elenidfn@yahoo.com
«Ηκρίση έχει πλήξει τις επιχειρήσεις των παντοπωλείων,όπως έχει επηρεάσει το σύνολο της εμπορικήςδραστηριότητας σε όλη τη χώρα, ωστόσο η οικονομικήδυσπραγία δεν έχει στρέψει στις μεγάλεςαλυσίδες σούπερ μάρκεταυτούς που επιλέγουν ναπρομηθεύονταιτα προϊόντα τους και να στηρίζουν τα συνοικιακάπαντοπωλεία», εξηγεί στο «Ε» ο πρόεδρος των παντοπωλών Ξάνθης κ.ΝικόλαοςΚαραπαντζίδης, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά μετον αντίκτυπο της οικονομικήςκρίσης στις, κατά κόρον,οικογενειακές επιχειρήσεις των παντοπωλών.
Τηστιγμήπου σύμφωναμεδημοσιεύματα,πολλάκαταστήματασούπερ μάρκετστηνΕλλάδα εξετάζουν ακόμηκαι το ενδεχόμενοεξαγοράς από μεγάλεςαλυσίδες σούπερ μάρκετή τη μεταξύτους συνεργασία, προκειμένουνα τα βγάλουν πέρα, ο κ. Καραπαντζίδης παρατηρεί ότι μπορείοι αγοραστικές συνήθειες να έχουν μεταβληθεί,αλλά οι ξανθιώτες σε πόλη και ύπαιθροσυνεχίζουν να μένουν«πιστοί» στα μίνιμάρκετ.«Σίγουρα, έχουν μειωθείοιποσότητες και οι καταναλωτές έχουν περιοριστεί στα απαραίτητα, όμωςαυτό θα συνέβαινε ούτως ή άλλως γιατί είχαμεμάθεινα παίρνουμετα παραπανήσια και τώρα απλά ψωνίζουμεπιο ορθολογιστικά. Άλλωστε, γι’ αυτό και ο όγκος του κόσμουτων καταστημάτωνμαςδεν αλλάζει, επειδή ο καταναλωτής δε θέλει να βρεθεί μπροστάστη μεγάληποικιλία και να παρασυρθεί επιβαρύνοντας το πορτοφόλι του», προσθέτει οκ.Καραπαντζίδης. Για τους λόγους αυτούς στην Ξάνθη δεν έχει μπεικανένα «λουκέτο» σε μίνι-μάρκετεξαιτίας της κρίσης, παρά μόνοέκλεισαν ορισμέναγαλακτοπωλεία, τα οποία, σύμφωναμετους επαγγελματίεςτηςτοπικής αγοράς, ήταν, ούτως ή άλλως υπεράριθμα.
Οπρόεδρος του συνεταιρισμούπαντοπωλών Ξάνθης, που αριθμεί40 μέλη,υπογραμμίζειότι και στον ευρέως λεγόμενο«πόλεμοτων τιμών»,οιπαντοπώλες, μέσωτης ιδιωτικής ετικέτας της ΕΛΕΤΑ, είναι σε θέση να απαντούνμεανταγωνιστικές τιμές,ενώ καισε επώνυμαπροϊόντα, μέσωτουσυνασπισμούτους, πετυχαίνουν μεγάλεςεκπτώσεις. Όσον αφορά στην πρακτική των «μεγάλων»ναπωλούν κάτω του κόστους «παίζοντας τα δικά τους παιχνίδια», ο κ.Καραπαντζίδης εξήγησεότι οι παντοπώλεςδε θέλουν να μπουνσε λογικές μηνύσεων,άλλωστε το πρόστιμοείναι μηδαμινό,και συνειδητά επιλέγουννα αφήσουν τον καταναλωτή να κρίνει ο ίδιος. Μάλιστα, σχολίασε: «σαφώςκαι έχειμειωθείη αγοραστική δύναμητων καταναλωτών, πράγμαπου έχει οδηγήσει και σεπτώση του τζίρου, και οι πελάτες ψάχνουν περισσότερο τις συμφερότερεςτιμές,ωστόσοξέρουν ότι κι εμείςμπορούμεκαι ανταποκρινόμαστεσε αυτή τη συγκυρία» και βέβαια δεν παρέλειψε να συμπληρώσειότι τα παντοπωλεία διατηρούν τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματαστην επαφή μετονπελάτη, την προσωπική σχέση, την καθημερινήευκολία και τη συνήθεια των πολιτών.
Ακόμη,ενδιαφέρουσα είναι ητοποθέτηση του κ. Καραπαντζίδη σχετικά μετηνταυτόχρονη παρουσία των μίνιμάρκετκαι μεγάλωνσούπερ μάρκετστην τοπική αγορά, καθώς και την αναμενόμενηάφιξη του νέου κολοσσούτης Carrfourστηνπεριοχή: «ότι ήταν να γίνειέγινε όταν πρωτοήρθαν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετστηνπεριοχή. Τώρα έχει δημιουργηθείμιαισορροπία. Ο πόλεμοςτώραείναι μεταξύτων αλυσίδων αυτών. Γι’ αυτό και αυτοί θαεπηρεαστούν περισσότερο από την άφιξη του Carrfour.Οπωσδήποτε θα υπάρξει αντίκτυπος και σ’ εμάςστην αρχή, αλλά μετάοιπελάτες θα επανέλθουν».
Κιαυτό, όπως διευκρινίζει ο κ. Καραπαντζίδης συμβαίνεικαι διότι τα έξοδα των παντοπωλείων είναι περιορισμένα,ενώ οι μεγάλεςαλυσίδες επιβαρύνονται μετο εργασιακό κόστος. Γι’αυτό άλλωστε και δημοσιεύματακάνουν λόγω για επιχειρούμενεςαλλαγές στο εργασιακό καθεστώς των εργαζομένωντων μεγάλωνσούπερ μάρκετ,όπου η μίαεταιρίαπεριμένειτην «άλλη» στη γωνία, ώστε τον πρώτο που θαεπιχειρήσει επιχειρησιακές συμβάσειςθα τονακολουθήσουν και οι υπόλοιπες για να μηνυστερούνστον ανταγωνισμό.Βέβαια, προς το παρόν συναντούν πολλές αντιδράσεις καιόπως παραδέχεται και υψηλόβαθμοστέλεχος μεγάληςαλυσίδας «είναι δύσκολο να εφαρμοστούνκαθώς, πρώτον, δεν υπάρχουν οργανωμένασωματείακαιδεύτερον, είναι αδύνατον να πείσεις τους υπαλλήλους σου να δεχθούν μείωσηστις αποδοχές τους, τη στιγμήπου εμφανίζειςκέρδη».
Γιατο λόγο αυτό και προσπαθώντας να βρουν άλλους τρόπουςπεριορισμούςτων λειτουργικών τους εξόδων έχουν ξεκινήσει τιςδιαδικασίες αναδιαπραγμάτευσηςτων μισθωμάτωνστα καταστήματαπου ενοικιάζουν και προσπαθούν να διαπραγματευτούνμετους προμηθευτέςτους καλύτερες τιμές.