elenidfn@yahoo.com
Ο «τυφώνας» της οικονομικής κρίσης έχει επηρεάσει το σύνολο τωνσυνηθειών και της καθημερινότητάς μας. Οι δε συζητήσεις για την κρίση,καθώςκαι προβολή τωνμύριων όσων προβλημάτωντης ελληνικής οικονομίας έχουν δημιουργήσει μία «μαύρη τρύπα» στηνψυχολογίατων πολιτών. Από αυτό ήταν αδύνατο να μείνει ανεπηρέαστη και η διάθεσηγιακαλοκαιρινές διακοπές, μπάνια και χαλάρωση. Ωστόσο, «σπίτι» επιμένουμενα μημείνουμε. Ο τρόπος διοργάνωσης των διακοπών φαίνεται να έχει αλλάξει,αλλά δεντις έχουμε απαρνηθεί εντελώς. Κοντινές αποστάσεις, οδική μετακίνηση,σύντομηπαραμονή και περισσότερη έρευνα αγοράς για την ανεύρεση της καλύτερηςπροσφοράςείναι τα χαρακτηριστικά της φετινής προετοιμασίας των ξανθιωτών για τηναξιοποίηση της άδειάς τους.
Αυτό καταθέτουν τουριστικοί πράκτορες της πόλης από τα τουριστικάγραφεία Air Trans,TravelMattersκαι Outos Travel.
Η τουριστική κίνηση έχει κάνει «βουτιά» ακόμα και σε σχέση με τηνπερσινή χρονιά, ενώ παρατηρείται ότι ακόμη και τακτικοί ταξιδιώτεςφέτοςαποφασίζουν να μην «ξανοιχτούν» ή και να μην ταξιδέψουν καθόλου.Πάντως, όπωςσημειώνεται από τους τουριστικούς πράκτορες, οι φετινές προσφορές είναικαλύτερες από πέρυσι, ώστε να προσελκύσουν περισσότερους τουρίστες, σταξενοδοχεία, αλλά και στα «πακέτα» διακοπών, πλην της μεταφοράς μεπλοία, όπου ηαύξηση της τιμής του πετρελαίου, δεν ευνόησε για να «πέσουν» οι τιμέςκαι γι’αυτό παραμένουν σε υψηλά και «αποτρεπτικά» επίπεδα.
«Ο κόσμος δείχνει περισσότερο ενδιαφέρον για προορισμούς χωρίςαεροπλάνο ή καράβι και προτιμώνται όσα είσαι σε μικρές αποστάσεις,ακόμα κιόταν ταξιδεύουν με γκρουπ. Ακόμα δυσκολότερη είναι η απόφαση για τουςξανθιώτεςνα ταξιδέψουν στο εξωτερικό. Υπάρχουν βέβαια και οι σταθεροί πελάτεςπου καιφέτος οργανώνουν το ταξίδι τους με προτίμηση τις ζεστές χώρες, ΤηνΤαϋλάνδη, τοΠουκέτ ή τις Μαλδίβες. Η γενική εικόνα είναι ότι ο κόσμος και φέτος θακάνειδιακοπές, αλλά πολύ πιο οικονομικά», ενημερωνόμαστε από τον εκπρόσωποτης Air Trans.
Τον ενδελεχή τρόπο με τον οποίο οι ξανθιώτες επιλέγουν πλέον τονπροορισμό των διακοπών τους τονίζει ο Τζενγκίζ Ουζούν από το τουριστικόπρακτορείο “travel Matters”.«Όλοι κάπου θέλουν να πάνε. Υπάρχει ενδιαφέρον και ο κόσμος ρωτάει γιαταδιάφορα ταξίδια, ωστόσο είναι πιο διστακτικός στην τελική απόφαση καικάνειμεγαλύτερη έρευνα αγοράς», σημειώνει ο κ. Ουζούν, προσθέτοντας από τηνάλλη,ότι οι φετινές τιμές είναι πολύ καλύτερες ακόμη και σε σχέση με τιςπερσινές,με ιδιαιτέρως δελεαστικές τιμές και σε ξενοδοχεία, (ίσως και κάτω από20 ευρώτο άτομο ημερησίως) των πλέον τουριστικών περιοχών, όπως Κέρκυρα καιΑμοργό.Μάλιστα, ειδικά για τα ταξίδια σε νησιά ο ίδιος συνιστά τη μετακίνησημετσάρτερ από τη Θεσσαλονίκη, αφού έτσι οι τουρίστες γλιτώνουν καιπετρέλαιο καιδιόδια και κούραση αλλά και χρόνο, με τιμές αρκετά προσιτές. Επίσης μαςπληροφορεί ότι διαθεσιμότητα υπάρχει ακόμη, ωστόσο περιορίζεται όσοπερνούν οιμέρες.
Επιπλέον, ο κ. Ουζούν που διοργανώνει εκδρομές και προς τα παράλιατης Τουρκίας παρατηρεί όλο και αυξανόμενο ενδιαφέρον από την πλευρά τωνξανθιωτών, με ιδιαίτερη προτίμηση σε Αϊβαλί, Κουσάντασι, Τσεσμέ καιΑλικαρνασσό. Για την Τουρκία η μεταφορά γίνεται οδικώς, με μάξιμουμ τις8 ώρεςπου απαιτούνται περίπου για την άφιξη στην Αλικαρνασσό (που είναι καινοτιότερα).
«Η θερινή τουριστική κίνηση θα διαρκέσει φέτος από 20 Ιουλίου έως 15Αυγούστου. Όποιος μετακινηθεί θα είναι τότε», σημειώνει ο κ. ΖήσηςΟύτος,εξηγώντας ότι πλέον οι τουριστικές συνήθειες έχουν αλλάξει και οιξανθιώτεςέχουν κάνει στροφή στις ολιγοήμερες διακοπές σε κοντινά μέρη, μέχριΠρέβεζα,Λευκάδα ή Κέρκυρα, όπου το εισιτήριο είναι χαμηλό. Ακόμη, παρατηρείενδιαφέρονγια διακοπές στην Τουρκία, Κωνσταντινούπολη ή παράλια, ωστόσο και πάλιτοταξίδι δεν ξεπερνά τις 4-5 ημέρες.
Ακόμη, καταθέτει ότι εξαιρετικά πεσμένη είναι η κίνηση και στιςοργανωμένες εκδρομές με το ενδιαφέρον να βρίσκεται περίπου στο ήμισυτηςχωρητικότητας, ενώ εντύπωση προκαλεί ότι, όπως μας ενημερώνει ο κ.Ούτος, καιστα κατά κόρον παραδοσιακά νησιά, όπως η Κρήτη, η κίνηση στα ξενοδοχείαπουδουλεύουν με έλληνες τουρίστες βρίσκεται στο ναδίρ, κάτι που δεσυμβαίνει σεαυτά που φιλοξενούν επισκέπτες από το εξωτερικό. Αυτό το παράδειγμαδίνει μίασυνολική απεικόνιση της κατάστασης που πιστοποιεί ότι η κρίση έχει μπειγια τακαλά στην ψυχολογία μας και τελικά τα «μπάνια του λαού» θα γίνουν φέτοςλιτάκαι ταπεινά.