elenidfn@yahoo.com
Από Μάρτη… Μηχανογραφικό και από Αύγουστο… έτοιμοι οι νεοεισακτέοινα ανταποκριθούν στις φοιτητικές τους υποχρεώσεις. Σε δημόσιαδιαβούλευση θέτειτο υπουργείο Παιδείας το ενδεχόμενο να μετατεθεί ο χρόνος υποβολής τωνΜηχανογραφικών δελτίων από τους τελειόφοιτους μαθητές στο Μάρτιο καιπριν τιςΠανελλαδικές εξετάσεις, με το σκεπτικό ότι κάτι τέτοιο υπαγορεύει ηκαλύτερηεξυπηρέτηση του μαθητή με κεντρικό πυρήνα αυτού του σκεπτικού την πιοστοχευμένη και μεθοδική ιεράρχηση των σχολών προτίμησης.
Το υπουργείο Παιδείας στην εισαγωγή του κειμένου της διαβούλευσηςυπογραμμίζει ότι καθοριστικό ρόλο στην τελική επιλογή θα παίξει η άποψημαθητώνκαι των οικογενειών τους που είναι οι βασικοί εμπλεκόμενοι σε αυτή τηδιαδικασία, ενώ διευκρινίζει ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση ο μοναδικόςγνώμονας που υπαγορεύει την τελική απόφαση είναι το συμφέρον τωνυποψηφίων καικαμία άλλη κοινωνική ομάδα, όπως συνήθως συμβαίνει στην πολιτική.
Τα υπέρ της μετάθεσης του χρόνου υποβολής.
Στο κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης επιγραμματικά ως λόγοιαναφέρονται οι εξής:
– Ομογενείς και ΕΠΑΛ (Α’ ομάδα) ήδη καταθέτουν μηχανογραφικά χωρίςπρόβλημα πριν τις εξετάσεις
– Το σύστημα αυτό δεν είναι καινοφανές αφού ίσχυε με τις Δέσμες καιισχύει μέχρι σήμερα με τα ΤΕΕ Β’ κύκλου
– Καλύτερη οργάνωση του χρόνου αφού θα διατίθεται ένας ολόκληροςμήνας ωρίμανσης της τελικής απόφασης (1-31 Μαρτίου), ενώ το σύστημακαταχώρησηςθα παραμένει ανοιχτό έως την τελική υποβολή
– Περισσότερος χρόνος για διαβούλευση με γονείς και καθηγητές
– Καλύτερη αξιοποίηση της βοήθειας των γραφείων ΣχολικούΕπαγγελματικού Προσανατολισμού
– Έκδοση αποτελεσμάτων σε συντομότερο χρόνο για καλύτεροπρογραμματισμό (αναζήτηση πχ κατοικίας)
– Άμεση επίλυση προβλημάτων γραφειοκρατικής φύσης.
Στη φιλοσοφία αυτής της επιλογής το υπουργείο αναφέρεται ως πυρήναςη ιεράρχηση των προτιμήσεων με βάση τις πραγματικές επιθυμίες τωνυποψηφίων καιόχι τις βάσεις του προηγούμενου έτους, οι οποίες μάλιστα μπορεί νααποτελέσουνστήριγμα για μετέωρες εκτιμήσεις «ειδικών» που μπορεί να οδηγήσουν σελάθοςεπιλογές.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται παράδειγμα υποψήφιας που στηριζόμενη στηνκαλή απόδοσή της στις εξετάσεις δήλωσε μόνο 10 σχολές με αποτέλεσμα ναανέβουνκατακόρυφα οι βάσεις και να μείνει εκτός.
Ακόμη, στηλιτεύεται η ανάπτυξη των επιχειρήσεων «ειδικών συμβούλων»που στηρίζονται σε προγνωστικά και παλαιότερα αποτελέσματα και παρέχουν«ειδικές συμβουλές» με το αζημίωτο. Γίνεται δηλαδή, μία προσπάθεια απότουπουργείο να δώσει όλα τα περιθώρια ενημέρωσης και διαβούλευσης στουςυποψηφίους ώστε να μη χρειάζεται να καταφεύγουν σε τέτοιες «συμβουλές».
Και οι πρώτες εντυπώσεις
Μαθητές, υποψήφιοι και οι εν γένει εμπλεκόμενοι στο χώρο τηςεκπαίδευσης δεν έχουν ακόμη εκφράσει τη γνώμη τους όσον αφορά το θέμααυτό,ωστόσο στους μαθητικούς κύκλους υπάρχει ένας προβληματισμός σχετικά μετηνανησυχία ότι η συμπλήρωση του μηχανογραφικού το Μάρτιο θα δημιουργήσειέναεπιπλέον άγχος και θα απαιτήσει μέρος του πολύτιμου χρόνου τωνυποψηφίων στηντελική ευθεία των πανελλαδικών. Ακόμη, σημειώνουν την ενδεχόμενη αλλαγήστιςσχολές προτίμησης μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, πράγμα που είναισύνηθεςστην Ελλάδα, αν σκεφτεί κανείς ότι δεν είναι τόσο διαδεδομένη ηαναζήτησησυμβουλευτικής σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού και οι μαθητέςσυχνάεκφράζουν προτιμήσεις με κριτήρια άσχετα από το επιστημονικόαντικείμενο τηςσχολής επιλογής τους. Σε αυτά συγκαταλέγεται επίσης, η ιεράρχησηεπιλογών σεχρόνο που φαίνεται μακρινός και πραγματικά και ουσιαστικά από τηνακαδημαϊκήφοίτηση, καθώς και το γεγονός ότι για κάποιους υποψηφίους οιπροηγούμενες βάσειςαποτελούν ασφαλή εκτίμηση, ενώ παράλληλα μοιάζει και άνευ αντικειμένουηεξάντληση της λίστας των προτιμήσεων με 80 και 100 σχολές.
Σε όλη αυτή τη διαδικασία το πλέον βέβαιο είναι ότι πρέπει ναεπιλεγεί αυτό που πραγματικά εξυπηρετεί τους υποψηφίους με δεδομένο ότιοισωστές επιλογές αποτελούν θεμέλιο για τη δόμηση και ανάπτυξη τηςμελλοντικήςκοινωνίας μας. Αυτό που έχει ειπωθεί ωστόσο, πολλές φορές, είναι ότι τοσύστημαεισαγωγής στο πανεπιστήμιο θα πρέπει να σταθεροποιηθεί και να μηναποτελεί σημείομεταρρύθμισης του εκάστοτε υπουργού ή της εκάστοτε κυβέρνησης, μιας καιήδη, μετη συρρίκνωση των εξεταζόμενων μαθημάτων από 14 σε 9 και τώρα σε 6 καιηκατάθεση μηχανογραφικού πριν τις εξετάσεις όπως με το σύστημα τωνΔεσμώνουσιαστικά μοιάζει με κύκλο που καταλήγει στην αρχή του σχετικά με τοντρόποεισαγωγής στην Τριτοβάθμιας Εκπαίδευση.