Στα θρανία οι Εφοριακοί για να μάθουν πως να αντιμετωπίσουν τους οργισμένους φορολογούμενους
Δεν καταφεύγουν σε ακρότητες οι Ξανθιώτες. Μόνο τα παράπονά τους κάνουν στην Εφορία
Πώς θα σας φαινόταν αν σας αντιμετώπιζαν σαν …ρέγγες που πρέπει να σας πιάσουν οι …θαλάσσιοι ελέφαντες; Όχι δεν πρόκειται για κάποιο νέο παιδικό…καρτούν αλλά για το θέμα του σεμιναρίου που παρακολουθούν από την περασμένη εβδομάδα οι Εφοριακοί όλων των ΔΟΥ της χώρας προκειμένου να επιμορφωθούν πως θα διαχειρίζονται τον θυμό των αγανακτισμένων πολιτών! Στην Ξάνθη το σεμινάριο θα γίνει την προσεχή Παρασκευή στην αίθουσα συνεδριάσεων του ΕΒΕ και θα είναι 4ωρο.
Θα μάθουν ν’ αντιμετωπίζουν τις οργισμένες …ρέγγες (φορολογούμενους)!
Το θέμα του σεμιναρίου είναι: «Ο θαλάσσιος ελέφαντας και η μισή πληροφόρηση» και η ιστορία που έχει αλληγορική σημασία διαδραματίζεται ως εξής: Οι εφοριακοί είναι οι θαλάσσιοι ελέφαντες που έχουν πρωταρχικό σκοπό να πιάσουν ρέγγες, δηλαδή φορολογούμενους και φορολογικά έσοδα, αλλά για να τα καταφέρουν αποτελεσματικά οφείλουν να ακολουθούν σωστές μεθόδους διοίκησης και συνεργασίας και να ενημερώνουν την ηγεσία για τα πάντα. Τα στελέχη των ΔΟΥ θα μάθουν ποιες είναι οι λέξεις και οι φράσεις που δεν πρέπει να χρησιμοποιούν ποτέ όταν μιλούν με φορολογούμενους, ενώ, παράλληλα, τους δίνονται ασκήσεις για να αυξήσουν ικανότητά τους στην ενεργητική ακρόαση (χωρίς δηλαδή να αντιδρούν) και τη συναισθηματική νοημοσύνη. Μια άλλη δοκιμασία στην οποία καλούνται να υποβληθούν οι εφοριακοί είναι το τεστ των δύο λεπτών. Αυτό δεν είναι τίποτα άλλο από την εκτέλεση 21 εντολών, μέσα σε δύο λεπτά. Ποιες είναι αυτές; Να γράψουν και να υπογραμμίσουν το όνομά τους, να κάνουν τέσσερις τρύπες στο χαρτί , να πολλαπλασιάσουν το 123 με το 123, να κάνουν την πράξη 456x78x2+899, τη διαίρεση του 999 διά 245, να ζωγραφίσουν ένα τρίγωνο, να το βάλουν σε έναν κύκλο, να κάνουν δέκα διάσπαρτους μικρούς κύκλους στο πίσω μέρος της σελίδας, να γράψουν τη λέξη «νίκη» πέντε φορές και διάφορα άλλα. Εν τω μεταξύ, καλούνται ενδιαμέσως να φωνάζουν δυνατά φράσεις όπως «πάω καλά» ή «σχεδόν τελείωσα».
Να σημειώσουμε ότι αυτά τα σεμινάρια χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τι λένε οι …θαλάσσιοι ελέφαντες (εφοριακοί)
Ποικίλες είναι οι αντιδράσεις των εργαζομένων στις ΔΟΥ γι αυτά τα σεμινάρια. Άλλοι τα χαρακτηρίζουν γελοία όπως το μέλος της Ένωσης Υπαλλήλων των Οικονομικών Υπηρεσιών. Ειλικρινά είναι γελοία. Είμαστε υπέρ της επιμόρφωσης αλλά το περιεχόμενο αυτών των σεμιναρίων είναι πολύ απλοϊκό”.
Το πρόβλημα δεν είναι να αντιμετωπίσουμε το θυμό του κόσμου αλλά την πραγματικότητα. Ο κόσμος υφίσταται υπερβολική πίεση, τί να του πούμε εμείς;” αναφέρει ο ίδιος, αποκαλύπτοντας ότι υπάρχουν πολλές περιπτώσεις βίας κατά εφοριακών, ότι σε μία περίπτωση έπεσαν σφαίρες και σε μία άλλη ένας πολίτης τους απειλούσε με τσεκούρι.
Θετικά υποδέχονται το σεμινάριο στην Εφορία Ξάνθης
Θετική ως προς την επιμόρφωση και ως προς το θέμα των σεμιναρίων δηλώνει η προϊσταμένη της Α&Β ΔΟΥ Ξάνθης: «Κάθε επιμόρφωση είναι για καλό. Τώρα αν αυτή γίνεται μέσα από ιστορίες με κάποιους παραλληλισμούς δεν πρέπει να μας ξενίζει. Η ουσία είναι ότι θα μας βοηθήσει να διαχειριζόμαστε περιστατικά αγανακτισμένων φορολογούμενων με ψυχραιμία και σεβασμό όπως βέβαια το κάνουμε», σημειώνει η κα Χρυσουλα Γιαμαλιδου. Την ίδια άποψη έχει και η πρόεδρος των Εφοριακών Ξάνθης και Χρυστακίδου Κωνσταντίνα επισημαίνοντας ότι στην Ξάνθη δεν έχουν συμβεί ακραία περιστατικά όπως την περίπτωση Εφορίας που απείλησαν να ρίξουν χειροβομβίδα ή σε άλλες που άσκησαν βία εναντίον εφοριακών: «Δεν λέμε όχι στην εκπαίδευση για οποιοδήποτε αντικείμενο. Θεωρώ ότι το συγκεκριμένο σεμινάριο θα μας βοηθήσει να κάνουμε πιο άνετη της επικοινωνία μας με τους φορολογουμένους και να τους αντιμετωπίσουμε με το σεβασμό που χρειάζεται. Επίσης χρειαζόμαστε και άλλα σεμινάρια με θέμα την ηλεκτρονική εκπαίδευση και την μηχανοργάνωση αλλά και περισσότερη ενημέρωση στους νέους νόμους».
Παραπονιάρηδες οι Ξανθιώτες φορολογούμενοι – Δεν καταφεύγουν σε ακρότητες
Όπως μας ανέφεραν και τα δύο στελέχη της Εφορίας της Ξάνθης, οι Ξανθιώτες φορολογούμενοι είναι γενικώς ήρεμοι με κατανόηση και κόσμια συμπεριφορά. Μόνο κάποια παράπονα έχουν σημειωθεί για τα χαράτσια και την υπερφορολόγηση και όχι ακραία περιστατικά άσκησης βίας: «Καταλαβαίνουν ότι οι Εφοριακοί είναι απλώς υπάλληλοι που κάνουν τη δουλειά τους και ότι άλλοι ευθύνονται…» επισημαίνει η κα Χρυστακίδου. Το ίδιο επιβεβαιώνει και η κα Γιαμαλίδου: «Δεν έχουμε ιδιαίτερες περιπτώσεις έξαρσης θυμού. Ο κόσμος είναι αγανακτισμένος αλλά δεν καταφεύγει σε ακρότητες και μεις απ’ την πλευρά μας προσπαθούμε να είμαστε εξυπηρετικοί και να τους αντιμετωπίζουμε με σεβασμό».
Βλέπουν το δέντρο αντί να δουν το δάσος!
Είναι γεγονός ότι ακόμη και στις καλές εποχές το επάγγελμα του εφοριακού δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές αλλά στην Ελλάδα του σήμερα – μετά από έξι χρόνια ύφεσης και αλλεπάλληλων μέτρων λιτότητας – έχει γίνει ιδιαίτερα ψυχοφθόρο και πολλές φορές επικίνδυνο για την σωματική ακεραιότητα του εφοριακού. Το υπουργείο μέσω αυτού του σεμινάριο προσπαθεί να «θεραπεύσει» όμως η ουσία είναι ότι δεν αντιμετωπίζει το …κακό στη ρίζα του. Δεν βλέπει δηλαδή ότι δεν φταίνε …οι ρέγγες αλλά η υπεροφορολόγηση και αντί να κάνει κάτι γι αυτό επιχειρεί να εκπαιδεύσει τους εφοριακούς πως θα αντιμετωπίσουν την οργή των φορολογούμενων! Αλλά τί να περιμένει κανείς όταν ο Υπουργός Οικονομικών δηλώνει ότι οι έλληνες δεν υπερφορολογούνται;
Μαριάννα Ξανθοπούλου