elenidfn@yahoo.com
Η διάγνωση κυβερνητικών προθέσεωνποινικοποίησης της μη πληρωμής του αντιτίμου των διοδίων έχειαπασχολήσει τηνεπικαιρότητα τις τελευταίες ημέρες και ιδιαιτέρως, όλους αυτούς πουσυμμετέχουνστις κινήσεις: «Διόδια Stop-Δεν πληρώνω» ανά την Ελλάδα δημιουργώντας ένακίνημα με μεγάλη μαζικότητα και δυναμικότητα.
Αναφορικά με τη νομική πλευρά τηςστρατηγικής ένταξης της μη πληρωμής του αντιτίμου των διοδίων στιςπαραβάσειςτου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ο πρόεδρος του Δικηγορικού ΣυλλόγουΞάνθης καιιδρυτικό μέλος της Ξανθιώτικης κίνησης ενεργών πολιτών ενάντια σταδιόδια κ.Κώστας Γούναρης τονίζει εισαγωγικά δύο παραμέτρους: α) ότι το πρόβληματωνδιοδίων είναι κοινωνικοοικονομικοπολιτικό και β) ότι η λύση του πρέπειναεστιάζει στην ουσία.
«Δημιουργείται πρόβλημαδημοκρατίας όταν η Πολιτεία επιλέγει να λύσει ένα κοινωνικό πρόβλημα μεαυστηροποίησηνομοθεσίας, με αυταρχισμό», υπογραμμίζει ο κ. Γούναρης, σημειώνοντας:«διαπιστώθηκε διαχρονικά ότι οι εκάστοτε κυβερνήσεις όταν δε θέλουν ναλύσουντέτοια μεγάλα προβλήματα επειδή έχουν κόστος και πρέπει να βάλει κανείςτο χέρι‘επί τον τύπον των ήλων’ καταφεύγουν σε αυταρχισμό κι όμως δεν είναιδυνατόνκάθε κοινωνική διαμαρτυρία μιας κοινωνικής ομάδας να ποινικοποιείται».
Εξηγεί περαιτέρω αποσαφηνίζονταςτην αιτία που έκανε να ξεπηδήσει και να γιγαντωθεί το κίνημα ότι: «τοπρόβληματων διοδίων προέκυψε επειδή ξαφνικά αυξήθηκε υπέρμετρα ο αριθμός τωνσταθμώνδιοδίων και το κόστος, ο πολίτης πληρώνει διόδια για δρόμους που δενέχουνκατασκευαστεί, όπως στην είσοδο των Τεμπών (εκεί ο πολίτης τη πληρώνει;Τη θέαστον Πηνείο ποταμό;), ενώ καλείται να πληρώσει και εκεί που η χρήση τηςΕθνικήςΟδού είναι υποχρεωτική χωρίς παράδρομους. Είναι επόμενο λοιπόν, ναδημιουργήσουν κοινωνική αντίδραση δεδομένης και της οικονομικής κρίσηςπουυπάρχει και δεδομένης της συχνής καθημερινής ανάγκης μεγάλου αριθμούεπιβατώννα μετακινούνται μέσω εθνικών οδών για να μεταβούν στη δουλειά ή ταχωράφιατους». Μάλιστα, προσθέτει ότι αυτοί είναι και οι λόγοι που τόσα χρόνιατώραουδείς είχε διαμαρτυρηθεί για τα διόδια , ενώ σήμερα συνασπίζεται σεμία κίνησηχωρίς κομματικά χαρακτηριστικά.
Γι’ αυτό ο πρόεδρος τουδικηγορικού συλλόγου Ξάνθης εκφράζει την πεποίθηση ότι η κυβέρνηση θαπρέπει νακάνει δίκαιες αλλαγές και να πείσει τον πολίτη. Να δώσει δίκαιες λύσειςκαιπρος το δημόσιο συμφέρον και προς το συμφέρον των πολιτών, πράγμα πουσημαίνεινα καταργούνται τα διόδια όταν δεν υπάρχει ανάγκη και να εκλογικευτούνοιτιμές.
«Η αυστηροποίηση απλά θα οδηγήσεισε μεγαλύτερες αντιδράσεις δημιουργώντας έτσι ένα φαύλο κύκλο όπου θααντιδράειπερισσότερο ο κόσμος και θα ποινικοποιείται η αντίδρασή του», σημειώνειοίδιος.
Τέλος σχολιάζοντας μια τέτοιαΠολιτειακή απόφαση στη νομική της ουσία τονίζει: «τέτοιου είδουςποινικοποίησηδεν έχει θέση στο δικαιικό μας σύστημα. Δε γίνεται κάθε κοινωνικήαντίδραση πουδεν είναι αρεστή στην εκάστοτε κυβέρνηση να ονομάζεται ποινικό αδίκημα.Κάτιτέτοιο είναι αντίθετο με το νομικό μας πολιτισμό ο οποίος περιγράφει ταπλαίσιατων αδικημάτων. Επιπλέον έρχεται σε αντίθεση με τη σύγχρονη ευρωπαϊκήτάσηπαραβάσεις όπως αυτή ή η μη καταβολή του ΦΠΑ –που επίσης συζητιέται ναποινικοποιηθεί- να αποποινικοποιούνται και να αποτελούν διοικητικέςπαραβάσεις.Επομένως, τέτοιες προθέσεις από μέρους της ελληνικής κυβέρνησης δενταιριάζουνσε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος».