elenidfn@yahoo.com
Φωτογραφικά έργα διαφορετικά και πρωτότυπα αλλάζουν αυτές τις ημέρεςτην ατμόσφαιρα στον πολυχώρο ‘Παπασωτηρίου’ που, στα πλαίσια τουεικαστικούπεριπάτου της ΦΕΞ διοργανώνει μία έκθεση αφηρημένης φωτογραφίας, ηοποία και θαδιαρκέσει έως τα τέλη του Φεβρουαρίου. Μετά το Βερολίνο και την Αθήνακάνειστάση στην Ξάνθη για να μυήσει και το φιλότεχνο κοινό της στα μυστικάεκείνηςτης φωτογραφίας που εστιάζει στα έντονα χρώματα και τα παιχνίδια τωνφωτισμών.
Τα εγκαίνια της έκθεσης πραγματοποιήθηκαν το απόγευμα της Παρασκευήςμε την παρουσία του καλλιτεχνικού διευθυντή κ. Ντοκάν Μπουλούτ και 7ακόμηφωτογράφων, οι οποίοι παρουσίασαν τα έργα που εκτέθηκαν στον πολυχώροτουβιβλιοπωλείου. Ουσιαστικά, πρόκειται έκθεση 40 φωτογραφικών έργων τηςομάδαςτης Ένωσης Καλλιτεχνών Φωτογράφων Άγκυρας που ασχολούνται με τηναφηρημένηφωτογραφία. Στα εγκαίνια τις έκθεσης παραβρέθηκαν ακόμη ο Τούρκοςπρόξενος κ.Μουσταφά Σάρνιτς και ο πρέσβης κ. Αλέξης Αλεξανδρής, οι οποίοι έδωσανσυγχαρητήρια τόσο στους φωτογράφους, όσο και στους διοργανωτές για τηνευκαιρίααυτή που δίνουν στο κοινό της Ξάνθης.
Επίσης, επισκέφθηκε την έκθεση το φιλότεχνο κοινό της Ξάνθης πουπεριεργάστηκε την νέα και λιγότερο συνήθη αυτή τεχνοτροπία.
Τέχνη: σπουδαία ευκαιρία ανθρώπινων επαφών
Ο ιδιοκτήτης του βιβλιοπωλείου «Παπασωτηρίου» κ. Ανδρέας Καφετζής,καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους και έδωσε το λόγο στον κ. Σάρνιτς, οοποίοςεκδήλωσε τη χαρά του που παραβρέθηκε στην εκδήλωση και τόνισε ότι:«τέτοιεςπολιτισμικές συνεργασίες θα συνεισφέρουν τα μέγιστα όσον αφορά τιςσχέσειςτων 2 χωρών».Παραδέχθηκε ωστόσο, ότιμπορεί η συγκεκριμένη έκφραση τέχνης να του είναι σχετικά άγνωστη αλλάστησύντομη περιήγηση με τους φωτογράφους διαπίστωσε ότι έχει ενδιαφέρον.
Με τον Τούρκο Πρόξενο συμφώνησε και ο πρέσβης κ. Αλεξανδρής, τόσοστο γεγονός ότι δεν είναι οικείος με το συγκεκριμένο είδος τέχνης, αλλάκαιστην ισχυρή πεποίθηση ότι τέτοιες εκδηλώσεις αποτελούν ακόμη πιο δυνατήγέφυραμεταξύ των ανθρώπων. «Ο πολιτισμός ενώνει τους ανθρώπους και πολύπερισσότεροτους γειτονικούς λαούς που διαπιστώνουν τα κοινά τους σημεία. Επίσηςείναιπαραγωγικό οι καλλιτέχνες από διάφορα μέρη να έρχονται σε επαφή μεταξύτους»,τόνισε ο κ. Αλεξανδρής συγχαίροντας τη ΦΕΞ για την ευαισθησία πουδείχνει καιγια τα ταμπού και τις προκαταλήψεις που ξεπερνάει, προσφέροντας με αυτότοντρόπο και στην τοπική κοινωνία και στις ελληνοτουρκικές σχέσεις.
Με τη σειρά του ο διευθυντής του Λαογραφικού Μουσείου ΠασχάληςΞανθόπουλος ευχαρίστησε τους φωτογράφους και ενημέρωσε για το workshop τηςεπόμενης ημέρας στο χώρο τουΜουσείου, όπου ο διευθυντής της φωτογραφικής ομάδας θα έδινεπληροφορίες για τησυγκεκριμένη τεχνοτροπία, για την οποία η ιστορικός τέχνης καιμουσειολόγοςΚική Χριστοδούλου έδωσε στους παρευρισκόμενους κάποιες εισαγωγικέςπληροφορίες.
Για μια πολύ όμορφη και ευχάριστη βραδιά μίλησε και ο καλλιτεχνικόςδιευθυντής της έκθεσης κ. Ντοκάν Μπουλούτ, ο οποίος χαρακτήρισε αυτέςτιςκαλλιτεχνικές δραστηριότητες και μία ευκαιρία για επαφές και φιλίες.
1 φωτογραφία, 365 μέρες
Γι’ αυτή την ιδιαίτερη όσο και άγνωστη εν πολλοίς τεχνοτροπία τηςφωτογραφίας μίλησε στο «Ε» μία εκ των φωτογράφων η Σουντερίν Μουράτ, ηοποίαμας εξήγησε ότι για κάθε μία από τις φωτογραφίες ο καλλιτέχνης δουλεύειέναχρόνο. «Ο καθένας έχει το δικό του μύθο. Στην αρχή του έρχεται η ιδέα.μετάέρχονται η σκέψη και η φαντασία που θα τον βοηθήσουν να οδηγηθεί στηναπεικόνιση», λέει η Σουντερίν με εκφραστικό και ζωντανό τρόπο. Το έργοτηςίδιας αποτελεί μία «απαλή» ένωση του μαύρου χρώματος με το έντονο φούξια σε μία εντυπωσιακή όσο καιλιτή φωτογραφία.«Σκέφτηκα την αρχή της ζωής, την ένωση του άνδρα με τη γυναίκα. Τομαύροαντιπροσωπεύει το αρσενικό που είναι πιο σκληρό και με πιο ευθύ τρόποσκέψης,ενώ το φούξια ταιριάζει περισσότερο στη γυναίκα που είναι πιο«χρωματιστή», μεπιο πολύπλευρη σκέψη», περιγράφει.
Ωστόσο, η αφηρημένη φωτογραφία δεν έχει μήνυμα. Ενδιαφέρει μόνο απόαισθητική άποψη. Ο ίδιος ο δημιουργός εναποθέτει εκεί τα συναισθήματάτου καιαφήνει τον επισκέπτη να αφήσει τα δικά του να εξωτερικευτούν, εφόσονδημιουργηθούν. «Η αφηρημένη φωτογραφία είναι μία στιγμή, οποιαδήποτεάλλη θαήταν τελείως διαφορετική», προσθέτει η φωτογράφος.
Πάντως, η συγκεκριμένη τεχνοτροπία δεν είναι τόσο διαδεδομένη ούτεκαι στην Τουρκία. Πρόκειται για ένα είδος που αναπτύσσεται περισσότεροστηνΕυρώπη, ενώ ούτε η Τουρκία είναι ακόμη έτοιμη να την αποδεχθεί, όπωςσημειώνουνοι φωτογράφοι