Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2009 Εκπαιδεύοντας την ξανθιώτικο ραδιόφωνο

Εκπαιδεύοντας την ξανθιώτικο ραδιόφωνο

0

Το πολιτιστικό μελίσσι της ΦΕΞ και του Λαογραφικού Μουσείου φιλοξενεί από το Σεπτέμβρη και για 75 ώρες –έως τέλη Νοεμβρίου- τα σεμινάρια ραδιοφωνίας της Νομαρχιακής Επιτροπής Λαϊκής Επιμόρφωσης Ξάνθης, όπου άνθρωποι με μεράκι και μουσικές ευαισθησίες εκπαιδεύονται και ανταλλάσσουν απόψεις για το ερασιτεχνικό ραδιόφωνο, την ιστορία του, τις κατακτήσεις του, τη θέση και τις δυνατότητές του στη μικρή αλλά πολιτιστικά ζωηρή μας πόλη.

Σεμινάριο…στα fm

Πρόκειται για ένα σεμινάριο ραδιοφωνίας που υλοποιείται από τη ΝΕΛΕ Ξάνθης για πρώτη φορά στην πόλη μας και μετά το πέρας της εκπαιδευτικής περιόδου παρέχει στους συμμετέχοντες πιστοποιητικό παρακολούθησης.

Το υλικό που διδάσκεται είναι του εκπαιδευτή, ωστόσο τα σεμινάρια δεν γίνονται με ακαδημαϊκό χαρακτήρα, αλλά με συμμετοχή των εκπαιδευόμενων, συζητήσεις, σχόλια και πολλή πρακτική εξάσκηση και ασκήσεις. Στο τέλος, με πρωτοβουλία του εκπαιδευτή, θα δοθεί στους εκπαιδευόμενους φάκελος με χρήσιμο υλικό, καθώς και cd με σπάνιες και εκπαιδευτικού χαρακτήρα ηχογραφήσεις.

Ο τωρινός εκπαιδευτής, Θοδωρής Μπακάλης, δημοσιογράφος στο επάγγελμα, έχει ξαναδιδάξει σε αντίστοιχα σεμινάρια στη ΝΕΛΕ Δωδεκανήσου, απ’ όπου προέκυψαν καταρτισμένοι παραγωγοί που στελέχωσαν το Δημοτικό Ραδιόφωνο Σύμης.

Τα εφόδια του μουσικού παραγωγού

Το σεμινάριο ξεκίνησε από το τι είναι ραδιόφωνο, τι είναι ήχοι, τι μουσική και μετά τη λήξη του, οι εκπαιδευόμενοι θα έχουν τα στοιχειώδη εφόδια για να ανταποκριθούν όχι μόνο στο στήσιμο μιας εκπομπής, αλλά και στο σύνολο της γνωστικής θεματολογίας που αφορά το ραδιόφωνο. Κατατέθηκαν και διδάχθηκαν βιβλία και δημοσιεύματα περί ραδιοφώνου, η ιστορία του από το ξεκίνημα ως σήμερα, η πρωτοπορία του Χρήστου Τσιγγιρίδη και εκτεταμένη αναφορά στην ιστορία του ελληνικού ραδιοφώνου, η δεοντολογία και η νομοθεσία που το διέπει, η πολυφωνία και η δημοκρατία, βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά και οδηγίες, η διάρθρωση εκπομπών, ύφος, χαρακτήρα και είδη, ζεύξη μουσικής και λόγου, τεχνική συνεντεύξεων και πολλά άλλα. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στο λόγο και την ορθή εκφορά του, στη γλώσσα και στον σεβασμό στον ακροατή.

Πώς δημιουργείται ‘μικρόβιο’ του ραδιοφώνου;

Το «Ε» συνάντησε την ομάδα των ραδιοφωνικών σεμιναρίων στο δεύτερο όροφο του Λαογραφικού Μουσείου εν ώρα εκπαίδευσης. Πρόκειται για 11-12 άτομα (αρχικά γράφτηκαν 20), οι περισσότεροι από τους οποίους ανήκουν στην ραδιοφωνική ομάδα της ΦΕΞ και άρα οικείοι με το αντικείμενο.

‘Τι σας γοητεύει στο ραδιόφωνο;’ ήταν η πρώτη μας ερώτηση. ‘Η αίσθηση του να μοιράζομαι με τους ακροατές’, ‘Η εξωτερίκευση των πιο ευαίσθητών σου σημείων’, ‘Το μυστήριο του προσώπου που βρίσκεται πίσω από το μικρόφωνο’, ‘Η πρόκληση του να προσπαθείς να σκεφτείς πώς θα περάσεις μηνύματα στους ακροατές σου χωρίς να τους βλέπεις’ ήταν μερικές από τις απαντήσεις των συμμετεχόντων. Πάντως, η άποψη ότι στο ραδιόφωνο, είτε πρόκειται για ενημερωτική, είτε για ψυχαγωγική, είτε για μουσική εκπομπή, πρέπει να βάζεις την ψυχή σου ήταν ομόφωνη. Ακόμη και ότι το ραδιόφωνο μπορεί να αποτελέσει μορφή τέχνης τους βρήκε όλους σύμφωνους αν και ο καθένας είχε τη δική του εξήγηση. Κι όταν ρωτήθηκαν τι χρειάζεται κάποιος για να γίνει ερασιτέχνης μουσικός παραγωγός, οι συμμετέχοντες απάντησαν ότι ναι μεν η χρήση της γλώσσας, η στοιχειώδης άρθρωση και η χροιά της φωνής παίζουν σημαντικό ρόλο, αλλά το παν είναι το μεράκι και η θέληση για μάθηση.

Πιθανότητα να επαναληφθεί με το νέο έτος

Μπροστά στο αυξημένο ενδιαφέρον για τα σεμινάρια ραδιοφωνίας υπάρχει πιθανότητα να επαναληφθεί το 75ωρο και με το νέο έτος.

Αυτή τη φορά, μας ενημερώνει ο εκπαιδευτής, η σχέση των ατόμων με το ραδιόφωνο θα είναι σε αρχικό στάδιο, οπότε θα γίνεται πιο ενδελεχής ανάλυση και συζήτηση. Ακόμη, δήλωσε στο «Ε» για την πρωτοβουλία και την πορεία του σεμιναρίου: «Ευχαριστώ τον νομάρχη γιατί με προσωπική παρέμβαση και εκδήλωση ενδιαφέροντος εκείνου, υλοποιήθηκε κάτι νέο και ιδιαίτερα χρήσιμο. Και μάλιστα σε μια πόλη με τόσα ραδιόφωνα, πολλά εκ των οποίων –δυστυχώς- δεν έχουν επαρκή ή και καθόλου στελέχωση σε ανθρώπινο δυναμικό».

Γ. Παυλίδης: «Ατομικά και κοινωνικά ωφέλιμη η συμμετοχή»

Ο Νομάρχης Ξάνθης κ. Γιώργος Παυλίδης υπογράμμισε τη σημασία της μετεκπαίδευσης μέσα από τα σεμινάρια της ΝΕΛΕ σε ποικίλα αντικείμενα και επεσήμανε ότι η μετεκπαίδευση δύναται να γεμίσει ατομικά και κοινωνικά κενά. Για το σεμινάριο ραδιοφωνίας ειδικότερα δήλωσε: «Είναι σημαντικό, ακόμα και οι ερασιτέχνες μουσικοί παραγωγοί, να έχουν γνωστικό υπόβαθρο για το ραδιόφωνο και τη λειτουργία του, έτσι ώστε αυτός που μιλά στο μικρόφωνο να γνωρίζει και να κάνει σωστά την εκπομπή του».

 

Ελένη Διαφωνίδου

elenidfn@yahoo.com

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2009
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Με σημαντικές παρουσίες τα φετινά «Δημήτρεια»

Ένα διήμερο εκδη_…