Το μεγάλο ζήτημα της μειονοτικής εκπαίδευσης τέθηκε στην παρουσίαση του βιβλίου «Πρόσθεση όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμός όχι διαίρεση» που επιμελήθηκαν η κυρίες Θάλεια Δραγώνα (ευρωβουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ.) και Άννα Φραγκουδάκη (καθηγήτρια Κοινωνιολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών), η οποία έγινε το βράδυ της Δευτέρας 9 Μαρτίου 2009, στην αίθουσα του ξενοδοχείου «Ελισσώ».
Τον σχολιασμό του βιβλίου έκαναν η εκπαιδευτικός, κα Ελένη Παπαδοπούλου, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κ. Δημήτρης Ντούμος, ο λέκτορας της Νομικής Σχολής Κομοτηνής, κ. Γιάννης Κτιστάκης, ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης, κ. Κωνσταντίνος Γούναρης και ο δημοσιογράφος, κ. Σαμή Καραμπουγούκογλου.
Κοινός τόπος όλων των σχολιαστών του βιβλίου ήταν ο θετικός αντίκτυπος που είχε η ουσιαστική μεταρρυθμιστική προσπάθεια που περιγράφεται στο βιβλίο, η οποία ξεκίνησε το 1997 και συνεχίζεται, αν και φθίνουσα όπως τόνισαν οι ομιλητές, μέχρι και σήμερα. Περιγράφηκαν ο αντίκτυπος της προσπάθειας για μεταρρύθμιση του τρόπου που διδάσκεται η ελληνική γλώσσα στα παιδιά της μουσουλμανικής μειονότητας, τόσο στους διδάσκοντες και τους διδασκόμενους, όσο και συνολικά στις δύο κοινότητες. Δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα από τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στο πάνελ στο πρώτο κομμάτι, που αφορούσε την εκπαιδευτική εμπειρία του προγράμματος, όπως αυτοί και τα παιδιά την βίωσαν, ενώ οι κύριοι Κτιστάκης και Καραμπουγιούκογλου έκαναν ευρύτερες αναφορές που άπτονται περισσότερο ζητημάτων που αφορούν τόσο την ισονομία και ισοπολιτεία της μειονοτικής μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, όσο και το πώς η εξωτερική πολιτική μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας επηρέασε και επηρεάζει ακόμη την εκπαιδευτική πολιτική της ελληνικής Πολιτείας απέναντι στη μειονότητα. Φυσικά, δεν παραλήφθηκε από το ν’ αναφερθούν οι σχολιαστές του βιβλίου τόσο στη φθίνουσα πορεία του προγράμματος, λόγω της ελλιπούς χρηματοδότησής του από το Ελληνικό Κράτος, όσο και το γεγονός του ότι μέσω αυτού δόθηκε βάρος στην αναβάθμιση της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στα μειονοτικά σχολεία, χωρίς να υπάρξει αντίστοιχη προσπάθεια και με την διδασκαλία της τουρκικής γλώσσας.
Ακολουθώντας τους πέντε σχολιαστές του βιβλίου τους, τον λόγο πήραν οι δύο συγγραφείς του. Πρώτη πήρε τον λόγο η κα Θ. Δραγώνα, η οποία αφού δήλωσε συγκινημένη για την ανταπόκριση των εκπαιδευτικών, παραδέχθηκε με τη σειρά της ότι το πρόγραμμα βοήθησε μόνο την ελληνομάθεια στη μειονοτική εκπαίδευση, ενώ υπογράμμισε ότι «η εκδοχή της Δημοκρατίας και του μέλλοντος είναι οι πολλαπλές επιλογές και στην εκπαίδευση». Αναφορικά με τους φόβους που εκφράστηκαν σχετικά με την εξέλιξη του προγράμματος στο μέλλον η κα Δραγώνα εμφανίστηκε αισιόδοξη δηλώνοντας ότι «τίποτε τελικά δεν χάνεται, αν και είναι αλήθεια ότι μερικές φορές υπάρχουν και πισωγυρίσματα». Με την σειρά της η κα Α. Φραγκουδάκη αφού αναφέρθηκε στη σημασία αλλά και στις δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν στη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στο πρόγραμμα, δήλωσε ότι «υπάρχει μία κοινωνική αδικία σε βάρος μίας κοινωνικής ομάδας την οποία για πρώτη φορά δεν αντιμετωπίσαμε ως εθνικό ζήτημα αλλά ως κοινωνικό. Αυτό μας επέτρεψε να έρθουμε σε ευκολότερη συνεννόηση και με την πλευρά της μειονότητας όσο με αυτή της πλειονότητας, ώστε να είναι εφικτή η πραγματοποίηση του προγράμματος».
Στη συνέχεια τέθηκαν ερωτήματα προς τους σχολιαστές και τις συγγραφείς του βιβλίου από το κοινό που παραβρέθηκε στην εκδήλωση, στην πλειοψηφία των οποίων τέθηκαν τόσο οι φόβοι των εκπαιδευτικών για την συνέχιση του προγράμματος, όσο και οι αμφιβολίες αναφορικά με την αποτελεσματικότητά του, σε συνδυασμό με τις κατά περιόδους οξύνσεις στο πεδίο της εξωτερικής πολιτικής, που αναμφίβολα επηρεάζουν την στάση της ελληνικής Πολιτείας στο ζήτημα της μειονοτικής εκπαίδευσης.
Γιώργος Συληγαρδάκης
syligardakisg@yahoo.gr