Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2011 Αλλαγές στην ανάδειξη των μουφτήδων και στην εφαρμογή της Σαρία

Αλλαγές στην ανάδειξη των μουφτήδων και στην εφαρμογή της Σαρία

0

Μαριάννα Ξανθοπούλου
Marianaxan@yahoo.gr
 
 
Όπως προαναγγέλθηκε από τονπρωθυπουργό κ. Γιώργο Παπανδρέου πριν ένα μήνα στο Δημάριο η κυβέρνησηπροωθείνομοσχέδιο για «εκσυγχρονισμό των θεσμών» που αναφέρεται στην ανάδειξη  μουφτήδων στους τρειςνομούς της Θράκης, μέσωέμμεσης εκλογής τους από εκλεκτορικό σώμα θεολόγων. Επίσης το πλαίσιοτωναλλαγών που προωθεί η κυβέρνηση αφορά και στη Σαρία της δικαστικήςδηλαδή,  εξουσίαςτου Μουφτή και  υπάρχειένας προσανατολισμός ως προς τον διαχωρισμότων θρησκευτικών και δικαστικών αρμοδιοτήτων του μουφτή και οπεριορισμός τουστα θρησκευτικά και μόνο καθήκοντά του. Να σημειώσουμε ότι τονομοσχέδιοπροβλέπεται να τεθεί το προσεχές διάστημα σε δημόσια διαβούλευση. Στηνεπιτροπήπου το συζητεί συμμετέχει το γραφείο του Θεόδωρου Πάγκαλου, μαζί μεεμπειρογνώμονες από τα υπουργεία Εσωτερικών, Εξωτερικών, Παιδείας καιΔικαιοσύνης. Επίσης ο στόχος είναι η διαδικασία ψήφισης του νομοσχεδίουνα έχειολοκληρωθεί ως τον Αύγουστο, όταν λήγει η θητεία του μουφτή Ξάνθης  κ. Σινίκογλου.
 
Ανάδειξη των μουφτήδων απόθεολόγους
 Σύμφωναμε την εφημερίδα «Το Βήμα», το σύστημαπου αποκαλείται από την κυβέρνηση «Εκσυγχρονισμός των θεσμών»,σχεδιάζεται ναλειτουργήσει ως εξής:
Σε κάθε νομό θα δημιουργείταιένας κατάλογος θεολόγων από τους κόλπους των οποίων θα συγκροτείται μιαεπιτροπή επιλογής μουφτήδων. Ο σκοπός είναι ο κατάλογος θεολόγων ναεμπλουτίζεται με τον καιρό.
Κάθε επιτροπή επιλογήςυπολογίζεται να έχει περίπου 30-50 μέλη που θα επιλέγονται είτε βάσειαρχαιότητοςείτε βάσει κληρώσεως. Και στις δύο περιπτώσεις επικεφαλής θα τίθεται οαρχαιότερος ιμάμης-θεολόγος. Οι υποψήφιοι μουφτήδες θα υποβάλλουν τααιτήσειςτους στην διοικητική περιφέρεια και αυτή με την σειρά της θα δίνει τησχετικήλίστα στην επιτροπή επιλογής. Αν δεν υπάρξει εξ’ αρχής απόλυτηπλειοψηφία υπέρενός, τότε οι δύο πρώτοι σε ψήφους θα προκρίνονται στον «τελικό» για να βγει νικητής. Τοαποτέλεσμα θα επικυρώνεται από το υπουργείο Παιδείας και στη συνέχειαθαεκδίδεται προεδρικό διάταγμα Η θητεία του μουφτή θα είναι πενταετής.
 
Ο μουφτής – δικαστής
Θεμελιώδες χαρακτηριστικό τουΜουφτή στην ελληνική νομοθεσία έως και σήμερα είναι η διφυής ιδιότητάτου. ΟΜουφτής είναι δηλαδή ταυτοχρόνως και θρησκευτικός λειτουργός,επικεφαλής μιαςκοινότητας πιστών και δικαστής, που ασκεί δικαιοδοσία, ιδίως σε θέματαοικογενειακού και κληρονομικού δικαίου, μεταξύ των μουσουλμάνων ελλήνωνπολιτώντης περιφερείας του. Εξαιτίας αυτής της δικαιοδοσίας τους μέχρι σήμεραδιορίζεται από την ελληνική πολιτεία όπως προβλέπει η νομοθεσία γιατουςδικαστικούς λειτουργούς.
 
Η Σαρία
Η Σαρία έχει χαρακτηριστεί απόέγκριτους νομικούς ως «μαύρη τρύπα» στα ανθρώπινα δικαιώματα «νομικόαπολίθωμα»για τον ευρωπαϊκό νομικό πολιτισμό. Εφαρμόζεται από το Μουφτή για τουςμουσουλμάνους της Θράκης ο οποίος ασκεί δικαστικές αρμοδιότητεςερμηνεύονταςτον ιερό ισλαμικό νόμο. Δεν ισχύει πουθενά αλλού – στην Τουρκία έχεικαταργηθείαπό 1926- εκτός από την Θράκη και τις χώρες του Ισλάμ. 
 
Καραχασάν: «Ο Μουφτής πρέπεινα έχει νομική παιδεία για να εφαρμόζει τη Σαρία»
Επιδοκίμασε το νομοσχέδιο στοσκέλος που αφορά την εκλογή των μουφτήδων από θεολόγους η δημοτικήσύμβουλοςκαι νομικός κα Γκιουλ Καραχασάν ωστόσο εξέφρασε επιφυλάξεις για τηνκατάργησητης σαρία την οποία αποκάλεσε «κεκτημένο δικαίωμα της μειονότητας» πουέχεικατοχυρωθεί από τη Συνθήκη της Λοζάννης : «Είναι θετικό βήμα η εκλογή των μουφτήδων να γίνεταιαπό εκλεκτορικό σώμα που θ’ αποτελείται από θεολόγους. Απομένει ναδούμε πόσοιθεολόγοι θα συμμετέχουν και με ποιο τρόπο θα γίνεται η επιλογή τους.Θεωρώ ότιπρέπει να είναι ευρεία η βάση εκλογής. Σ’ ότι αφορά τη σαρία είναικεκτημένοτης μειονότητας όμως γίνεται κακή χρήση της, λόγω της νομικήςανεπάρκειας τωνμουφτήδων.   Γιαυτό θεωρώ ότι ο μουφτήςπρέπει να έχει νομική παιδεία, να γνωρίζει την Ελληνική , Τουρκική,Ισλαμικήγλώσσα να έχει και νομικούς συμβούλους ώστε να εφαρμόζει τη σαρία  κα να εκλείψουνπεριπτώσεις στις οποίεςδιαπιστώνονται κακοδικίες ιδίως εις βάρος των γυναικών». 
 
Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου
1.Δημιουργία λίστας των θεολόγωνιμάμηδων στους νομούς Ξάνθης – Ροδόπης – Έβρου
2. Επιλογή, βάσει αρχαιότητος ήμε κλήρωση ενός εκλεκτορικού σώματος που θα εξετάσει τις υποψηφιότητες
3. Οι υποψήφιοι θα καταθέτουν ταδικαιολογητικά στην αρμόδια διοικητική επιτροπή
4. Ο διοικητικός περιφερειάρχηςθα ενημερώνει το υπουργείο Παιδείας και ακολούθως θα εκδίδεταιπροεδρικόδιάταγμα για την επικύρωση της εκλογής
5. Στο θέμα της σαρίαςπροκρίνεται η ενίσχυση της νομικής υποστήριξης εντός της μουφτείας,καθώς καιτων πρωτοδικείων για τον έλεγχο των αποφάσεων.
Να σημειώσουμε – σύμφωνα με το«ΒΗΜΑ»- ότι  ηπρόταση για την κατάργησητης σαρίας έχει απορριφθεί καθώς θεωρήθηκε ότι θα προκαλούσε το αίσθηματωνμελών της μειονότητας και θεωρείται πιο πιθανή να υπάρξει έλεγχος τωναποφάσεωντου μουφτή βάσει τη σαρίας είτε από τους νομικούς συμβούλους τηςμουφτείας είτεαπό τα πρωτοδικεία, ώστε να είναι συμβατές με την ελληνική έννομη τάξη.

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2011
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Όλοι οι σταυροί των υποψηφίων στις εκλογές του Επιμελητηρίου

Μαριάννα Ξανθοπούλουmarianaxan@yahoo.gr  Με πλειοψηφήσαντα  τοσυνδυασμό «Επ…