονικό διάστημα δεν εφαρμόστηκαν οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που έχουνκαθοριστεί για την περιοχή.
Οι επισκέπτες σταθμεύουν στην περιοχή γιατί ποτέ δεν επιβλήθηκαν οικυρώσεις που καθορίζονται από την απαγόρευσή της. Οι επισκέπτεςχρησιμοποιούντο αυτοκίνητο όταν πρώτα παραβάτες είναι τα ίδια τα υπηρεσιακάαυτοκίνητα τουδήμου που σταθμεύουν παράνομα μπροστά στο χώρο του δημαρχείου. Καισίγουρα τοαισθητικό αποτέλεσμα ενός παρκαρισμένου αυτοκινήτου μπροστά σε έναπαραδοσιακόκτίριο δεν αντιπροσωπεύει την εικόνα που θέλουμε να προσδώσουμε στηνπαλιάπόλη.
Με άλλα λόγια η επιλεκτική πεζοδρόμηση στην παρούσα φάση απλά θαμετατοπίσει το πρόβλημα από τη μη εφαρμογή των κανόνων, σε άλλο τμήματηςΠαλιάς Πόλης.
Με βάση τα παραπάνω, πρέπει σε πρώτη φάση να προχωρήσουμε στηνεφαρμογή των κανόνων που ήδη υπάρχουν με προηγούμενες αποφάσεις καιμέσα σεσύντομο χρονικό διάστημα να επιστρέψουμε στο θέμα αξιολογώντας τααποτελέσματατης εφαρμογής τους. Το ΤΕΕ έχει επανειλημμένα θέσει την αναγκαιότητααξιολόγησης των μέτρων που λαμβάνονται.
Η κυκλοφοριακή μελέτη που πρόκειται να συνταχθεί για την πόλη, θαλάβει υπόψη τις συνθήκες και τα χαρακτηριστικά της παλιάς πόλης καιείναισίγουρο ότι η παλιά πόλη δεν μπορεί αντιμετωπισθεί μόνο με κριτήριακυκλοφοριακά και με την δυνατότητα απορρόφησης οδικού φόρτου.
Όμοια, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι καμία ρύθμιση από μόνη της δεμπορεί να είναι αρκετή αν δε πείσουμε τους δημότες της πόλης μας ναπεριορίσουντην άσκοπη χρήση του αυτοκινήτου εντός πόλης και ιδιαίτερα της ΠαλιάςΠόλης πουδεν πρέπει να ξεχνάμε ότι δημιουργήθηκε με κλίμακα ανθρώπου.
Τέλος θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ξάνθη δεν αποτελεί τη μοναδικήγια τα δεδομένα της χώρας πόλη που διαθέτει παραδοσιακό οικισμό στοεσωτερικότης. Μπορεί να αναζητήσει κανείς παραδείγματα και σε άλλες πόλεις όπωςταΙωάννινα που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν το θέμα των κυκλοφοριακώνρυθμίσεωνεντός του κάστρου της πόλης, επιλέγοντας τελικά την απαγόρευση τηςστάθμευσηςστους επισκέπτες και όχι στους μόνιμους κατοίκους.
Οι αποφάσεις μας πρέπει να στοχεύουν στη δημιουργία ενός τουριστικούχάρτη της παλιάς πόλης για να πετύχουμε τελικά την καλύτερη προβολήτης, τηνδιασφάλιση της επισκεψιμότητας και την υποστήριξη της επιχειρηματικήςπρωτοβουλίας με προτεραιότητα όμως και σεβασμό στις συνθήκες ζωής τωνμονίμωνκατοίκων της, χωρίς τους οποίους η παλιά πόλη δε μπορεί να υπάρξει ωςδιατηρητέος οικισμός.