elenidfn@yahoo.com
Ακόμη και οι μεγαλύτεροι επικριτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πουαπορρίπτουν την πολιτική της οντότητα, παραδέχονται ότι ένα από τασημαντικότερα βήματα που έχει πετύχει είναι το άνοιγμα τωνπανεπιστημίων τωνκρατών- μελών στους πολίτες άλλων χωρών με διεθνή προπτυχιακά καιμεταπτυχιακάπρογράμματα και χαμηλότερα δίδακτρα. Ακόμη, όμως και όταν δενπροσφέρονταικύκλοι σπουδών σε διεθνές επίπεδο, τα εθνικά εκπαιδευτικά προγράμματαείναι πιοανοιχτά στο να αφομοιώσουν αλλοεθνείς και αυτό προφανώς οφείλεται στημεγαλύτερη ευκολία φοίτησης και παραμονής των φοιτητών από άλλες χώρες.
Στα πλαίσια του γενικότερου επιπέδου και του τρόπου λειτουργίας τωνελληνικών πανεπιστημίων σε συνδυασμό με ειδικότητες ή κατευθύνσεις σεγνωστικάαντικείμενα που δεν προσφέρονται στην Ελλάδα, όλο και περισσότεροιείναι αυτοίπου επιλέγουν να φοιτήσουν στο εξωτερικό σε προπτυχιακό και ακόμηπερισσότεροσε μεταπτυχιακό επίπεδο. Άλλωστε, η οικονομική επιβάρυνση, σε σχολές μεμετριασμένο ύψος διδάκτρων, μπορεί να είναι το ίδιο ή καιοικονομικότερο από τηφοίτηση στην Ελλάδα, σε πόλη, εκτός της οικογενειακής στέγης.
Κάθε χρόνο χιλιάδες νέοι οι οποίοι είτε δεν πετυχαίνουν την εισαγωγήτους στα ΑΕΙ – ΤΕΙ, είτε πετυχαίνουν σε σχολή που δεν είναι συμβατή μεταενδιαφέροντά τους, στρέφονται σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Οι ενδιαφερόμενοι λοιπόν, προτού καταλήξουν σε κάποια απόφαση, είναικρίσιμο να γνωρίζουν τις διαδικασίες αναγνώρισης των τίτλων τους στηνΕλλάδα,που έχουν καθοριστεί με βάση τους παρακάτω γενικούς κανόνες.
1. Γενική αρχή για αναγνώριση ισοτιμίας. Η ισοτιμία αναγνωρίζεταιεφόσον η διάρκεια σπουδών, η διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης και οιόροιαξιολόγησης, προαγωγής και αποφοίτησης των σπουδαστών πληρούν τιςαπαιτήσειςτων πανεπιστημίων της ημεδαπής.
2. Γενική αρχή για αναγνώριση ισοτιμίας και αντιστοιχίας. Η ισοτιμίακαι αντιστοιχία αναγνωρίζεται εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις για τηναναγνώριση της ισοτιμίας του τίτλου σπουδών και επιπλέον οενδιαφερόμενος έχειδιδαχθεί και εξεταστεί επιτυχώς στα βασικά μαθήματα του ομοειδούςπρογράμματοςσπουδών της ημεδαπής. Τα βασικά μαθήματα του ομοειδούς προγράμματοςσπουδών τηςημεδαπής ορίζονται από την αρμόδια Εκτελεστική Επιτροπή.
3. Γενική αρχή για αναγνώριση ισοτιμίας και αντιστοιχίας τίτλων τηςαλλοδαπής, όταν σημειώνεται απόκλιση στα βασικά μαθήματα κορμού μεταξύπρογράμματος σπουδών της αλλοδαπής και του ομοειδούς προγράμματοςσπουδών τηςημεδαπής
Ο Οργανισμός μπορεί να απαιτήσει επιπλέον επιτυχή εξέταση σεσυμπληρωματικό αριθμό μαθημάτων σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα τηςημεδαπής,εφόσον πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
4. Ειδική αρχή για αναγνώριση ισοτιμίας τίτλων της αλλοδαπήςτριετούς φοιτήσεως ως προς πτυχία τετραετούς φοιτήσεως της ημεδαπής. Ηισοτιμίααναγνωρίζεται μόνον εφόσον ο κάτοχος του πτυχίου τριετούς φοιτήσεωςείναι καικάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (Master).
5. Ειδική αρχή για αναγνώριση ισοτιμίας και αντιστοιχίας τίτλων τηςαλλοδαπής τριετούς φοιτήσεως ως προς πτυχία τετραετούς φοιτήσεως τηςημεδαπής.
Αν μαθήματα του μεταπτυχιακού διπλώματος καλύπτουν το περιεχόμενοβασικών μαθημάτων του ομοειδούς προγράμματος σπουδών της ημεδαπής, αυτάσυνεκτιμώνται κατά την εφαρμογή του Κανόνα 2. Στην περίπτωση που οιτίτλοισπουδών προγραμμάτων της αλλοδαπής είναι «αμιγείς», αναφορικά με τουςτίτλουςσπουδών του ομοειδούς προγράμματος σπουδών της ημεδαπής, η αναγνώρισητηςισοτιμίας και αντιστοιχίας είναι αυτόματη χωρίς την εξέταση σε επιπλέονμαθήματα.
6. Ειδική αρχή για αναγνώριση ισοτιμίας τίτλων της αλλοδαπήςεντατικών προγραμμάτων τριετούς φοιτήσεως ως προς πτυχία τετραετούςφοιτήσεωςτης ημεδαπής. Πτυχίο τριετούς φοιτήσεως της αλλοδαπής αναγνωρίζεται ωςισότιμομόνον εφόσον το αντίστοιχο πρόγραμμα σπουδών είναι εντατικό.
7. Ειδική αρχή για αναγνώριση ισοτιμίας και αντιστοιχίας τίτλων τηςαλλοδαπής εντατικών προγραμμάτων τριετούς φοιτήσεως ως προς πτυχίατετραετούςφοιτήσεως της ημεδαπής. Πτυχίο τριετούς φοιτήσεως της αλλοδαπήςαναγνωρίζεταιως ισότιμο και αντίστοιχο μόνον εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις τουΚανόνα 6για την αναγνώριση της ισοτιμίας του τίτλου σπουδών και επιπλέον οενδιαφερόμενος έχει διδαχθεί και εξεταστεί επιτυχώς στα βασικά μαθήματατουομοειδούς προγράμματος σπουδών της ημεδαπής.
8. Ως προς τα προγράμματα σπουδών πενταετούς διάρκειας της ημεδαπήςεφαρμόζονται αναλογικά οι παραπάνω κανόνες. Επιπλέον, ισχύουν οιπαρακάτωκανόνες.
9. Ειδική αρχή για αναγνώριση ισοτιμίας τίτλων της αλλοδαπήςτριετούς φοιτήσεως ως προς πτυχία πενταετούς φοιτήσεως της ημεδαπής
Η ισοτιμία αναγνωρίζεται μόνον εφόσον ο κάτοχος του πτυχίου τριετούςφοιτήσεως είναι και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (Master) καισυμπληρωματικά έχει εξεταστεί επιτυχώς σε έξι το πολύ μαθήματα.
10. Ειδική αρχή για αναγνώριση ισοτιμίας και αντιστοιχίας τίτλων τηςαλλοδαπής τριετούς φοιτήσεως ως προς πτυχία πενταετούς φοιτήσεως τηςημεδαπής
Η ισοτιμία και αντιστοιχία αναγνωρίζεται μόνον εφόσον ο κάτοχος τουπτυχίου τριετούς φοιτήσεως είναι και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος(Master)και συμπληρωματικά έχει εξεταστεί επιτυχώς σε δέκα το πολύ βασικάμαθήματα τουομοειδούς προγράμματος σπουδών της ημεδαπής.
Σημειώνεται ότι, εάν στο πιστοποιητικό μαθημάτων εμφανίζονταιμαθήματα που έχουν χαρακτηρισμό Fail ή έχουν βαθμό χαμηλότερο τηςβάσης, όπωςαυτή ορίζεται από το Ίδρυμα, θα είναι δυνατή η παραπομπή σεσυμπληρωματικήεξέταση στα μαθήματα αυτά κατά την κρίση των αρμοδίων οργάνων τουΔΟΑΤΑΠ.