elenidfn@yahoo.com
Επιστολή- συναγερμό απέστειλανπρος τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων ΕλλάδοςοιΟμοσπονδίες Επαγγελματοβιοτεχνών των 5 νομών της Περιφέρειας ΑνατολικήςΜακεδονίας και Θράκης, ζητώντας της να λάβει ενεργό θέση, να ζητήσειενημέρωσηαλλά και ευρεία διαβούλευση σχετικά με το θέμα της θεσμοθέτησης ΕιδικήςΟικονομικής Ζώνης στην περιοχή, μετά τις προωθούμενες ενέργειες πουλαμβάνουνχώρα με εντατικό ρυθμό τους τελευταίους μήνες με πρωτοβουλία τουΧρηματοοικονομικού Φόρουμ.
Στην επιστολή αναφέρονται οιεπιφυλάξεις των προέδρων των ΟΕΒΕ σχετικά με το κατά πόσο θαεπωφεληθούν οιμικρομεσαίες επιχειρήσεις αλλά και οι τοπικές κοινωνίες εν γένει, ενώστηλιτεύουν την εξαίρεσή τους από οποιαδήποτε διαδικασία κατάρτισης τωνόρωντης πρότασης για την οποία έχει ήδη λάβει γνώση ο πρωθυπουργός και ενώαναμένεται, όπως σημειώνουν, συνάντηση της προέδρου του Φόρουμ με τοναρμόδιουπουργό για την υπογραφή της επίσημης αίτησης προς την ΕυρωπαϊκήΕπιτροπή.Ακόμη, θεωρούν ότι σε οποιαδήποτε ανάλογη συζήτηση η Περιφέρεια θαπρέπει ναεκλαμβάνεται ως ενιαία διοικητική οντότητα, συμπεριλαμβανομένων και των5νομών.
Κάλεσμα για ανάληψηπρωτοβουλίας- Το κείμενο της επιστολής
Το τελευταίο χρονικό διάστημα, μειδιαίτερη έμφαση από τα μέσα του Σεπτέμβρη κι εντεύθεν, εμφανίστηκεστηνπεριοχή μας μία άνευ προηγουμένου για τα τοπικά δεδομένα εργώδηςπροσπάθεια εκμέρους του «Χρηματοοικονομικού Φόρουμ Θράκης» (ενός «ανεξάρτητουευρωπαϊκούοργανισμού–μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ελληνικού ιδρύματος» όπωςσυστήνεται στηνεπίσημη ιστοσελίδα του: http://www.economicforumofthrace.eu/?cat=6 υπότηνομικό, πρώην στέλεχος της Deutsche Bank Κατερίνα Καραγιάννη) για τηδημιουργίαΕιδικής Οικονομικής Ζώνης σε επίπεδο Θράκης. Η δημιουργία ΕΟΖ στη Θράκηδεσυνιστά καινοφανές αίτημα για τους φορείς της περιοχής. Αλλά επί τηςουσίαςξεκίνησε και φούντωσε, ως συζήτηση αναπτυξιακής δυνατότητας, ελκυστικήςευκαιρίας και φιλόδοξης προοπτικής της περιοχής, στους κόλπους του 2ουΣυνεδρίου του Φόρουμ αρχές Σεπτεμβρίου (όπου ο Γ.Γραμματέας ΣτρατηγικώνΕπενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης έδωσε το θετικό «παρών»), για να διαχυθεί τάχισταστον Τύπο μέσα στοεπόμενο διάστημα, ως πληροφορία εκ μέρους του Φόρουμ, ο στόχος του νακάνει τηΘράκη «ΕΟΖ».
Έκπληκτοι παρακολουθούσαμε τιςανακοινώσεις, πλέον, που έκανε η Πρόεδρος του Χρηματοοικονομικού ΦόρουμΘράκηςστα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης για την ετοιμότητα κατάθεσης μέχρι καιολοκληρωμένης πρότασης-αιτήματος εκ μέρους της ελληνικής πλευράς στηνΕυρωπαϊκήΈνωση! Ο δε Τύπος – τοπικός και πανελλήνιος – συνέδεε άμεσα τουςστόχους τουΦόρουμ και με το γερμανικό υπόβαθρό του αλλά και με τις συζητήσεις πουείχαν οιυψηλόβαθμοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι της Γερμανίας κατά τις πρόσφατεςεπισκέψεις τους στην Ελλάδα με τους Έλληνες ομόλόγους τους.
Την αμηχανία μας από τις ραγδαίεςεξελίξεις διαδέχθηκε η έντονη ανησυχία όταν είδαμε τις επιμέρουςενέργειες τηςΠροέδρου του Φόρουμ για την επίτευξη της ΕΟΖ: έχοντας εξασφαλίσει τηθεσμικήστήριξη των τριών από τα τέσσερα Επιμελητήρια της Θράκης η Πρόεδρος τουΦόρουμαπευθύνθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου στον Πρωθυπουργό της Ελλάδος μεεπιστολή (πουκοινοποίησε στους δύο Αντιπροέδρους της Κυβέρνησης και στον ΥπουργόΑνάπτυξης& Ανταγωνιστικότητας) ζητώντας του να δράσει γρήγορα!
Συγκεκριμένα αναφέρει«…αποφασίσαμε να σας ενημερώσουμε σχετικά με τις προσπάθειες που έχειξεκινήσειτο Χρηματοοικονομικό Φόρουμ Θράκης σε συνεργασία με επιχειρηματίες τηςπεριοχής, για τον χαρακτηρισμό της Θράκης ως ζώνη με ειδικό φορολογικόκαθεστώς.Ήδη έχουμε κάνει συζητήσεις με τα κοινοτικά όργανα αλλά και μεευρωπαϊκέςκυβερνήσεις… Και παρακάτω: «Σας ζητάμε να δράσετε. Να δράσετε γρήγοραπριν μαςπρολάβουν οι εξελίξεις. …να τεθείτε επικεφαλής ενός ενιαίου πιααιτήματος μεκρατική υπόσταση που θα επιδιώκει την επιβολή στη Θράκη ζώνης με ειδικόφορολογικό καθεστώς.»
Στην επιστολή της αυτήεπισυνάπτει και την «τεχνική έκθεση του πληρεξούσιου δικηγόρου» τουΦόρουμΔρ.Hans Beeg «όπου αναλύονται οι δυνατότητες και οι προϋποθέσεις πουπληροί ηΘράκη βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας για να μπορέσει να μετεξελιχθείσε μιαζώνη με ειδικό φορολογικό καθεστώς».
Στην εν λόγω «τεχνική έκθεση» δενγίνεται η παραμικρή αναφορά στον υφιστάμενο οικονομικό ιστόμικρομεσαίωνεπιχειρήσεων που συνιστούν το 99,9% της περιφερειακής μας οικονομίας.Αντιθέτωςαναλύονται τα προνόμια μιας ΕΟΖ τα οποία θεσπίζονται και ισχύουν «…επίδιαμετακομιζομένων αγαθών που δεν παράγονται στη χώρα». Από τα στοιχείακαι τιςπεριγραφές της έκθεσης προκύπτουν αβίαστα:
1. ότι η ΕΟΖ που επιχειρείται «ναεπιβληθεί» στη Θράκη θα προσομοιάζει στις ΕΟΖ της Κίνας, της Κορέας,της Ινδίαςκαι των Η.Α.Εμιράτων,
2. ότι οι εταιρείες που θαιδρύουν επιχειρήσεις εντός ΕΟΖ θα απολαμβάνουν επωφελέστερους όρουςαγοράςδομημένων/αναπτυχθέντων ακινήτων (σ.σ.: αν και σύμφωνα με το άρθρο 2παράγρ. 8του Εφαρμοστικού Νόμου του Μεσοπρόθεσμου, επιτρέπονται πλέον και οιαναγκαστικές απαλλοτριώσεις ακινήτων όχι μόνο του δημοσίου αλλά καιιδιωτών μευπογραφή Υπουργού Οικονομικών αν κρίνονται αναγκαίες για τηνπραγματοποίησηεπενδυτικού σχεδίου),
3. ότι οι ενδιαφερόμενεςεταιρείες θα απολαμβάνουν εν μέρει αδάπανη υποστήριξη για τηδιεκπεραίωση τωνδιαδικασιών ίδρυσης της επιχείρησής τους εντός ΕΟΖ ή φορολογικήαπαλλαγήαναφορικά με γήπεδα και κτήρια,
4. και επίσης ότι οι εταιρείεςαυτές μπορούν να απαλλάσσονται από εταιρικό φόρο εισοδήματος ή φόροεισοδήματος.
5. Η δε Πολωνία με τις 17νομοθετημένες και 14 ενεργές ΕΟΖ αναφέρεται στην τεχνική έκθεση όχι ωςπαράδειγμα προς μίμηση εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης (αφού στην Πολωνία οιΕΟΖ είναιπεριορισμένης χρονικής διάρκειας και οριοθετημένες εκτός αστικού ιστούγιαεπενδύσεις ύψους 100.000 € και άνω – σύμφωνα με τοΑΠΦ3015/ΑΣ115-24/05/2011έγγραφο της ελληνικής Πρεσβείας στη Βαρσοβία) αλλά ως προηγούμενονομολογίαςσύστασης Ειδικής Ζώνης σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης της οποίαςάλλωστεη νομοθεσία δεν επιτρέπει επί της αρχής την καθιέρωσή τους εντόςευρωπαϊκούεδάφους.
6. Τέλος, η τεχνική αυτή έκθεση,περιγράφει τις νομικές και γραφειοκρατικές διαδικασίες που θα πρέπει ναακολουθηθούναπό το ελληνικό κράτος για να μπορέσει να συσταθεί ΕΟΖ στη Θράκη. Δεναποτελεί,σίγουρα, μελέτη για τον ενδεδειγμένο τύπο ΕΟΖ στην περιοχή μας όπουεπικρατεί ημικρομεσαία επιχειρηματικότητα, ούτε περιγράφει το πώς τα προνόμιά τηςθαεπιδράσουν θετικά στην παραγωγικότητα, την εργασία και την αύξηση τουΑΕΠ τηςπεριοχής.
Λαμβανομένων των ανωτέρωδιαμειφθέντων για τη Θράκη – που αφενός παραμένουν αγνώστουπεριεχομένου,αφετέρου μεταχειρίζονται ανισομερώς την Περιφέρειά μας με συνέπεια νακινδυνεύειη Ανατολική Μακεδονία να υποστεί αρνητικό αντίκτυπο είτε εξαιτίαςαποκλεισμούτης από μία αναπτυξιακή ΕΟΖ στη Θράκη είτε εξαιτίας γειτνίασης με μίαΕΟΖ πουθα υποβαθμίσει την οικονομία της Θράκης – και α) εν απουσία της όποιαςδιαδικασίας θεσμικής ενημέρωσης ή κοινωνικής διαβούλευσης για ΕΟΖ στηνπεριοχή μας, β) εναπουσία οιασδήποτεοικονομοτεχνικής μελέτης, μελέτης σκοπιμότητας ή επιστημονικής πρότασηςβάσειτης οποίας θα μπορούσε να διατυπωθεί θετική ή αρνητική άποψη,πληροφορούμενοιεσχάτως, δε, πως εντός της εβδομάδος επίκειται συνάντηση της ΠροέδρουτουΧρηματοοικονομικού Φόρουμ Θράκης με αρμόδιο Υπουργό προκειμένου ναυπογραφεί εκμέρους της ελληνικής Κυβέρνησης η μελέτη του Φόρουμ που θα συνοδεύσειτηναίτηση της χώρας μας, κατόπιν απόφασης Υπουργικού Συμβουλίου, προς τηναρμόδιαΔιεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να επιτραπεί η καθιέρωση ΕΟΖ στηΘράκη,
Παρακαλούμε, η ΓενικήΣυνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδος, αφού μελετήσειτοθέμα, όπως αναλάβει πρωτοβουλία ενημέρωσης της Ελληνικής Κυβέρνησης γιατιςθέσεις μας περί ΕΟΖ και ενημέρωσης των παραγωγικών τάξεων και τωνθεσμικών τουςφορέων εν γένει της κοινωνίας στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη,για τουςόρους και τα αποτελέσματα των ΕΟΖ ανά τον κόσμο, για το αν πρέπει νααποτελείεπιδίωξη η δημιουργία μίας ΕΟΖ στην Αν. Μακεδονία & Θράκη καιυπό ποίεςπροϋποθέσεις και περιεχόμενο μία ΕΟΖ στην περιοχή μας θα ενίσχυε τονπαραγωγικόκαι κοινωνικό της ιστό.
Η «επιβολή» – όπως την εισηγείταιτο ίδιο το Χρηματοοικονομικό Φόρουμ προς τον Έλληνα Πρωθυπουργό – ΕΟΖστηΘράκη, δεν μας προϊδεάζει θετικά για το μέλλον της υφιστάμενηςμικρομεσαίαςεπιχειρηματικότητας. Η καθιέρωση όμως μίας ΕΟΖ με όρους ανάπτυξης τηςτοπικήςοικονομίας οφείλει να αποτελεί αντικείμενο ευρείας διαβούλευσης και νααφοράστο σύνολό της την Αν. Μακεδονία & Θράκη – όχι να τη διασπά.