elenidfn@yahoo.com
Τοποδήλατο διεκδικεί τη θέση τουστις ευρωπαϊκές πόλεις. Και πάει ένα βήμαπαραπέρα. Ζητά τη συμβολήόλων των εμπλεκομένωνστη διαμόρφωσημίαςενιαίας ποδηλατικής πολιτικής, συμφέρουσαςαπό πλευράς λειτουργικότηταςγια το σύνολο των πολιτών. Τώρα που είναι πλέον κοινός τόπος ότι και οιξανθιώτες, όπως και μεγάλομέροςτου πληθυσμούανά την Ελλάδα, στρέφονται προς τοποδήλατο και το επιλέγουν για τη μετακίνησήτους στην πόλη, είναι καιρός να τους παρασχεθεί ηδυνατότητα να πούνε τη γνώμητους σχετικά μετην κίνηση στην πόλη και ναπαραθέσουν τα προβλήματαπου αντιμετωπίζουν,όχι μόνοστη βάση μιαςτυπικής συνάντησης, αλλά μετην υιοθέτηση μιαςδιαρκούς διαδικασίας συνεργασίαςγια τη διαμόρφωσητων όρων κυκλοφορίας στηνπόλη.
Πάνωαπό 100 πόλεις και 18 περιοχέςσε 21 χώρες το έχουν ήδη κάνει, χρησιμοποιώνταςτα πλεονεκτήματατου Ελέγχου Πολιτικής Ποδηλάτου (Bicycle Policy Audit- BYPAD), το οποίο αποτελεί ένα σύστημαδιαχείρισης ολικής ποιότητας πουαναπτύχθηκε από διεθνή κοινοπραξία εμπειρογνωμόνωνποδηλάτου, στο πλαίσιο χρηματοδοτούμενουέργου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
ΗμεθοδολογίαBYPAD δεν περιορίζεται στις κωμοπόλεις και τους οικισμούς,αλλά και στις πόλειςκαι τις περιφέρειες πουμπορούν να ζητήσουν τη διενέργειαποιοτικού ελέγχου.Για το λόγο αυτό ο εθνικός ελεγκτής BYPAD(ο ένας εκ των δύο που υπάρχουν σήμεραστην Ελλάδα) και πρόεδρος τηςΟικολογικής Κίνησης Θεσσαλονίκης Γιώργος Φαρφάρας παραβρέθηκε στησύσκεψη γιατον οικοτουρισμόπου διοργανώθηκε προχθες στο ΠόρτοΛάγος, ώστε να ενημερώσειτουςπεριφερειακούς συμβούλουςκαιτους προέδρους των Φορέων Διαχείρισηςγια τα οφέλη διενέργειας ενός τέτοιου σχεδίου δράσης σε επίπεδοΠεριφέρειας.Ήδη ενδιαφέρον έχει δείξει και ο δήμαρχοςΘεσσαλονίκης, αλλά και οι εκπρόσωποι της Περιφερειακής αρχήςτης ΑΜΘ έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον γι’ αυτή την προοπτική.
Πώςκαι τι πιστοποιεί ο Έλεγχος Πολιτικής Ποδηλάτου
Γιακάθε ομάδαστόχου, υπάρχει μιαδιαφορετική μέθοδοαπό ένα τροποποιημένοερωτηματολόγιο.Το σύνολο του συστήματοςποιότητας αποτελείται από 9ενότητες, που όλες μαζίσυνθέτουν μιαισορροπημένηπολιτική ποδηλασίας. Κάθε μονάδααποκτά ξεχωριστή βαθμολογίαποιότητας. Μαζίαντικατοπτρίζουν το επίπεδο ποιότητας της πολιτικής του ποδηλάτου σε μιαπόλη ή μιαπεριοχή και μεβάση την κατάσταση δημιουργείταιένα σχέδιο δράσης για τηνσυνέχεια. Η μεθοδολογίαBYPAD θεωρεί την πολιτικήποδηλάτου ως μιαδυναμικήδιαδικασία, στο σύνολό της, σε διαρκή εξέλιξη, πουαλληλοεπηρεάζονται μεταξύτους.
ΗμεθοδολογίαBYPAD παρέχει μιασε βάθος ανάλυση της τρέχουσας κατάστασης της πολιτικήςποδηλάτου. Η μέθοδοςείναι απλή: οι πολιτικοί, οιυπεύθυνοι δημόσιοιή δημοτικοίυπάλληλοι και ομάδεςχρηστών συμπληρώνουνένα λεπτομερέςερωτηματολόγιοτο οποίο προσφέρει μιαεικόνα για τις διαφορετικέςαπόψεις σχετικά μετηνκατάσταση της ανάπτυξης σε διάφορους τομείςτης τοπικής πολιτικής για το ποδήλατο.Οι αμφιλεγόμενεςαπόψεις στη συνέχεια θα συζητηθούν σε μια διαδικασία, καθοδηγούμενηαπό ουδέτερο εθνικό ελεγκτή. Ο στόχος είναι να επιτευχθεί μιασυλλογική αξιολόγηση των ερωτήσεωνκαι να αποφασισθούν στόχοι ποιότητας και μέτραγια το μέλλον,μεβάση τα αποτελέσματατης αξιολόγησης. Στη μέθοδοαυτή αυτό-αξιολόγησης όλοι οι φορείςπρέπει να διαδραματίσουνενεργό ρόλο.
Μετάτην ολοκλήρωση του ελέγχουBYPAD, η πόλη ή η περιοχή λαμβάνειτο σήμαποιότητας BYPAD και τοπιστοποιητικό BYPAD. Έτσι επιβεβαιώνεται η δέσμευσητων πολιτικών ιθυνόντων, των διοικητικών οργάνων και των πολιτώνσε μιασύγχρονη, υψηλής ποιότηταςπολιτικής για την ποδηλασία, που δεν επηρεάζεται από τις αλλαγές τηςηγεσίαςστην τοπική αυτοδιοίκηση.
Βασικόστοιχείο η συναπόφαση και η στόχευση κάθεπεριοχής
Όπωςμαςεξήγησε ο Γιώργος Φαρφάρας και στην ΑΜΘ θα πραγματοποιηθείμίαημερίδαώστε δήμοι,φορείς και πολίτες να ενημερωθούνγι’αυτή τη δυνατότητα. Άλλωστε, όπως σημειώνει«το κονδύλι για τη διενέργεια αυτού του προγράμματοςείναι πολύ μικρότεροαπό τη διενέργεια μιαποδηλατικής μελέτης,που θα κοστίσει χιλιάδεςευρώ». Το πρόγραμματης ποδηλατικής πολιτικής είναι τρίμηνοκαι διαρκεί 100 ώρες, αλλά μπορείνα διαφοροποιηθεί ανάλογα μετον πληθυσμόκαι τιςανάγκες. Τη διαδικασία εποπτεύει ένας εθνικός ελεγκτής, ο οποίος λαμβάνειπιστοποίηση μετάτην παρακολούθηση σεμιναρίου.Όσοι συμμετέχουν(δήμοι,υπηρεσιακοί, φορείς και χρήστες)καταρτίζουν ένα κοινό σχέδιο δράσης το οποίο θα πρέπει να υλοποιηθεί σε1-2χρόνια και στην εξέλιξη της εφαρμογήςτου όλοι οι εμπλεκόμενοιφορείς θα μπορούννα έχουν πρόσβαση. «Το σχέδιοδράσης δεν είναι το ίδιο για όλες τις πόλεις. Είναι αυτονόητο ότι αυτόπου εφαρμόζεταιστην Κοπεγχάγη ή το Άμστερνταμδεν μπορείναλειτουργήσει και εδώ, ωστόσο μπορούμενα πάρουμειδέες από τα παραδείγματατου εξωτερικού», σημειώνειο Γιώργος Φαρφάρας.
Μέχρισήμεραστην Ελλάδα, καμ