Από πολλές πλευρές, κυρίως δημοσιογραφικές, παρουσιάστηκε ως άλλη μία κίνηση τιμολογιακής μεταβολής των κομίστρων που αυξάνει το κόστος χρήσης ενός μέσου το οποίο βρίσκεται μεταξύ των μέσων μαζικής μεταφοράς και των μέσων πολυτελείας, χωρίς όμως να είναι ούτε το ένα, ούτε το άλλο.
Ο λόγος γίνεται για το ταξί, την σχεδόν άναρχη κατάσταση του οποίου φαίνεται να προσπαθεί να βάλουν σε κάποια τάξη οι πρόσφατες ρυθμίσεις που ανακοίνωσε το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών, σε μια ταυτόχρονη προσπάθεια συνολικής αναβάθμισης του κλάδου, των προσφερομένων από αυτόν υπηρεσιών αλλά και της ασφάλειας σε αυτόν.
Για το θέμα μιλήσαμε με τον πρόεδρο του συλλόγου ιδιοκτητών και οδηγών ταξί Ξάνθης, κ. Γεώργιο Σαμπανίδη, ο οποίος μας έδωσε μία διαφορετική προσέγγιση στην όλη προσπάθεια που γίνεται τόσο από τους ίδιους τους επαγγελματίες όσο και από το υπουργείο.
Ερώτηση: Υπάρχει διάχυτη η εντύπωση ότι, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχο δικό σας αίτημα, σας δόθηκε μία υπέρογκη αύξηση στα κόμιστρα, κάτι που εξηγήθηκε με διάφορους αυθαίρετους τρόπους, ακόμη και ως ένα είδος πιθανής προεκλογικής παροχής προς τον κλάδο. Ποια είναι η αλήθεια τελικά;
Απάντηση: Η αλήθεια είναι πως η αύξηση που δόθηκε ήταν κάτι που μας είχε υποσχεθεί από το υπουργείο να γίνει την περυσινή χρονιά, κάτι που δεν έγινε ποτέ. Ουσιαστικά δηλαδή, από καθαρά τιμολογιακή άποψη ενσωματώθηκαν και οι αυξήσεις στο κόμιστρο που είχαν ζητηθεί από πέρυσι ακόμη. από την άλλη, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι αυξάνεται ο ένας μόνο από τους δέκα παράγοντες που συνυπολογίζονται για την τελική διαμόρφωση του κομίστρου, δηλαδή την μονή και την διπλή ταρίφα.
Ερώτηση: Τελικά πόση θα είναι η αύξηση που θα επιβαρυνθεί ο πολίτης που θα χρησιμοποιήσει το ταξί για την μετακίνησή του;
Απάντηση: Δεδομένου ότι για τις εντός των πόλεων μετακινήσεις δεν υπάρχει χρέωση ανά χιλιόμετρο, η επιβάρυνση γι’ αυτές τις μετακινήσεις θα είναι μηδενική. Μία μικρή επιβάρυνση θα υπάρξει για τις εκτός πόλης μετακινήσεις. Άλλωστε με την τροποποίηση από μέρους του υπουργείου, μεταβάλλεται μόνο το κόστος της μονής και της διπλής ταρίφας, οι οποίες όμως δεν εφαρμόζονται στην πλειοψηφία των μετακινήσεων με ταξί. Τα όρια μάλιστα αυτά, μετά από σχετική πρωτοβουλία του Νομάρχη Ξάνθης, κ. Παυλίδη, θα μετακινηθούν στο προσεχές χρονικό διάστημα, αφού υπάρξει σχετική απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, περιλαμβάνοντας και τους οικισμούς της Νεάπολης και της Καλλιθέας. Όμως τα σχετικά μέτρα δεν τελειώνουν στην συγκεκριμένη τιμολογιακή αύξηση.
Ερώτηση: Τι άλλο περιλαμβάνουν τα μέτρα του υπουργείου;
Απάντηση: Υπάρχουν προβλέψεις για επιδοτούμενη από το κράτος τοποθέτηση σε όλα τα ταξί νέας γενιάς συσκευών GPS που εκτός του ότι θα μπορούν να δίνουν ανά πάσα στιγμή το στίγμα του οχήματος, κάτι που είναι πολύ σημαντικό από την άποψη της ασφάλειας, τόσο του οδηγού όσο και του πελάτη, θα απαγορεύει την κίνηση του οχήματος χωρίς την τοποθέτηση ειδικής κάρτας που θα κατέχει μόνο ο οδηγός του οχήματος. Επίσης περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την επιμόρφωση μέσω σεμιναρίων των επαγγελματιών οδηγών σε θέματα όπως η συμπεριφορά προς τον πελάτη, η παροχή πρώτων βοηθειών σε περίπτωση ατυχήματος και η στοιχειώδης γνώση της αγγλικής γλώσσας, ενώ σύντομα θα ξεκινήσει αντίστοιχη διαδικασία εκπαίδευσης και των ιδιοκτητών Επίσης τίθενται τα ζητήματα της ευπαρουσίαστης εμφάνισης τόσο των οχημάτων όσο και των ίδιων των οδηγών. Αναφορικά μάλιστα με το τελευταίο κομμάτι, ήδη στην πόλη μας έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες ώστε σύντομα να είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε τις στολές που θα φορούν τα μέλη μας κατά τον χρόνο της εργασίας τους. Τέλος, προβλέπεται να υπάρξει επιμόρφωση των επαγγελματιών του κλάδου σε θέματα τήρησης της νομοθεσίας (π.χ. να μην αρνούνται μίσθωση, να μην επιλέγουν αυτοί τη διαδρομή, να μην δέχονται διπλή μίσθωση κλπ.) που είναι σίγουρο ότι θ’ αναβαθμίσουν την εικόνα του ταξί στην ελληνική κοινωνία και αποτελούσαν επίσης μακροχρόνια αιτήματα συνολικά του κλάδου μας.
Γιώργος Συληγαρδάκης
syligardakisg@yahoo.gr