Μια αισθητική παρέμβαση στην πόλη, αποτελεί ένα σημαντικό γεγονός, γιατί αφορά το Δημόσιο χώρο, το χώρο που ανήκει δηλαδή σε όλους τους πολίτες. Επηρεάζει σημαντικά τους κατοίκους της αλλά και όλες τις επόμενες γενιές. Δημιουργεί μια εικόνα την οποία μεταφέρουν οι επισκέπτες φεύγοντας από την πόλη. Θυμηθείτε οι παλιότεροι την μαϊμού στην πλατεία και τα λάστιχα αυτοκινήτου για λουλούδια στην πόλη.
Η αφορμή γι αυτό το σχόλιο είναι η προσπάθεια ομογενοποίησης των στεγάστρων και ανεμοφρακτών των μαγαζιών καφέ της πόλης και η αντιμετώπιση ενός προβλήματος καλαισθησίας των καταστημάτων καφέ της πόλης μας ως απλή διεκπαιρεωτική υπόθεση.
Καταλαβαίνω το άγχος κάποιων συμβούλων της συμπολίτευσης για έργα και παρουσία του δήμου στη ζωή της πόλης Από αυτό όμως μέχρι να γίνουμε ειδήμονες επί παντός επιστητού, ειδικοί δηλαδή και στην αστυνόμευση, και στην αισθητική, και στο καρναβάλι, υπάρχει μια μεγάλη απόσταση η οποία πρέπει να καλυφθεί με συμβουλές ειδικών. Η εμπειρία καταγράφει ότι όποιος ανακατεύεται με πολλά και μάλιστα σαν «ξερόλας» πέρα από την γραφικότητα που εκπέμπει καταλήγει στον ίδιο παρονομαστή, την απραξία που υποτίθεται ότι αντιπαλεύει και στο τέλος, τροφοδοτεί την απογοήτευση στους πολίτες.
Η επιλογή της ομοιομορφίας των στεγάστρων και μάλιστα από όμορφες πόλεις του εξωτερικού, αποτελεί μεν μια « σιγουράντζα» αλλά η έτοιμη και αμελέτητη και γενική εφαρμογή, μπορεί να καταλήξει σε αυτό που θέλει να πολεμήσει, την κακογουστιά.
Έχω την άποψη ότι δεν μπορεί μια πόλη 50000 να σχεδιαστεί όπως μια μικρή κωμόπολη 2000 κατοίκων. Στις μικρομεσαίες πόλεις, πολύ δε περισσότερο στην Ξάνθη, υπάρχουν περισσότερες γειτονιές με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Έτσι άλλη είναι η Παλιά Πόλη, άλλη η Κεντρική Πλατεία, άλλη η Πλατεία Ελευθερίας. Η ένσταση μου δε, γίνεται μεγαλύτερη την στιγμή που έχουμε Αρχιτεκτονική Σχολή και θα’ ταν μια ευκαιρία να συνεργαστούμε με νέους, φοιτητές για ένα τέτοιο θέμα.
Πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι στοχευμένες παρεμβάσεις σε μια πόλη μπορεί να αλλάξουν την ιστορία της, π.χ. Μπιλμπάο Ισπανίας όπου το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης την απογείωσε τουριστικά Η παρέμβαση των ομοιόμορφων στεγάστρων είναι μικρή αλλά σηματοδοτεί κάποιες αντιλήψεις που δεν ταιριάζουν στις σύνθετες εξελίξεις μια πόλης.. Για να γίνω πιο σαφής, διαφωνώ με την τάση κάποιων να γεμίζουν την Ξάνθη με καλλιτεχνικές παρεμβάσεις χωρίς αξιολόγηση έτσι γιατί θεωρούν οι ίδιοι ή ο δήμαρχος ή δεν ξέρω ποιος ότι είναι καλό για τους πολίτες και ομορφο για την πόλη. Εδώ βεβαίως δεν κρίνω προθέσεις, οι οποίες πιθανόν να είναι οι καλύτερες αλλά την διαδικασία για τις αισθητικές παρεμβάσεις.
Παρακάτω παραθέτω μετρικούς τρόπους παρεμβάσεων που έχουν θέση κατά την γνώμη μου σε μια σύγχρονη πόλη
- Η πρόσκληση παρέμβασης ενός διεθνούς ή Πανελλήνιας αναγνώρισης καλλιτέχνη (πολλές φορές χωρίς χρήματα) ή ενός αντίστοιχου κύρους αρχιτέκτονα, όταν πρόκειται για κτίρια.
- Η προκήρυξη ενός διαγωνισμού για παρεμβάσεις που θα χαρακτηρίσουν την πόλη όπως αυτές για τις οποίες γίνεται λόγος. Με τον τρόπο αυτό θα δοθεί η ευκαιρία να διαλέξουμε ανάμεσα στους καλύτερους και πιο ταλαντούχους.
- Συνεργασία με την αρχιτεκτονική σχολή στα πλαίσια μίας διπλωματικής φοιτητών, ενός διαγωνισμού με μικρό έπαθλο για κίνητρο, ( να και ένας τρόπος συνεργασίας με την πολυτεχνική σχολή)
- Χρησιμοποίηση των αρχιτεκτόνων του Δήμου.
Για τους πολίτες που έχουν καλλιτεχνικές ανησυχίες τέλος, μπορούμε να διαμορφώσουμε και ένα χώρο, όπου κάθε επίδοξος καλλιτέχνης να εκθέτει τα δημιουργήματά του στα πλαίσια της λογικής «χίλια λουλούδια να ανθίζουν»
Οι παραπάνω τρόποι πιθανόν δεν είναι οι μοναδικοί αλλά βάζουν ένα πλαίσιο παρέμβασης.
Οι πολιτικοί άρχοντες πρέπει να καταλάβουν ότι η ζωή δεν είναι ασπρόμαυρη ταινία αλλά πολύχρωμη, πιο συνθέτη, έτσι η συνεργασία με τεχνοκράτες- ειδικούς και η διαβούλευση με τους πολίτες είναι ο καλύτερος και πιο ασφαλής τρόπος για παρεμβάσεις.
ΥΓ Για να μην αδικώ κανέναν, η συνεργασία με τους ενδιαφερομένους έγινε για το συγκεκριμένο θέμα αλλά με λάθος τρόπο.
ΗΛΙΑΣ ΒΑΣΙΛΟΥΔΗΣ
ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΞΑΝΘΗΣ