Marianaxan@yahoo.gr
10 χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την ίδρυση του συλλόγου«Ελληνική Γλωσσική Κληρονομιά», που λειτουργεί ως «άγγελος – φύλακας»για τηνδιάσωση και διάδοση της ελληνικής γλώσσας και τα μέλη του με τον πρώτοκαι νυνπρόεδρό του, καθηγητή , πρώην πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Βασίλη Φίλια και σε συνεργασίαμε το ΊδρυμαΘρακικής Τέχνης και Παράδοσης διοργάνωσαν ημερίδα στην Ξάνθη στο «Π» –τηνΠαρασκευή 3 Ιουνίου στις 8μ.μ. – μεθέμα: «Η Θράκη. Γλώσσα και Πολιτισμός». Την ημερίδα παρακολούθησαναρκετοίΞανθιώτες μεταξύ των οποίων ο μητροπολίτης κ. Παντελεήμων, ο π.βουλευτής κ.Παναγιώτης Σγουρίδης, η πρώην δήμαρχος Αβδήρων κα Εύα Τσακίρη και ηπολιτευτήςκα Γεωργία Ανδρέου.
Συντονίστρια της ημερίδας ήταν το μέλος του συλλόγου καΑριστέα Σιδέρη – Τόνια ενώ την απουσία του συγγραφέα κ. ΓιώργουΔολιανίτη, λόγωασθενείας, κάλυψε η Ξανθιώτισσα δικηγόρος μέλος του συλλόγου, κα Ζωή Δημακοπούλου. Στην αρχή της ημερίδας ο διευθυντής τουΙδρύματος κ.Σοφιανός Ουτατζής ανέγνωσε χαιρετισμό της προέδρου κας ΒιργινίαςΤσουδερού.
«Η Ευρώπη είναιεδώ…»
Τόσο η κα Σιδέρη όσο και η κα Δημακοπούλου αναφέρθηκαν στοέργο του συλλόγου, ο οποίος αριθμεί μέλη στην Ελλάδα και στο Εξωτερικόκαι στιςπροσπάθειές του για τη διαφύλαξη της ελληνικής γλώσσας, ως μοναδικούκαιαναπόσπαστου στοιχείο του ελληνικού πολιτισμού από τις «παγίδες» καιτηναλλοτρίωσή της παγκοσμιοποίησης. Στις ενότητες της ημερίδαςσυμπεριλαμβάνοντανθεματικές που αφορούν την Θράκη και την «Γλώσσα των Πομάκων» τις οποίεςανέπτυξαν ο Ρωμανιστής – Βαλκανιολόγος κ. Αχιλλέας Λαζάρου με θέμα «ΗΘράκηδιαχρονικά» και ο επιχειρηματίας κ. Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, αντίστοιχα.
Ο κ. Λαζάρου ανατρέχοντας σε ιστορικές πηγές (αρχαία , ρωμαϊκά , βυζαντινά ) κείμενααλλά καισύγχρονες έρευνες γύρω από τη Θράκη τον πολιτισμό και τη γλώσσα της κατέδειξε ότι ηΘράκη κατοικούνταναπό τα Ομηρικά χρόνια από ¨Έλληνες (Ορφέας, Πέλοψ) στα ρωμαϊκά χρόνιακαιβυζαντινά χρόνια η ευρύτερη περιοχή της Θράκης ονομάστηκε Ρωμανία ενώσταχρόνια του Ιουστινιανού ονομάστηκε Ευρώπη. Αναφερόμενος δε στουςΠομάκουςτόνισε με έμφαση και βεβαιότητα ότι δεν είναι τούρκοι αλλά γηγενείςεξισλαμισμένοι ενώ επικαλούμενος τη μελέτη του Τσέχωβ (ρώσο ιστορικό) αναφέρθηκε στις επιδράσεις και τιςσχέσεις τωνπομάκων με τους Έλληνες.
Εν αρχή ην ο λόγος…
Ο κ. Φίλιας με την ομιλία του παρείχε στο κοινό τηδυνατότητα να κατανοήσει τη ιδιαιτερότητα και τη σημαντικότητα τηςελληνικήςγλώσσας, τονίζοντας το χρέος και την ευθύνη που κουβαλάμε όλοι ωςαναγκαιότητανα την προστατεύσουμε από την κακοποίησή της και τον «εκβαρβαρισμό της» όπως χαρακτηριστικά είπε.
Η νοηματοποίηση και ημουσικότητα της ελληνικής γλώσσας
Ανέφερε ότι το πολιτιστικό στίγμα του κάθε λαού συνδέεται πρώτα με τη γλώσσα πουείναι ο τροχός του πολιτισμού. Ανατρέχοντας στις πρώτες περιόδους τηςζωής τουανθρώπου πληροφόρησε το κοινό ότι η επικράτηση του HomoSapiens έναντιNeaterdalοφείλεταιστην ανάγκη κοινωνικότητας ως βασικό στοιχείο της επιβίωσης. Η γλώσσααυτές τιςεποχές ήταν ένα ορθωμένο ουρλιαχτό. Αυτό που εισάγει η αρχάια ελληνικήγλώσσαείναι η μουσικότητα αλλά και η νοηματοποίηση μέσα από αφηρημένεςέννοιες. Αυτάτα στοιχεία ανακαλύφθηκαν στην αρχαία Ελλάδα: «Η δυνατότητα έκφρασηςαφηρημένωννοημάτων είναι η προσφορά του ελληνισμού στην ανθρωπότητα», τόνισε ο κ.Φίλιας,εκφράζοντας παράλληλα την αντίθεσή του σε εκλατινισμό της γλώσσας μέσααπό τοδιαδίκτυο επισημαίνοντας ότι αυτό είναι κακοποίηση και αποτελεί κίνδυνογια τηνελληνική γλώσσα: «Μας ωθούν σε εσωτερικό εκβαρβαρισμό και πρέπει ν’αντισταθούμε» ήταν η κατακλείδα της ομιλία του κ. Φίλια.
Ο κ. Εμφιετζόγλου μιλώντας για τη γλώσσα των πομάκωνσημείωσε ότι η πομακική γλώσσα είναι ένα συνονθύλευμα σλαβικής,ελληνικής καιτουρκικής και αραβικής (λόγω Κορανίου) και αναφέρθηκε στις σχέσεις τουμε τουςΠομάκους και στις προσπάθειες τους να καταγράψουν την πομακική γλώσσα.