elenidfn@yahoo.com
«Ψώνισαν στις εκπτώσεις οι ξανθιώτες;», ρωτήσαμε επαγγελματίες καιεμπόρους της τοπικής αγοράς μιας και ολοκληρώνεται σχεδόν ένας μήναςαπό τηνέναρξη των εκπτώσεων, η περίοδος των οποίων ήταν και «ελπίδα σωτηρίας»γιαορισμένους καταστηματάρχες ή τουλάχιστον μια «ανάσα ρευστότητας» για τοσύνολοτην επαγγελματιών, κυρίως ένδυσης, υπόδησης, αθλητικών ειδών καιπαιδικών όπουκαι οι υψηλότερες προσφορές.
Ο πρόεδρος της ΟΕΒΕ Ξάνθης κ. Σωτήρης Τσιακίρογλου, ο πρόεδρος τουΕμπορικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Ευθύμιος Μίλκογλου και ο αντιπρόεδρος καιπρόεδροςτου σωματείου Υφασματοπωλών κ. Γιάννης Αλεξόπουλος απαντούν ότι ηκίνηση τουκαταναλωτικού κοινού τις πρώτες ημέρες ήταν σε πολύ ικανοποιητικάεπίπεδα,ωστόσο παρουσίασε κοιλιά τις επόμενες ημέρες, που ίσως να αντιστράφηκελίγοόταν «έπεσαν οι μισθοί» στο τέλος του προηγούμενου μηνός. Οι εκπρόσωποιτωνεπαγγελματιών μιλούν για πολύ υψηλές εκπτώσεις, που σε ορισμένεςπεριπτώσειςέφτασαν το 50% και 70% από τις πρώτες ημέρες, ωστόσο για την πιουποτονικήκίνηση μετά το «μπαμ» των πρώτων ημερών στηλιτεύουν αναμφίβολα ταπεριορισμέναοικονομικά που επηρεάζονται ακόμη περισσότερο από τα αυξημέναλειτουργικά έξοδατων νοικοκυριών (πετρέλαιο, φόροι, λογαριασμοί κλπ), αλλά διαπιστώνουνακόμηκαι την πολύ κακή ψυχολογία αυτών που επισκέπτονται την αγορά, οιοποίοι ακόμηκι αν έχουν κάποια χρήματα να διαθέσουν είναι απρόθυμοι καιεπιφυλακτικοί.
Πάντως, η συζήτηση τώρα περιστρέφεται γύρω από την επόμενη ημέρα τωνεκπτώσεων που τελειώνουν επίσημα στις 28 Φεβρουαρίου, αφού ξεκινά μία«νεκρή»περίοδος ενός μηνός περίπου μέχρι τις γιορτές του Πάσχα, ενώ γιακάποιους είναιτόσο κρίσιμη η περίοδος των εκπτώσεων ακόμη και για τη βιωσιμότητα τηςεπιχείρησής τους. Μεγάλη μερίδα των επαγγελματιών εκτιμά ότι σύντομα ηεικόνατης κεντρικής αγοράς θα «στολιστεί» από ακόμη περισσότερα «λουκέτα».
Η συνολική εικόνα δείχνει μια συνολική πτωτική πορεία τηςοικονομίαςστην πόλη μας
Ο κ. Τσιακίρογλου μας μεταφέρει ότι τις πρώτες ημέρες η κίνησηβρέθηκε σε πολύ καλά επίπεδα, ωστόσο οι υπόλοιπες μέρες ήταν ρουτίναςκαι καθημερινότητας.Τα ποσοστά των εκπτώσεων ήταν πολύ μεγάλα, σημειώνει και σε όσουςισχυρίστηκανότι προσφορές υπήρξαν και πριν την επίσημη περίοδο των εκπτώσεων,απαντά ότιτότε οι εκπτώσεις δεν ίσχυαν για όλα τα είδη, αλλά για περιορισμένοαριθμό καικυρίως παλαιότερων σεζόν. Σχετικά με το συνολικό κλίμα έλλειψηςρευστότητας καικακής ψυχολογίας των καταναλωτών επισημαίνει ότι «εν γένει η οικονομίαστηνπεριοχή μας είναι περιορισμένη. Η προστιθέμενη αξία που παράγαμε δενυπάρχει. Ηπορεία της οικονομίας είναι πτωτική μετά το κλείσιμο τωνσυνεταιριστικών και τηφυγή των εργοστασίων. και βασικό πρόβλημα είναι η απουσία εισροήςχρήματος απ’έξω. Ακόμη, εκτιμά ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται να δούμε και άλλα«λουκέτα». «Πριν δύο χρόνια η αναλογία ήταν 3 νέες επιχειρήσεις γιακάθε 1 πουέκλεινε, σήμερα το ισοζύγιο δείχνει να είναι περισσότερες αυτές πουκλείνουνκαι η απόσταση θα διευρυνθεί ακόμη παραπάνω». Σχετικά με τιςδιαπραγματεύσειςστο ύψος του ενοικίου στις οποίες προχώρησαν οι επαγγελματίες τηςαγοράς ο κ.Τσιακίργλου σημείωσε ότι κάποιοι πέτυχαν διακανονισμούς, ενώ όσοι δεντακατάφεραν σύντομα θα συναντήσουν προβλήματα.
«Οι έμποροι κατεβάζουν όσο μπορούν, όσο αντέχουν»
Με το βλέμμα στον προγραμματισμό και την κινητικότητα των ημερών τουΠάσχα βρίσκονται οι έμποροι, όπως μας εξηγεί ο κ. Μίλκογλου.«Ξεκινήσαμεδυνατά, μετά παρουσιάστηκε μια «κοιλιά» και ξανάρχισε η κίνηση ότανπληρώθηκανοι εργαζόμενοι στο τέλος του Ιανουαρίου. Οι έμποροι κατεβάζουν όσομπορούν, όσοαντέχουν ώστε να ρευστοποιήσουν, καθώς ετοιμάζονται για τις νέεςπρομήθειες»,σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΣ Ξάνθης, υπογραμμίζοντας ότι τα συνολικάσυμπεράσματα θα μπορούν να εξαχθούν μετά το τέλος των εκπτώσεων κι αυτόγιατί ηκατάσταση δεν είναι σταθερή. «Να δούμε τι θα ακούσουμε μέχρι τότε. Λένεγια νέαμέτρα, οπότε περιμένουμε να δούμε τι θα ακολουθήσει».
«Δεν ξέρουν πώς να προγραμματίσουν οι έμποροι για τη νέα σεζόν»
Με μία λέξη «φανταστικές» χαρακτηρίζει τις φετινές εκπτώσεις ο κ.Αλεξόπουλος, ο οποίος επίσης διαπιστώνει ικανοποιητική κίνηση τιςπρώτες μέρεςκαι πιο υποτονικό κλίμα τις επόμενες. «Η αλήθεια είναι ότι πήγε καλάαλλά όχιόσο περιμέναμε», σημειώνει ο ίδιος, ο οποίος προσθέτει ότι: «η αγοράήτανπιεσμένη γι’ αυτό και αναμέναμε μεγάλες εκπτώσεις από τις πρώτες μέρες,πράγμαπου έγινε για πρώτη φορά». Μάλιστα, αναφέρει ότι η κυβέρνηση προσπαθείμεανακοινώσεις και προγράμματα να αντιστρέψει το κλίμα, αλλά δεν παίρνειουσιαστικά μέτρα για να τονωθεί η αγορά. «Το εισόδημα των καταναλωτώνσυμπιέζεται ακόμη περισσότερο με το πετρέλαιο τους λογαριασμούς κλπ καιαυτόοδηγεί σε έλλειψη αγοραστικής διάθεσης. Για εμάς αυτό είναι πρόβλημα,καθώςαυτή την περίοδο δειγματιζόμαστε για τη νέα σεζόν και δεν ξέρουμε πώςναπρογραμματίσουμε τις προμήθειές μας»». Ο κ. Αλεξόπουλος μιλώντας και ωςεκπρόσωποςτης Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων μας μεταφέρει ότι δενείναικαλύτερη η κατάσταση στην υπόλοιπη Ελλάδα. «Πολλές επιχειρήσειςβρίσκονται στοχείλος του γκρεμού», σχολιάζει με βάση τα αποτελέσματα ερωτηματολογίωνπουσυμπληρώθηκαν από εμπόρους όλης της Ελλάδας και αποτυπώνουν πτώση40%-50% απόπέρυσι σε ένδυση, υπόδηση και είδη δώρων και πτώση τζίρου στα επίπεδατου 1988!
Όσον αφορά στα ενοίκια, που αποτελούν άλλο ένα σημαντικό έξοδο γιατους επαγγελματίες, ο κ. Αλεξόπουλος σημειώνει ότι οι καταστηματάρχεςζήτησανμείωση 20%-30% και πολλοί από αυτούς που δεν τα κατάφεραν αναγκάστηκανναμεταφερθούν σε άλλους χώρους.