Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2008 Μεγαλύτερη προσβασιμότητα στους νομούς που διατρέχει

Μεγαλύτερη προσβασιμότητα στους νομούς που διατρέχει

0

Ένα έργο του μεγέθους και της σημαντικότητας για τις τοπικές κοινωνίες, όπως η εγνατία, είναι φυσικό να προκαλεί το ενδιαφέρον των φορέων και των αυτοδιοικητικών εκτός των κατοίκων, λόγω των αλλαγών που μπορεί να επιφέρει αλλά κι εκείνων που επιβάλλεται και αναμένεται να φέρει.
Τα προβλήματα όπως αναφέρονται στο ρεπορτάζ του ‘Ε’, όσον αφορά στην καθημερινότητα των κατοίκων της Θαλασσιάς και η επίλυσή τους σύμφωνα με την πρόβλεψη της υπεύθυνης εταιρίας ‘Εγνατία Οδός’, εν όψει της ολοκλήρωσης των έργων για το κομμάτι που περνά έξω απ’ τον οικισμό, έδωσαν την αφορμή στον εκπρόσωπο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Θράκης Α. Πλέσια, να θίξει κάποια σημαντικά ζητήματα.
Μικρή προσβασιμότητα ‘όπως…Αμερική’΄ άρα ελλιπής για Ευρώπη
Ο κ. Πλέσιας ανέφερε ότι ειδικά στην περιοχή μας η προσβασιμότητα στην εγνατία από και προς διάφορα σημεία του νομού, είναι ελλιπής. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο εκπρόσωπος του ΤΕΕ: «πρόκειται για ένα μοντέλο σύμφωνα με τα αμερικανικά πρότυπα. Οι αμερικανικοί αυτοκινητόδρομοι κατασκευάζονται με εξόδους σε μεγάλες αποστάσεις περί των 25 χιλιομέτρων, λόγω της μεγάλης απόστασης που έχουν τα αστικά κέντρα μεταξύ τους. Στην Ευρώπη οι αυτοκινητόδρομοι έχουν εξόδους κάθε 4-5 περίπου χιλιόμετρα δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες αλλά και τους κατοίκους να έχουν πρόσβαση στο μεγαλύτερο κομμάτι των περιοχών που διατρέχουν. Η εγνατία με την παρούσα μορφή της είναι έξω απ’ την ευρωπαϊκή νοοτροπία».
Μ’ αυτή τη λογική κατασκευής, μάλλον σε απομόνωση οδηγούνται οι περιοχές που περνά η εγνατία, τουλάχιστον η ελληνική περιφέρεια εκτός των αστικών κέντρων, σύμφωνα με την άποψη που εκφράζει ο κ. Πλέσιας. Είναι πολύ αραιά τα σημεία επικοινωνίας της οδού με το περιβάλλον της. Η δημιουργία λίγων και μεγάλων κόμβων δεν εξυπηρετεί όσο θα διευκόλυνε η κατασκευή μικρών γεφυρών και ραμπών που θα δίνουν και τη δυνατότητα αναστροφής, σε μικρότερα διαστήματα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ανέφερε ο πολιτικός μηχανικός, το κομμάτι της εγνατίας από Ξάνθη προς Κομοτηνή που στην περίπτωση έκτακτης ανάγκης που μπορεί να προκύψει λίγα χιλιόμετρα μακριά απ’ τον κόμβο της Ξάνθης, τα οχήματα που θα συντρέξουν θα πρέπει να διανύσουν πολλά χιλιόμετρα μέχρι την επόμενη έξοδο που είναι στον Ίασμο με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος.
Με την παρούσα μορφή της η οδός δεν είναι ικανοποιητική όπως είπε ο κ. Πλέσιας και δεν αποτελεί λύση να δοθεί μια έξοδος για κάθε περιοχή που παρουσιάζονται αντιδράσεις.
Περισσότερες εξόδους οι άλλοι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι
Την σημαντικότητα των εξόδων σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας και σημαντικότητας όπως αυτή της εγνατίας, φαίνεται ότι έχουν εκτιμήσει και συνυπολογίσει οι αρμόδιοι όπως τόνισε ο κ. Πλέσιας, στη μελέτη για την κατασκευή άλλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας. Στον πελοποννησιακό αυτοκινητόδρομο που έχει προκηρυχθεί αλλά και σ’ αυτόν που διατρέχει τη Θεσσαλία, προβλέπονται κόμβοι κάθε 8 χιλιόμετρα και διερωτάται κατά πόσο λογικό είναι ένας διεθνής αυτοκινητόδρομος όπως η εγνατία να έχει λιγότερες εξόδους απ’ τους υπόλοιπους. Καταλήγουμε να έχουμε διπλάσια προσβασιμότητα στους άλλους αυτοκινητόδρομους με ό,τι συνεπάγεται αυτό για πολλούς τομείς που επηρεάζουν την περιφέρεια ανέφερε ο κ. Πλέσιας, «δε μπορούμε να βαυκαλιζόμαστε ότι είναι διεθνής η εγνατία αν δε μπορούμε να πούμε ότι θα βοηθήσει την ελληνική περιφέρεια» είπε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος του ΤΕΕ συνεχίζοντας: «θα πρέπει οι τοπικοί παράγοντες να έχουν το ανάστημα να παρεμβαίνουν για τόσο σημαντικά θέματα. Πώς κατέληξαν σε δυο σημεία εξόδου ανά νομό; Είναι ευχαριστημένοι οι νομάρχες των περιοχών που διατρέχει η εγνατία απ’ την προσβασιμότητα στις περιοχές τους;».
Απαραίτητη η διεκδίκηση πριν είναι αργά

Στην ερώτηση για την αύξηση του κόστους που μπορεί να είναι απαγορευτική για την κατασκευή επιπλέον κόμβων, ο κ. Πλέσιας εξέφρασε την άποψη ότι αν γινόταν περισσότεροι μικρότεροι κόμβοι με τη χρήση της γεφύρωσης που ήδη υπάρχει, το κόστος δεν θα ήταν πολύ μεγαλύτερο απ’ αυτό της δημιουργίας μεγάλων κόμβων που έχει επιλεγεί.
Ευθύνη μπορεί να μην έχουν οι κάτοικοι των περιοχών για τον σχεδιασμό της εγνατίας οδού, έχουν όμως για την διεκδίκηση της αύξησης σημείων προσβασιμότητας απ’ τις περιοχές τους όπως ανέφερε κλείνοντας ο κ. Πλέσιας: «πρέπει να φωνάξουμε για ν’ ακουστούμε. Και πρέπει να φωνάξουμε τώρα για να γίνουν τα επόμενα πέντε χρόνια αυτά που διεκδικούμε κι όχι τα επόμενα 20».

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
algrigoriou@yahoo.com

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2008
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Συσκέψεις φορέων υπό την προεδρία του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Ο Θρακιώτης υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, βουλευτής Ξάνθης, κ. Αλέξανδρος Κον…