Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2011 Αλλαγή σελίδας στη μειονοτική εκπαίδευση

Αλλαγή σελίδας στη μειονοτική εκπαίδευση

0

Ελένη Διαφωνίδου
elenidfn@yahoo.com
 
 
Η νέα μέρα της μειονοτικής εκπαίδευσης ξεκίνησε με τη λειτουργία τουνέου τομέα εξειδίκευση στο Παιδαγωγικό τμήμα του ΑριστοτελείουΠανεπιστημίουΘεσσαλονίκης, αφήνοντας πίσω το καθεστώς της ΕΠΑΘ και δημιουργώνταςσυνθήκεςαπόκτησης πτυχίου ισότιμου με αυτό της Δημοτικής Εκπαίδευσης τουτμήματος.
Φέτος, εισήχθηκαν στο Παιδαγωγικό του ΑΠΘ 21 φοιτητές καιφοιτήτριες, οι οποίοι θα ενταχθούν στον τομέα Μειονότητας και θαπαρακολουθήσουν εκτός των υποχρεωτικών μαθημάτων του τμήματος, τονκύκλοσπουδών για τη μειονοτική εκπαίδευση, διαδικασία που θα τουςεξασφαλίσει πτυχίοδημοτικής εκπαίδευσης με δυνατότητα διορισμού σε όλα τα σχολεία τηςΕλλάδας,μέσα από το σύστημα του ΑΣΕΠ, αλλά και δυνατότητα διδασκαλίας στασχολεία τηςμειονότητας της Θράκης.
Για το νέο καθεστώς, τον κύριο άξονά τους, τη μορφή που έχει λάβει,αλλά και το υπό διαμόρφωση πρόγραμμα εξομοίωσης των αποφοίτων της ΕΠΑΘσεεπόμενο στάδιο μίλησε ο καθηγητής Παιδαγωγικής Γιώργος Τσιάκαλος στηνΕΡΑΚομοτηνής και το δημοσιογράφο Σαμή Καραμπουγιούκογλου.
 
Αναβάθμιση με καθυστέρηση για τη μειονοτική εκπαίδευση
Ο κ. Τσιάκαλος εξήγησε ότι η διαδικασία που ακολουθήθηκε με τοκλείσιμο της ΕΠΑΘ και την αναβάθμιση της μειονοτικής εκπαίδευσης, δεναποτελείκάτι νέο, αλλά συνέχεια που ήρθε με καθυστέρηση στο καθεστώς τηςμετάβασης απότις παιδαγωγικές ακαδημίες στα τμήματα του πανεπιστημίου, κατά τηδεκαετία του1980. «Υπάρχουν ιδιαιτερότητες, αλλά δεν αποτελεί για εμάς ένα τόσοδύσκολοεγχείρημα», σημείωσε ο κ. Τσιάκαλος και πρόσθεσε: «άλλωστε βασικήπροϋπόθεσηπου θέτει και η UNESCOγια το εκπαιδευτικό σύστημα που αφοροά τις μειονότητες είναι για τουςεκπαιδευτικούς στη συγκεκριμένη κατάρτιση να ισχύει τουλάχιστον ό,τικαι γιατην πλειοψηφία».
 
Κύκλος σπουδών με όλα τα υποχρεωτικά μαθήματα του Παιδαγωγικού
Μιλώντας για την μορφή υπό την οποία θα εφαρμοστεί η μειονοτικήεκπαίδευση στο πανεπιστήμιο, ο κ. Τσιάκαλος εξήγησε ότι οι φοιτητές θαπαρακολουθούν υποχρεωτικά τα βασικά μαθήματα του τμήματος, πουαποτελούνπερίπου το 60%, και στη θέση των επιλεγόμενων που αποτελούν τουπολειπόμενομέρος του κύκλου σπουδών θα παρακολουθούν υποχρεωτικά τα μαθήματα τουτομέαμειονοτικής εκπαίδευσης, όπως μαθήματα τουρκικής γλώσσας, ισλάμ και ηδιδασκαλία του στο σχολείο, πολιτισμοί της Θράκης, το φαινόμενο τηςμειονοτικήςεκπαίδευσης στην Ευρώπη κ.ά.
Όσον αφορά στους φοιτητές της ΕΠΑΘ που βρίσκονται στο 2οκαι 3ο έτος, αυτοί θα αποφοιτήσουν από εκεί καιστη συνέχεια ηΑκαδημία θα κλείσει οριστικά.
 
Έμφαση στην έρευνα για τη μειονοτική εκπαίδευση
Ο καθηγητής δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην ισοτιμία του πτυχίου,εμμένοντας στο γεγονός ότι οι φοιτητές με ειδίκευση στον τομέαΜειονοτικήςΕκπαίδευσης, ολοκληρώνοντας τον 4ετή κύκλο σπουδών θα έχουν τηδυνατότητα ναδιδάξουν σε οποιοδήποτε δημοτικό σχολείο της χώρας, αλλά και ταμειονοτικάσχολεία της Θράκης. ‘Είναι πράγματι πολύ μεγάλη πρόοδος, σκεφτείτε ότιτοπτυχίο τους θα είναι αναγνωρισμένο σε όλη την Ευρώπη», σχολιάζει οίδιος.
Ακόμη, έμφαση δίνει και στο κομμάτι της έρευνας για θέματαμειονοτικής εκπαίδευσης. «Όπως αναπτύσσεται σε όλη την Ευρώπη, έτσιεπιθυμούμεκαι οι άνθρωποι του δικού μας τμήματος να συμμετέχουν σε αυτή τηνπολιτικήέρευνας. Με αυτό τον τρόπο θα κερδίσουν και οι φοιτητές μας, αλλά καιοιμαθητές τους, που θα διδάσκονται από εξειδικευμένους και άρτιακαταρτισμένουςεκπαιδευτικούς», επεσήμανε ο κ. Τσιάκαλος, ενημερώνοντας παράλληλα γιαεπαφέςσυνεργασίες που έχει κάνει με διάφορα πανεπιστήμια της Ευρώπης για τησυγκεκριμένη θεματική.
 
Φροντιστηριακή υποστήριξη μέσα στο πανεπιστήμιο
Το πρώτο, αλλά και κύριο βήμα, για όσους συντελούν στην εφαρμογή τουνέου καθεστώτος στη μειονοτική εκπαίδευση είναι να εξασφαλιστεί ηπαράλληληπορεία των φοιτητών του ειδικού τομέα με όλους τους υπόλοιπους φοιτητέςτουτμήματος. Ο κ. Τσιάκαλος αναφέρει: «το Παιδαγωγικό έχει πολύ υψηλήβαθμολογία,φέτος ο τελευταίος πέρασε με 17,4. Στον τομέα της μειονοτικήςεκπαίδευσης οιβαθμολογίες είναι πιο χαμηλές [λόγω ποσόστωσης] με τους περισσότερουςναβρίσκονται γύρω στο 10 και το υψηλότερο να είναι στα 12,9. Για να μηναντιμετωπίσουμετο φαινόμενο να διατηρούνται οι αδυναμίες ή οι ελλείψεις των φοιτητώνσταυποχρεωτικά μαθήματα, έχουμε οργανώσει μια ομάδα εκπαιδευτικών που απότηνπρώτη κιόλας μέρα που θα αρχίσουν τα μαθήματα θα παρέχουν συμβουλέςσπουδών καιφροντιστηριακού τύπου υποστήριξη σε τομείς που εντοπίζονται οιαδυναμίες τωνφοιτητών. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι τον Ιούνιο του 2012, στο τέλοςτηςπρώτης ακαδημαϊκής χρονιάς, όλα τα παιδιά που μπήκαν από αυτή τηνκατηγορία ναέχουν πετύχει στα μαθήματά τους. Θέλουμε να δείξουμε ότι οι αδυναμίεςμπορούννα αντιμετωπιστούν και μέσα στα πανεπιστήμια, ώστε να υπάρχει έναπραγματικάισότιμο πτυχίο».
 
8 μέλη ΔΕΠ και ειδική επιχορήγηση για τον τομέα
Ιδιαίτερα επικεντρώθηκε ο καθηγητής στη στελέχωση και χρηματοδότησητου τμήματος. Ανέφερε ότι θα υπάρχουν 8 μέλη ΔΕΠ –αριθμός αυξημένος γιατομέγεθος του τομέα- και ειδική επιχορήγηση, λόγω της ανάγκης ναπροχωρήσει τοτμήμα αναπόσπαστα το έργο του. Διευκρίνισε δε, ότι οι καθηγητές θαοριστούνμετά την προκήρυξη των θέσεων με βάση τα προσόντα και την επιστημονικήτουςεπάρκεια, όπως ακριβώς και σε όλα τα πανεπιστήμια της Ευρώπης, θέλονταςναδιαλύσει τις εκφρασμένες αντιδράσεις για τον τρόπο επιλογής τωνκαθηγητών μεάλλα κριτήρια.
 
Πρόγραμμα εξομοίωσης για τους αποφοίτους της ΕΠΑΘ
Επόμενο βήμα για τον κ. Τσιάκαλο αποτελεί η υλοποίηση ενόςπρογράμματος εξομοίωσης από το Υπουργείο Παιδείας για τους αποφοίτουςτης ΕΠΑΘ,κατ’ αντιστοιχία και πάλι με την εξομοίωση των αποφοίτων παιδαγωγικώνακαδημιώνμετά την κατάργησή τους, που είχε πολύ μεγάλη συμμετοχή. Ωστόσο,εξήγησε ότιπροσπερνώντας τη γραφειοκρατία, αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναιναεξασφαλιστεί η εφαρμογή ενός προγράμματος που θα λαμβάνει υπόψη τιςεπιμέρουςπαραμέτρους ποιότητας, αποτελεσματικότητας, τις ανάγκες των ανθρώπωναλλά καιτις συνθήκες ζωής των ατόμων αυτών, είτε εργάζονται σε σχολείο, είτεόχι.«Θέλουμε οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται και να πάρουν κάτιπερισσότερο καινα αποκτήσουν γνώση και πτυχίο, δε θέλουμε εκπαιδευτικούς δύοταχυτήτων, ούτεστο μυαλό των ανθρώπων», συμπλήρωσε και τάχθηκε υπέρ της άποψης«καλύτερα ναμην κάνουμε δουλειές γρήγορα που εμφανίζουν μετά προβλήματα καιαπογοητεύσεις,αλλά όταν ανακοινώσουμε να ξέρουμε ότι θα λειτουργήσει με τον καλύτεροδυνατότρόπο».

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2011
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Όλοι οι σταυροί των υποψηφίων στις εκλογές του Επιμελητηρίου

Μαριάννα Ξανθοπούλουmarianaxan@yahoo.gr  Με πλειοψηφήσαντα  τοσυνδυασμό «Επ…