elenidfn@yahoo.com
Η κρίση βαθαίνει και αυτό προκύπτει από τα στοιχεία του δελτίουοικονομικής δραστηριότητας του υποκαταστήματος Θεσσαλονίκης της ΒόρειαςΕλλάδας, που περιλαμβάνει το σύνολο εμπορευματικής και εργασιακήςκινητικότηταςστη Βόρεια Ελλάδα. Τα οικονομικά στοιχεία της χώρας είναι πτωτικά καιδημιουργούν μία ανησυχία που επιτείνεται από τις συνεχείς διαμαρτυρίεςόλωνσχεδόν των επαγγελματικών κλάδων και εργαζομένων, ωστόσο η παράθεσησυγκεκριμένων στοιχείων που αντικατοπτρίζουν την οικονομική κατάστασηστηνπεριοχή μας είναι αποκαλυπτική και επιτείνει την ανησυχία για το μέλλονεπιχειρήσεων και εργαζομένων. Το «Ε» παρουσιάζει ορισμένα στοιχεία καισυγκρίσεις αναφορικά με τους προηγούμενους μήνες όσον αφορά την κίνησησελιμάνια, τρένα και αεροπλάνα, την οικονομική κατάσταση του ανθρώπινουδυναμικού, απολύσεις, οικειοθελείς αποχωρήσεις, καθώς και τηνκινητικότητα σταεπιμελητήρια.
Όλο και λιγοστεύουν οι επιβάτες των αεροπλάνων
«Κοιλιά» έχει κάνει η επιβατική δραστηριότητα των αερολιμένων τηςΑΜΘ, ενώ αναμένεται να είναι ακόμη πιο υποτονική τους επόμενους μήνες,αφενόςδιότι δεν παρατηρείται μείωση στην τιμή των εισιτηρίων, αφετέρου διότιπερικόπηκαν δρομολόγια προς την πρωτεύουσα με την Aegean να έχει ακυρώσει όλες τηςτιςπτήσεις από και προς Καβάλα. Συγκεκριμένα, σε μόλις 8.300 περιορίστηκανοιεπιβάτες του αεροδρομίου της Καβάλας όταν του ς αμέσως προηγούμενουςμήνες ήταν17.600, 39.300και 52.300. Και ακόμη κι αν υπολογιστεί ότι ο Νοέμβριοςείναιένας γενικώς «νεκρός» μήνας στις μετακινήσεις και πάλι με βάση τοναντίστοιχομήνα του 2009, η κίνηση είναι και πάλι μειωμένη, αφού τότε οι επιβάτεςήταν12.300.
Σε καθοδική πορεία και η επιβατική κίνηση στον αερολιμέναΑλεξανδρούπολης που φτάνει τους ιστορικά λίγους, μόλις 20.625, επιβάτεςτοΝοέμβριο του 2010. Μάλιστα, παραδειγματικά, το πρώτο τρίμηνο το 2010ήτανσυνολικά 8.840 επιβάτες, αριθμός που ακολούθησε πτωτική πορεία τηνυπόλοιπηχρονιά.
Υποκινητικότητα στο λιμάνι της Καβάλας
Προοδευτικά μειούμενη είναι η εμπορευματική κίνηση στο λιμάνι τηςΚαβάλας. Οι μειώσεις Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου και Νοεμβρίου 2010 είναιτης τάξηςτου 17,5, 27,5 και 41,4 σε σχέση με την αντίστοιχη κίνηση τηςπροηγούμενηςχρονιάς με αποτέλεσμα τον Νοέμβριο του 2010 θα έχει καταγραφεί ηδιέλευση μόλις113 χιλιάδων τόνων εμπορευμάτων. Καλύτερα τα πράγματα στο λιμάνι τηςΑλεξανδρούπολης, όπου, ενώ από το Σεπτέμβριο του 2009 η κινητικότητα σεεμπορεύματα ήταν συνεχώς με αρνητικό πρόσημο, τον 9ο,10οκαι 11ο μήνα του 2010 παρουσίασε σημαντικήαύξηση με την ποσότητατων εμπορευμάτων να κυμαίνεται στους 20-45 χιλιάδες τόνους.
Την «κάτω βόλτα» πήρε από καιρό η αγορά αυτοκινήτου
Σε «ελεύθερη πτώση» βρίσκεται από καιρό η αγορά αυτοκινήτου πράγμαπου πιστοποιείται από τον αριθμό των νέων ΙΧ που κυκλοφορούν κάθε μήνασε Ξάνθηκαι Περιφέρεια. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, το Νοέμβριο του 2010κυκλοφόρησανμόλις 50 αυτοκίνητα και τον προηγούμενο μήνα 54. Η μείωση σε σχέση μετηνπροηγούμενη χρονιά είναι 66% και 50,5% αντιστοίχως. Ίδια η εικόνα καιστηνΠεριφέρεια της ΑΜΘ, όπου οι μειώσεις κυμαίνονται περίπου στο 70% τοτρίτοτρίμηνο του 2010.
Μειώνονται οι θέσεις στον ιδιωτικό τομέα στην Ξάνθη
Μειώνονται κατά εκατοντάδες ανά τρίμηνο οι θέσεις εργασίας στονιδιωτικό τομέα στο νομό της Ξάνθης το 2009 και το 2010. Οι απολύσειςείναιυπερδιπλάσιες από τις οικειοθελείς αποχωρήσεις. Για παράδειγμα, τοπρώτο και τοτρίτο τρίμηνο του 2010 οι θέσεις εργασίας μειώθηκαν κατά 640 και 579αντιστοίχως. Πάντως, στο τέταρτο εξάμηνο του έτους παρατηρείται μείωσητωναπολύσεων (όπως και των οικειοθελών αποχωρήσεων και συγκεκριμένα τονΟκτώβριοοι καταγγελίες συμβάσεων που έφτασαν τις 374 ήταν μειωμένες κατά 18,7%.
29 λιγότερες επιχειρήσεις στην Ξάνθη το Νοέμβριο του 2010
Η κρίση αναγκάζει πολλές επιχειρήσεις να βάλουν «λουκέτο», ωστόσοστην Ξάνθη το ισοζύγιο ανάμεσα σε αυτές που εγκαταλείπουν την τοπικήαγορά καιαυτές που δημιουργούνται παραμένει υπέρ αυτών που κλείνουν αν και οιαποκλίσειςδεν είναι μεγάλες. Πάντως, το Νοέμβριο του 2010 ενεγράφησαν 36 νέεςεπιχειρήσεις στο Επιμελητήριο, ενώ οι διαγραφές ήταν 65. Όμως, τονπροηγούμενομήνα η καθαρή διαφορά ήταν 6 επιχειρήσεις λιγότερες για την ξανθιώτικηαγορά,ενώ τον Σεπτέμβριο άνοιξε μία επιχείρηση παραπάνω από αυτές πουέκλεισαν. Ίδιαεικόνα παρουσιάζει και η αγορά της Κομοτηνής, παρόλο που παρατηρείται ηεπιχειρηματική δραστηριότητα να είναι πιο συντηρητική. Στον Έβροαντίθετα,σημειώνεται επιχειρηματική άνθιση, αφού τους τελευταίους 3 μήνες ηκαθαρήδιαφορά που προέκυπτε σε εγγραφές και διαγραφές στο Επιμελητήριο ήτανάνω των50 επιχειρήσεων.