Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2005 Αναβιώνει το έθιμο της μπάμπως στα Μάγγανα το Σάββατο 8 Ιανουαρίου

Αναβιώνει το έθιμο της μπάμπως στα Μάγγανα το Σάββατο 8 Ιανουαρίου

0

Πολύ πριν η επιστήμη αποκωδικοποιήσει τα μυστικά του DNA…πολύ πριν το φύλο του παιδιού που πρόκειται να γεννηθεί να είναι δυνατό γνωστοποιηθεί από τον τέταρτο μήνα της κύησης…όταν όλα περικλείονταν από ένα πέπλο μυστηρίου και δένονταν με αρχέγονες μυστικές δοξασίες, οι άνθρωποι στέκονταν εκστασιασμένοι μπροστά στο μυστήριο της γέννησης και προσπαθούσαν να ξορκίσουν το κακό να δοξάσουν τη γονιμότητα.

Το έθιμο της μπάμπως…

Μέσα σ’ αυτό τον μυστηριακά υφασμένο ιστό των κλειστών κοινωνιών, που έδινε καθημερινά τον αγώνα της επιβίωσης, κεντρικό πρόσωπο που αντλούσε την ιερότητά του από τη σύνδεσή του με τη γέννηση ήταν η μαμή η μπάμπω…Αυτή έσκυβε πάνω απ’ τη γυναίκα που κοιλοπονούσε αυτή έφερνε στον κόσμο τη νέα ζωή, αυτή θεωρούνταν υπεύθυνη αν δεν ήταν αγόρι – ώστε να εξευμενιστεί η ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής!

Έπρεπε λοιπόν να πληρώσει…Γι’ αυτό όταν γεννιόταν κορίτσι, οι άνδρες έπαιρναν τη μπάμπω και την έβρεχαν στην γκιόλα (λιμνούλα)!

Οι γυναίκες όμως τιμούσαν την μπάμπω για τις υπηρεσίες της για τη φροντίδα της και στις γιορτές του δωδεκαήμερου με την αρχή της νέας χρονιάς, η γιορτή της μπάμπως κυριαρχούσε.

Το έθιμο κουβάλησαν μέσα τους… οι πρόσφυγες από την Ανατολή Θράκη και κάθε χρόνο αναβιώνει από τους συλλόγους Γυναικών.

Φέτος η αναβίωση του εθίμου, πλαισιωμένη από διάφορες άλλες εκδηλώσεις, θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο στις 11.30 – 12 το πρωί και στις 7 το απόγευμα στα Μάγγανα Ξάνθης.

Ο Σύλλογος Γυναικών Μαγγάνων που αναβιώνει κάθε χρόνο το έθιμο απευθύνει κάλεσμα προς την τοπική κοινωνία να «αγκαλιάσει» αυτή την προσπάθεια που αποτελεί μια επαφή με τις ρίζες, ένα σύνδεσμο με το παρελθόν…

Μαριάννα Ξανθοπούλου

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2005
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Φάρμακο, Φαρμάκι

Το φάρμακο είναι κοινωνικό αγαθό, μα συνάμα είναι ένα καταναλωτικό προϊόν υπερτιμημένο από…