Όλοι οι γονείς μέσα στην ημέρα περνάνε πολλές ώρες με τα παιδιά τους, συμμετέχουν μαζί τους σε διάφορες δραστηριότητες μέσα αλλά και έξω από το σπίτι, είναι τα κύρια άτομα που παρέχουν λεκτικά, ακουστικά και οπτικά ερεθίσματα στα παιδιά. Τα ερεθίσματα αυτά βοηθούν τα παιδιά να εξελίξουν και να βελτιώσουν τις ικανότητες τους.
Είναι σημαντικό οι γονείς να προσέχουν τον τρόπο που προσεγγίζουν τα παιδιά τους και πρέπει να τους παρέχουν στοχευμένα ερεθίσματα. Αντι λοιπόν την πίεση των παιδιών για κάποιες λεκτικές προσπάθειες όπως ”Πες μου την λέξη!”. ”Πες μου πως το λένε αυτό αλλιώς δεν θα σου το δώσω!”, ”Τι είναι αυτό;” κλπ. πρέπει να προσεγγίζουν τα παιδιά με πιο απλούς, διασκεδαστικούς, παιχνιδιάρικους και πρακτικούς τρόπους. Τα λεκτικά ερεθίσματα θα πρέπει να συνοδεύονται από χειρονομίες και μιμικές κινήσεις. Έτσι λοιπόν οι γονείς και οι φροντιστές παιδιών θα πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο που εκφράζονται και τον τρόπο που θέτουν τις ερωτήσεις προς τα παιδιά τους !
Παρακάτω θα δούμε κάποιους τρόπους που πρέπει να υιοθετήσουν οι γονείς με στόχο την μίμηση, την επανάληψη και την εκφορά ήχων, λέξεων και φράσεων.
1.Αντί να ρωτήσετε το παιδί σας : ”Τι είναι αυτό ;”
Δοκιμάστε να του πείτε : ”Κοίτα! Ένα τρένο!”.
- Αντί να του πείτε : ”Πες μου πως φωνάζει το πρόβατο ;”
Δοκιμάστε να πείτε : ”Πρόβατο! Το πρόβατο κάνει μπε, μπε, μπε…”.
3.Αντί να πείτε : ”Σκάσε τις φούσκες !”
Δοκιμάστε να πείτε : ”Πάμε να σκάσουμε τις φούσκες μαζί ! Παφ, παφ, παφ…”.
4.Αντί να πείτε : ”Θέλεις να σου πετάξω την μπάλα πάλι ; Πες μου ”πάλι” ”
Δοκιμάστε να πείτε : ”Θέλεις να σου πετάξω την μπάλα πάλι; Πάλι, πάλι, πάλι…”.
5.Αντί να πείτε : ”Θέλεις βόλτα ;”
Δοκιμάστε να πείτε : ”Θέλω Βόλτα !”.
6.Αντί να πείτε : ”Πες μου τι χρώμα μαρκαδόρο θέλεις !”
Δοκιμάστε να πείτε : ”Θέλεις Κόκκινο ή Μπλε ;”.
7.Αντί να πείτε : ”Πες μου την λέξη αλλιώς δεν θα σου το δώσω !”
Δοκιμάστε να πείτε : ”Θέλεις το Αμάξι ; Αμάξι βρουμ, βρουμ, βρουμ…”.
ΠΡΟΣΟΧΗ ! Είναι πολύ σημαντικό να δίνουμε ποίκιλα ερεθίσματα στα παιδιά και ευκαιρίες ώστε να προσπαθήσουν. Τα παιδιά παρατηρούν, μιμούνται και εκφράζονται.
Κόντε – Χασάν Μπουσρά
Λογοθεραπεύτρια (Πτυχιούχος Α.ΤΕΙ Πατρών)