marianaxan@yahoo.gr
«Πήρε φωτιά» η τιμή του πετρελαίου θέρμανσηςβάζοντας «καπέλο» 10 – 12 λεπτά το λίτρο τιςτελευταίες μέρες.Συγκεκριμένααπό 78 λεπτά έφτασε ναπωλείται στα 87 – 90 λεπτά το λίτρο από τα πρατήρια καυσίμων τηςΞάνθης. Την ίδια στιγμήη μέσητιμήτης αμόλυβδηςκυμαίνεταιαπό 1,63 – 1,65 το λίτρο.
Οικονομικοίαναλυτές εκτιμούνότι τοράλι των τιμώνστα καύσιμαοφείλεται
στην κλιμάκωσητης βίας στη Λιβύη, που έχουν σαν αποτέλεσμα οι διεθνείς τιμέςτου πετρελαίου να «σκαρφαλώσουν» στα 118 δολάρια το βαρέλι, κοντά σταυψηλότεραεπίπεδα των τελευταίων 2,5 ετών.
Πολυκατοικίεςχωρίς θέρμανση…
Οι υψηλές τιμέςτου πετρελαίου θέρμανσηςσεσυνδυασμόμετη γενικότερη οικονομικήδυσπραγία των νοικοκυριώνέχει σαν αποτέλεσμανα μένουνπολλές πολυκατοικίες χωρίςθέρμανση,μεσούσηςμιαςπεριόδου μεπολύ χαμηλέςθερμοκρασίεςαφού πολλοί από τουςενοίκους δεν πληρώνουν τα κοινόχρηστα και κατά συνέπεια να μένουναδειανές οι δεξαμενέςπετρελαίου των πολυκατοικιώνκαι οι ένοικοι να κυκλοφορούν…μεκουβέρτες! Το πρόβλημαεπιτείνεται από το γεγονός ότι οι πρατηριούχοι έχουν κόψει την πίστωσηκαθώςόπως ισχυρίζονται δεν έχουν περιθώρια αφού οι εταιρείες τους ζητούνεντός 5 ημερώννα τους εξοφλήσουν.
Δενέχουμε περιθώρια για πίστωση…
Ο πρόεδρος των πρατηριούχων καυσίμωνΞάνθης κ. Γιάννης Σιούτας πιστοποιεί το πρόβλημα,αιτιολογεί δε ως εξής τη στάση των πρατηριούχων: «Καταλαβαίνουμε ότιο κόσμοςέχει πρόβλημααλλά και μεις δεν μπορούμε νακάνουμεδιαφορετικά. Οι εταιρείες μαςπιέζουν να πληρώσουμεεντός 5 ημερώντιςπαραγγελίες μαςκαι μαςαπειλούν ότι θα μαςσφραγίσουν τις επιταγές. Οκλάδος μαςαντιμετωπίζειμεγάλαπροβλήματα.Μέσα στην Ξάνθη έκλεισαν 7 τουλάχιστον μεγάλαβενζινάδικα και πολλά υπολειτουργούν. Δενέχουμεπεριθώρια γιαπιστώσεις. Τα πράγματαείναιπολύ δύσκολα για μαςκαι γιατους καταναλωτές και εκτιμούμε ότιθα γίνουν ακόμηδυσκολότερα όταν – σύμφωναμετις κυβερνητικές εξαγγελίες – επέλθει η εξίσωσητου ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσηςτον Οκτώβριο»
Τέρμαοι βόλτες…
Στο μεταξύόσοναφορά τη βενζίνη ο κ. Σιούτας επισημαίνειότι η βενζίνη τείνει να γίνει είδος πολυτελείας και ότι αυτοί που γεμίζουντα ρεζερβουάρ είναι κυρίωςοι επαγγελματίεςπουχρειάζονται αυτοκίνητο για τις μετακινήσειςτους. Οι άσκοπες βόλτες έχουν κοπεί: «Οι καταναλωτές έχουν μειώσεικατά πολύ τις μετακινήσειςτους ιδίως ότανπρόκειται για βόλτες. Χρησιμοποιούντο αυτοκίνητο μονογιαεπαγγελματικέςμετακινήσεις».
Πληρώνουμεσε φόρους πάνω από 1 ευρώ/ λίτρο
Πρωταθλήτρια Ευρώπης και μετη «βούλα» της Κομισιόνείναι και πάλι η Ελλάδα στη βενζίνη, λόγω των φόρων. Αιτία τηςαρνητικής αυτήςπρωτιάς για τη χώρα, είναι τα απανωτά κύματααυξήσεων στους φόρους. Για κάθε λίτρο βενζίνης που αγοράζει πλέον οΈλληναςοδηγός πληρώνει σε φόρους πάνω από ένα ευρώ. Δηλαδήαπό τα 1,67 ευρώ της μέσηςπανελλαδικής τιμής,το τμήμαπου αντιστοιχεί στον ειδικό φόρο κατανάλωσης και στο ΦΠΑ, είναι άνω τουευρώ.
Και όσο αυξάνεται η διεθνής τιμή,τόσο αυξάνεται η τιμήδιυλιστηρίουκαι η λιανική τιμή,αλλά καιτο ποσοστό που αντιστοιχεί σε φόρους, αφού επηρεάζεται ανοδικά ο ΦΠΑ. Σήμερα, με μέσηπανελλαδική τιμήτα 1,67ευρώ, οι φόροι είναι πάνω από το 1 ευρώ, όταν το Φεβρουάριο του 2010, μελιανική τιμήστα 1,10 ευρώ, οι φόροιαντιστοιχούσαν σε 59 λεπτά. Δηλαδήοι φόροι αναλογούν σε πάνω
από το 60% της τιμήςστην αντλία, όταν πέρυσι βρίσκονταν στο 53%.
Έκκλησητης αγοράς να μειωθεί ο ΕΦΚ
Παράγοντες της αγοράς, κάνουν έκκληση στο υπουργείο ΠεριφερειακήςΑνάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας να μειώσειτους φόρους, συγκεκριμένατον
ειδικό φόρο κατανάλωσης (ΕΦΚ) κατά 20%, για όσο διάστημα θαδιαρκέσει η κρίση στη Λιβύη,ώστε να περιοριστούν οι τιµές που έχουν πάρει την ανηφόρα. Και θεωρούναναπόφευκτη και νέα άνοδο των τιμώνστις επόμενεςημέρες,αν κρίνουμεαπό την ανοδική πορεία των τιμώνδιυλιστηρίου. Την 1η Μαρτίου ηδιυλιστηριακή τιμήήταν στα1,249 ευρώ. Ορισμένοιδιεθνείς αναλυτές έχουν φτάσει σε σημείονα μιλούνακόμηκαι για υπερδιπλασιασμότων τιμώντους επόμενουςμήνες,λόγω τηςπολιτικής αναταραχήςστη Μέση Ανατολή