Λόγος – Παιδιά – Ομιλία
Οι γονείς είναι οι βασικοί πρωταγωνιστές στην βρεφική και παιδική ηλικία των παιδιών έως την σχολική ηλικία. Δεν είναι οι πρωταγωνιστές μόνο για την φροντίδα τους αλλά και για την ανάπτυξη διάφορων δεξιοτήτων. Μια σημαντική δεξιότητα είναι η γλωσσική ανάπτυξη. Οι δεξιότητες λόγου σε ένα παιδί αρχίζουν να αναπτύσσονται από την βρεφική ηλικία, οι γονείς μπορούν να παρέχουν στο παιδί σημαντικά ερεθίσματα μέσα από απλές, καθημερινές και εύκολες δραστηριότητες.
Ποιες μπορεί να είναι αυτές οι δραστηριότητες ; Ας τις αναλύσουμε παρακάτω.
Το πρώτο και βασικότερο που πρέπει να προσέχει ένας γονιός είναι η σωστή βλεμματική επαφή, κατά την διάρκεια της συζήτησης ή του παιχνιδιού πρέπει να διατηρείτε η επαφή πρόσωπο με πρόσωπο έτσι ώστε το παιδί να παρατηρεί τις κινήσεις και τις εκφράσεις! Επιπλέον είναι πολύ σημαντική η χρήση χειρονομιών κατά την ενασχόληση με το παιδί, όταν λέμε ‘’Γεια’’ να κουνάμε το χέρι μας σαν να χαιρετάμε ή όταν λέμε ‘’πολλές καραμέλες’’ να ανοίγουμε τα χέρια μας πλατιά! Οι χειρονομίες και οι εκφράσεις θα βοηθήσουν το παιδί να αναπτύξει την μίμηση που βοηθάει αρκετά.
Ένας πολύ εύκολος τρόπος είναι η μουσική, τα τραγούδια και οι μελωδίες εκτός από την χαρά που δημιουργούν στα παιδιά ταυτόχρονα συμβάλουν στην μίμηση του ρυθμού, στην προσπάθεια επανάληψης των στίχων, στην ανάπτυξη των συλλαβών και στον εμπλουτισμό του εκφραστικού και αντιληπτικού λεξιλογίου. Τα βιβλία είναι ένας ακόμη τρόπος ενίσχυσης του λόγου. Οι γονείς μπορούν να διαβάσουν παρέα με τα παιδιά τους βιβλία με αναπαραστατικό τρόπο, δηλαδή μπορούν να αλλάζουν τις εκφράσεις τους ανάλογα με τον διάλογο, τον τόνο της φωνής τους για κάθε ήρωα και να χρησιμοποιούν χειρονομίες. Έτσι τα παιδιά κατανοούν τις σημασίες των λέξεων και αναπτύσσουν προσωδιακά χαρακτηριστικά. Επιπλέων ακόμη και τα περιοδικά είναι πολύ χρήσιμα γιατί περιέχουν πολλές εικόνες που μπορούν να κατονομαστούν.
Οι γονείς που περνάνε αρκετό χρόνο κάνοντας τις δουλειές του σπιτιού ή της αυλής μπορούν να συμβάλουν σε αυτές και τα παιδιά τους! Το πλύσιμο των πιάτων, το στρώσιμο του τραπεζιού, το φύτεμα ή το κλάδεμα των λουλουδιών είναι δραστηριότητες που δίνουν πολλές πληροφορίες στο παιδί. Εμπλουτίζεται το λεξιλόγιο του, ενδυναμώνεται η χρήση των ρημάτων, ενισχύεται η κριτική και λογική σκέψη του παιδιού και παρέχονται ευκαιρίες για συζήτηση και αλληλεπίδραση.
Τέλος το συμβολικό παιχνίδι που αρχίζει να αναπτύσσεται στην ηλικία των 1.5 ετών βοηθάει πολύ την ενίσχυση των γλωσσικών δεξιοτήτων. Ο ρόλος της δασκάλας, του γιατρού, της μαμάς κλπ. που υποδυόμασταν όλοι όταν είμασταν μικροί εκτός από ένα κλασσικό παιχνίδι αποτελεί και ένα σύνολο από γλωσσικά ερεθίσματα!
ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗ ! Αγαπητοί γονείς μην ξεχνάτε την επιβράβευση ακόμη και αν η λέξη που έχει παράγει το παιδί είναι λάθος! Η επιβράβευση δημιουργεί ώθηση στην προσπάθεια!
Κόντε -Χασάν Μπουσρά
Λογοθεραπεύτρια (Πτυχιούχος Α ΤΕΙ Πατρών)