Το υψηλό ποσό των 83 εκατ. ευρώ διέθεσε φέτος το κράτος στις εφημερίδες για να διαφημιστεί. Το κεντρικής φύσεως ερώτημα είναι με ποια κριτήρια έγινε αυτή η κατανομή, καθώς εφημερίδες… από το πουθενά εμφανίζονται ιδιαίτερα υψηλά στη σχετική λίστα, σε αντίθεση με φύλλα που παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Είναι φανερό πως η εγκύκλιος Ρουσόπουλου για ίσο αριθμό καταχωρίσεων με διαφορετικό τιμολόγιο, ανάλογα με τις πωλήσεις, δεν τηρήθηκε, αλλά και πως υπήρξε ένας ιδιότυπος μηχανισμός υποστήριξης πολιτικών προσώπων που είχαν παρουσία και στα παράθυρα των τηλεοπτικών σταθμών και ταυτόχρονα ορισμένων «γαλάζιων εφημερίδων».
Το «Παρόν» παρουσίασε τα στοιχεία της ονομαστικής διαφημιστικής δαπάνης για το 2008 που έχει συγκεντρώσει η ΕΙΗΕΑ με βάση τα δεδομένα της Media Services και τους τιμοκατάλογους των εφημερίδων.
Στα ποσά αυτά συμπεριλαμβάνεται η προμήθεια των διαφημιστικών εταιρειών και το αγγελιόσημο που σημαίνει ότι τα πραγματικά έσοδα των εφημερίδων είναι κατά 40-50% λιγότερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις. Παράλληλα θυμίζουμε τον αριθμό των πωλήσεων (κατά μέσον όρο) των κυριακάτικων εφημερίδων το ίδιο έτος.
Πρώτη εφημερίδα στη λίστα είναι η «City Press» των Λαυρεντιάδη – Κυριακίδη-Κύρτσου, με ονομαστική κρατική διαφημιστική δαπάνη ύψους 5.960.065 ευρώ. Ακολουθεί το «Βήμα της Κυριακής» με 4.777.035 ευρώ, το οποίο ήταν δεύτερο στις ετήσιες κυκλοφορίες, και στην τρίτη θέση το «Πρώτο Θέμα», αν και ήταν πρώτη σε αριθμό πωληθέντων φύλλων, με ονομαστικά έσοδα ύψους 4.749.514 ευρώ. Ακολουθούν: η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» με 3.854.405 ευρώ, τα «Νέα» με 3.755.927 ευρώ, η «Καθημερινή της Κυριακής» με 3.170.309 ευρώ και η δωρεάν «Metropolis» με 3.088.160 ευρώ. Ο «Κόσμος του Επενδυτή» είναι στην ένατη θέση με 2.902.512 και δέκατος ο «Τύπος της Κυριακής» με 2.628.864 ευρώ.
Η «Χώρα της Κυριακής» του Γιώργου Τράγκα είναι στην ενδέκατη θέση με 2.611.007 ευρώ, αν και δεν ήταν στην πρώτη δεκάδα των κυκλοφοριών για το 2008.
Η «Ημερησία» συγκέντρωσε ονομαστική κρατική δαπάνη ύψους 2.246.139 ευρώ και η «Βραδυνή της Κυριακής» 2.064.521 ευρώ, ενώ ακολουθούν οι εφημερίδες με έσοδα μικρότερα των 2 εκατ. ευρώ.
Το «Π» είναι στην 30ή θέση με έσοδα 958.857 ευρώ, ενώ στα αξιοσημείωτα είναι πως η δωρεάν εφημερίδα «metro» υποχώρησε από τις πρώτες θέσεις όπου βρισκόταν τα προηγούμενα χρόνια… στην 46η με έσοδα 446.115 ευρώ.
Αν προσθέσουμε και τις 7 εκδόσεις των εφημερίδων, τα υψηλότερα έσοδα καταγράφονται στο «Έθνος» με 5.917.656 ευρώ και ακολουθεί το «Βήμα με 5.340.569 ευρώ, η «Ελευθεροτυπία» με 5.180.431 ευρώ και η «Απογευματινή» με 4.014.974 ευρώ. Η «Καθημερινή» είναι στα 3.941.503 ευρώ, τα «Νέα» στα 3.755.927 ευρώ, ο «Ελεύθερος Τύπος» με 3.635.930 και η «Χώρα» με 3.263.095 ευρώ.
Θυμίζουμε πως η ΕΙΗΕΑ στον απολογισμό της υποστηρίζει πως «από τη σύγκριση αυτών των καταβολών θα προέκυπτε ότι το μεγαλύτερο μέρος της κρατικής διαφημιστικής δαπάνης εμφανίζεται να περιέρχεται στις διαφημιστικές εταιρείες».
Κυκλοφορίες κυριακάτικων 2008
Εφημερίδα Ποσό
«Πρώτο Θέμα» 190.949
«Βήμα Κυριακής» 190.278
«Κυρ. Ελευθεροτυπία» 158.075
«Καθημερινή» 156.648
«Έθνος Κυριακής» 125.077
«Τύπος Κυριακής» 90.669
«Real News» 84.264
«Espresso Κυριακής» 35.085
«Ριζοσπάστης» 23.667
«ΤΟ ΠΑΡΟΝ» 13.758
«Αδέσμευτος» 10.4843
«Απογευματινή» 8.725
«Αυγή» 5.439
«Άρθρο» 4.217
«Αυριανή» 3.871
«Βραδυνή» 2.811
«Ελεύθερη Ώρα» 2.528
«Traffic» 2.509
«Χώρα» 1.955
«Νίκη» 596
«Λόγος» 293
50. «Ελεύθερη Ώρα Κυριακής» 241.954
51. «Real News» 238.892
52. «Ριζοσπάστης» 226.400
53. «Αυγή Κυριακής» 220.512
54. «Αυριανή» 186.875
55. «Θεσσαλονίκη»
(+Διαδρομές) 176.938
56. «Αυγή» 133.827
57. «Φίλαθλος» 129.967
58. «Φως των Σπορ» 121.045
59. «Ελεύθερη Ώρα» 113.171
60. «Εξέδρα Δευτέρας» 108.811
61. «Νίκη» 99.777
62. «Λόγος Κυριακής» 95.825
63. «Νίκη Κυριακής» 84.281
64. «Λόγος» 69704
65. «Νέα Ώρα» 26.851
66. «Traffic Κυριακής» 22.680
67. «Traffic» 17.773
Σύνολο 83.515.377
Ονομαστική διαφημιστική δαπάνη με βάση τα στοιχεία της Media Services, επεξεργασμένα από την ΕΙΗΕΑ. Στα ποσά αυτά έχουν υπολογισθεί η προμήθεια των διαφημιστικών εταιρειών και το αγγελιόσημο, με αποτέλεσμα τα πραγματικά έσοδα των εφημερίδων να είναι κατά 40-50% λιγότερα.