Η γνώμη ενός προσώπου που όχι απλά παίρνει μέρος ενεργά στην πολιτιστική ζωή της πόλης μας, αλλά έχει συμμετάσχει, από θέσεις ευθύνης, στον καθορισμό και την δρομολόγηση σημαντικότατων πολιτιστικών εκδηλώσεων, όπως οι Γιορτές Παλιάς Πόλης του Δήμου Ξάνθης, καθώς και με την 20ετή παρουσία του στο Δ.Σ. της στέγης Πολιτισμού του Δήμου, έχει ιδιαίτερη βαρύτητα όσον αφορά το θέμα που έχει ανακύψει με το «Χατζιδάκειο» Φεστιβάλ και την διοργάνωσή του.
Ο λόγος βέβαια για τον φιλόλογο, συγγραφέα και έναν από τους πολιτιστικούς «ταγούς» της πόλης μας, κ. Θανάση Μουσόπουλο, ο οποίος κατά καιρούς είχε συμμετάσχει και ο ίδιος στη διοργάνωση του συγκεκριμένου Φεστιβάλ και ο οποίος, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα κληθεί και πάλι να συμμετάσχει στην οργανωτική του επιτροπή, όποτε και με όποια μορφή αυτή θα μπορέσει να συγκροτηθεί.
Απαντώντας στις ερωτήσεις του «Ε» αναφορικά με την θέση του που είδε το φως της δημοσιότητας για την πιθανότητα ανάληψης της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή από τον κ. Ν. Μουρατίδη, για την γενικότερη κατεύθυνση που θα πρέπει να έχει το Φεστιβάλ, αλλά και για την πρόταση του κ. Τάσου Θεοδωρίδη να συμμετέχει ο ίδιος στη φετινή διοργάνωσή του, ο κ. Μουσόπουλος σχολίασε με νόημα ότι «η θέση μου δεν ήταν κάθετα αρνητική γιατί πιστεύω ότι πρέπει να δίνεται στην Εξουσία ένα περιθώριο ελιγμού για να μπορέσει η ίδια να υπαναχωρήσει από μόνη της, χωρίς να εγκλωβιστεί σε μία επιλογή. Όμως δεν θα πρέπει να διαφεύγει από κανένα ότι η θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή σε αυτό το Φεστιβάλ, όπως και σε κάθε μεγάλη και σοβαρή καλλιτεχνική διοργάνωση, θα πρέπει να την καταλαμβάνει ένας επαγγελματίας του χώρου. Με αυτό δεν εννοώ κάποιον από τους επονομαζόμενους «managers» που δρουν στο χώρο, αλλά για άτομα με βαθιά γνώση του αντικειμένου που θα κληθούν να υπηρετήσουν. Έχει περάσει πλέον ανεπιστρεπτί η περίοδος των αυτοσχεδιασμών και του τυχαίου στις πολιτιστικές εκδηλώσεις μεγάλης κλίμακας. Η θέση αυτή δεν μπορεί να γίνεται έρμαιο, όπως και οι υπόλοιπες θέσεις της όποιας καλλιτεχνικής ή οργανωτικής επιτροπής θα διαχειριστεί το Φεστιβάλ, του κάθε επικεφαλής που θέλει μέσα από αυτή να προβάλλει ή ακόμη και να επιβάλλει τα προσωπικά του γούστα και σκέψεις σε ένα Φεστιβάλ που επιβάλλεται να έχει ένα συγκεκριμένο χαρακτήρα, όπως έγινε τα τελευταία χρόνια. Η διατήρηση μάλιστα, με συντονισμό και σταθερότητα, ενός συγκεκριμένου χαρακτήρα είναι κάτι που λείπει από το «Χατζιδάκειο», μιας και ο Δήμος έχει την τάση να το εντάσσει σε διαφορετικές δομές και να το αναθέτει σε διαφορετικούς, κάθε φορά, φορείς για να το πραγματοποιήσουν. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην έχει αποκτήσει κάποια μόνιμα χαρακτηριστικά, ξεκινώντας ακόμη και από τον ίδιο τον χρόνο πραγματοποίησής του, ο οποίος καθορίζεται ευκαιριακά και σε σχεδόν τυχαία, ανάλογα με το πώς θα είναι βολικό κάθε φορά.
Αυτό που θα πρέπει σίγουρα να γίνει είναι το να πάρει ο Δήμος στα σοβαρά το «Χατζιδάκειο» Φεστιβάλ, οριοθετώντας την κατεύθυνση που αυτό θα πάρει μέσα από την θέσπιση και τήρηση μόνιμων χαρακτηριστικών που θα πρέπει να του αποδοθούν. Διότι δεν είναι δυνατόν οι επιλογές να γίνονται με ευκαιριακά ή προεκλογικά κριτήρια, όχι μόνο σε ότι αφορά τα πρόσωπα αλλά και τις κατευθύνσεις. Με αυτό άλλωστε το κριτήριο θα καθορίσω και την δική μου στάση απέναντι στην απόφαση του προέδρου να με προτείνει να συμμετάσχω στην σχετική οργανωτική, ή όπως αλλιώς ονομαστεί, επιτροπή του Φεστιβάλ. Όμως δεν φτάνει μόνο αυτό. Θα πρέπει να γίνει συνείδηση στην εκάστοτε Δημοτική Αρχή ότι πλέον δεν υπάρχουν «εύκολες» χορηγίες και ότι θα πρέπει να συνυπολογίζεται στα ετήσια έξοδα του Δήμου και ένα κονδύλιο που να αφορά την πραγματοποίηση του συγκεκριμένου Φεστιβάλ.
Άλλωστε ο πολιτισμός είναι πάνω από τις διάφορες «παράγκες», «παραμάγαζα» και κομματικές επιτροπές, πράγματα που παλιότερα κόστισαν στην Ξάνθη, αφού πολλοί, εδώ και δεκαετίες, ευθύνονται για το ότι η Ξάνθη είχε μία ένοχη στάση στο θέμα του μύθου του Μάνου Χατζιδάκι…».
Γιώργος Συληγαρδάκης