elenidfn@yahoo.com
Η νέα, τέταρτη, φάση του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδωνπου συμπληρώνει 15 χρόνια δραστηριοποίησης στην περιοχή της Θράκηςξεκίνησε καιεπισήμως με την παρουσίαση του ντοκιμαντέρ του προγράμματος, μέσα απότο οποίοαναδεικνύεται τόσο η προσέγγιση στη μειονοτική εκπαίδευση, όσο η δράσητου στηδιάρκεια της πορείας του που ξεκίνησε το 1997. Η προβολήπραγματοποιήθηκε στοσινεμά Odeonμε την παρουσίατοπικών αρχών, εκπαιδευτικών, αλλά και ανθρώπων που έδειξαν ενδιαφέρονγια τηδράση του ΠΕΜ.
Στην Ξάνθη, μετά από αντίστοιχες προβολές σε Αλεξανδρούπολη καιΚομοτηνή βρέθηκαν οι επιστημονικές υπεύθυνες Θάλεια Δραγώνα και ΆνναΦραγκουδάκη, οι οποίες τοποθετήθηκαν σχετικά με τα νέα πεδία δράσης τουπρογράμματος, τους στόχους και τα αποτελέσματα της μέχρι τώραλειτουργίας τουκαι απάντησαν στις ερωτήσεις των παρευρισκόμενων.
Στο ντοκιμαντέρ παρουσιάστηκε μία αναδρομή στη λειτουργία τουπρογράμματος, κατατέθηκαν οι απόψεις και οι εντυπώσεις ειδικώνεπιστημόνων καιεκπαιδευτικών που συμμετείχαν, καθώς και ο τρόπος που αντιμετώπισαν τιςδράσειςτου προγράμματος τόσο οι μαθητές του, όσο και οι γονείς τους. Μέσα απότιςτοποθετήσεις τους έγινε σαφής η διαφορετική προσέγγιση των μαθητών τηςμειονότητα που επιχειρείται, με διδακτικές μεθόδους και εκπαιδευτικόυλικόελκυστικό και πιο προωθημένο σε σχέση με αυτό που εφαρμόζεται στοελληνικόσχολείο. Επιπλέον, αναδείχθηκαν τα εντυπωσιακά αποτελέσματα στηνευαισθητοποίηση των ίδιων των μαθητών σε θέματα εκπαίδευσης, καθώς καιη θετικήεπίδραση που είχε σε αυτή τη διαδικασία ο ενθουσιασμός του συνόλου τωνεκπαιδευτικών και εμψυχωτών που συμμετείχαν.
Μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ μίλησαν ο πρόεδρος συλλόγουδασκάλων μειονοτικών σχολείων ν. Ξάνθης αποφοίτων ΕΠΑΘ κ. ΝουρεδήνΚιγιτζή, οπρόεδρος των δασκάλων Ξάνθης κ. Δημήτρης Ντούμος, ο πρόεδρος της ΕΛΜΕΞάνθης κ.Ευθύμης Σκούπρας, ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης κοινωνικής μέριμνας κ.ΟυζούνΙρφάν, ενώ το ντοκιμαντέρ από τεχνικής απόψεως σχολίασε ο σκηνοθέτης κ.Πασχάλης Ξανθόπουλος.
Οι ομιλητές τόνισαν τα σημαντικά αποτελέσματα του προγράμματος στημειονοτική εκπαίδευση, τη σπουδαιότητα της επιμόρφωσης τωνεκπαιδευτικών πουσυμμετείχαν, τα πρωτότυπα εκπαιδευτικά υλικά και τη βιωματικήπροσέγγιση, καθώςκαι την επιμονή που επιδείχθηκε για την επιτυχία του ΠΕΜ.
Φραγκουδάκη- Δραγώνα: Αυξημένο ενδιαφέρον που υπαγορεύει καιτηνπεραιτέρω επέκταση
Η κ. Άννα Φραγκουδάκη μίλησε για το αυξημένο ενδιαφέρον πουπαρατηρήθηκε και φέτος τόσο από την πλευρά των μαθητών, όσο και απότουςενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς. Η 4η φάσηξεκίνησε με μαθήματαελληνομάθειας σε δημοτικά, μειονοτικά δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια καιήδηαριθμεί περίπου 4.000 μαθητές. Επίσης, ξεκίνησαν από τον Ιανουάριο οιεπιμορφώσεις εκπαιδευτικών και θα γίνονται μέχρι και τον Ιούνιο σεπρωτοβάθμιακαι δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Απαντώντας σε ερωτήσεις τωνπαρευρισκόμενων, καικυρίως στην επιθυμία η προσέγγιση του ΠΕΜ να εφαρμοστεί και στο δημόσιοσχολείοη κ. Φραγκουδάκη σχολίασε: «το ελληνικό σχολείο είναι πάρα πολύπαραδοσιακό.Αυτές οι σχέσεις που είδατε να αναπτύσσονται, αυτή η προσέγγιση καιαυτές οιμέθοδοι θέλουν επανάσταση για να εφαρμοστούν στο δημόσιο σχολείο».Ακόμη,εξηγώντας την επιτυχία του προγράμματος, διευκρίνισε ότι: «αυτήστηρίζεται: α)στη χρηματοδότηση, β) στην πολιτική στήριξη απ’ όλους τους ΥΠΕΠΘ, μεγνώμονατην ισονομία και ισοπολιτεία, αλλά και στην συνεπή εφαρμογή τηςευρωπαϊκήςαρχής ελευθερίας του αυτοπροσδιορισμού».
Η κ. Θάλεια Δραγώνα επεσήμανε ότι το πρόγραμμα έχει πλέον εδραιωθείκαι βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να κάνει βήματα επέκτασης και στηνΤριτοβάθμια Εκπαίδευση, τα οποία μάλιστα υπαγορεύονται από την εκδήλωσητωναναγκών των ίδιων των φοιτητών. «Μία ομάδα από φοιτητές της Πάτραςζήτησε τηνεκπόνηση μαθημάτων κι έτσι μας προέτρεψε σε ένα καινούργιο πεδίοδράσης.Παράλληλα, γίνεται και καταγραφή των φοιτητών από το Παιδαγωγικό Τμήματου ΑΠΘ,ώστε να διερευνηθεί ποιες είναι και εκεί οι ανάγκες».