«Χτυπάει κόκκινο» η επικινδυνότητα των δρόμων του νομού μας, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας που διενήργησε το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης σχετικά με τον χαρακτηρισμό της επικινδυνότητας και την ταξινόμηση των νομών της χώρας μας με βάση τα τροχαία ατυχήματα που έχουν καταγραφεί κατά το 2008 (δημοσιεύτηκε στο «ΒΗΜΑ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ»), κατατάσσεται στην 15η θέση σε βαθμό επικινδυνότητας έναντι 10ης της Καβάλας, 30ης και 20ης (μέτρια επικινδυνότητα) των νομών Ροδόπης και Έβρου αντίστοιχα. Να σημειώσουμε ότι «πρωταθλητής» στα τροχαία ατυχήματα αναδείχθηκε για μια ακόμη χρονιά ο νομός Κορινθίας ενώ από την βόρεια Ελλάδα υψηλό βαθμό (3η) κατέχει η Χαλκιδική, ενώ χαμηλής επικινδυνότητας είναι ο νομός Σερρών (39η θέση) και ο νομός Κιλκίς (43η).
Αύξηση των τροχαίων κατά 22% το 2008 στο νομό
Η κατάταξη του νομού μας στην 15η θέση επικινδυνότητας σε τροχαία ατυχήματα πιστοποιείται και από τα στοιχεία της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ξάνθης που παρουσιάστηκαν κατά τον απολογισμό δράσης της για το 2008 καθώς σημειώθηκε αύξηση κατά 22.22% στο συνολικό αριθμό τροχαίων ατυχημάτων από το 2007 στο 2008 (36 το 2007 – 44 το 2008)Το ευοίωνο είναι ότι μειώθηκαν κατά 50% τα θανατηφόρα ενώ αυξήθηκαν κατά 100% αυτά, με σοβαρό τραυματισμό.
1599 νεκροί , μια κωμόπολη, στην άσφαλτο το 2008 σ’ όλη τη χώρα
Σε επίπεδο χώρας σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία για το 2008 από την Ελληνική Αστυνομία και την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία είναι ότι πέρυσι τα τροχαία ατυχήματα μειώθηκαν κατά 3,5% σε σχέση με το 2007. Μείωση αν και μικρότερη κατά 2,5% παρατηρήθηκε στα σοβαρά τροχαία. Έτσι κατά 3,3% μειώθηκε ο αριθμός των νεκρών θύματα της ασφάλτου όμως πάλι έχει ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι …ξεκληρίστηκε μια ολόκληρη κωμόπολη αφού οι νεκροί ανέρχονται σε 1.599 άτομα σ’ όλη τη χώρα!
Τι φταίει;
Και το καίριο ερώτημα που εγείρεται είναι ΓΙΑΤΙ, αφού είναι γεγονός ότι υπάρχει γενική βελτίωση του οδικού δικτύου σ’ όλους τους νομούς της χώρας.
Πιθανότατα η απάντηση να βρίσκεται στα αίτια τροχαίων ατυχημάτων – έτσι όπως τα αξιολογεί η αστυνομία. Όπως καταδεικνύεται απ’ τα στοιχεία αυτά υπ’ αριθμόν ένα αίτιο είναι η υπερβολική ταχύτητα ενώ βασικοί παράγοντες είναι η έλλειψη φυσικών ικανοτήτων και η έλλειψη γνώσης οδήγησης γεγονός που χρήζει στην άμεση λήψη αυστηρότερων και ουσιαστικότερων διαδικασιών για την έκδοση διπλωμάτων οδήγησης και αδειών κυκλοφορίας.
ΑΙΤΙΑ ΤΡΟΧΑΙΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ
Α. ΑΜΕΣΑ ΑΙΤΙΑ Υπερβολική ταχύτητα.
1. Αρχική συμπεριφορά του οδηγού.
2. Καθυστερημένη αντίληψη του κινδύνου.
3. Εσφαλμένη αποφευκτική ενέργεια
Β. ΕΜΜΕΣΑ ΑΙΤΙΑ
1. Αναγόμενα στον οδηγό.
α. Έλλειψη φυσικών ικανοτήτων (όραση – ακοή – αρτιμέλεια).
β. Έλλειψη επίκτητων γνώσεων (γνώση οδήγησης – γνώση σημάτων – γνώση
κανόνων οδικής κυκλοφορίας ΚΟΚ – πείρα οδήγησης).
γ. Αντικοινωνικός χαρακτήρας- ψυχικές ιδιότητες (εγωπάθεια, ροπή προς επίδειξη, άγνοια κινδύνου, έλλειψη κυκλοφοριακής συνείδησης, ροπή προς μέθη κ.λ.π.).
2. Αναγόμενα στο όχημα
α. Φρένα
β. Ελαστικά
γ. Φώτα
δ. Δείκτες αλλαγής κατεύθυνσης
ε. Υαλοκαθαριστήρες
στ. Ηχητικά όργανα
ζ. Φορτίο
3. Αναγόμενα στην οδό και τον καιρό.
α. Στροφές απότομες χωρίς προειδοποιητική πινακίδα.
β. Ερείσματα οδού (έλλειψη αυτών ή διαβρωθέντα από βροχή).
γ. Ισόπεδες διασταυρώσεις μετά σιδηροδρομικών γραμμών
δ. Εγκάρσιες τομές, κοιλότητες, ανωμαλίες επιφανείας οδού.
ε. Στενώσεις οδού, γέφυρα άνευ οριοδεικτών
στ. Έλλειψη φωτισμού οδού.
ζ. Έλλειψη πινακίδων προειδοποιητικών περί επικίνδυνων θέσεων ή απαγορεύσεων.
η. Ολισθηρότητα συνέπεια βροχής, χιονιού, πάγου, λαδιών κ.λ.π.
Μαριάννα Ξανθοπούλου
Marianaxan@yahoo.gr