Ο Δήμος Βιστονίδας βρέθηκε τους τελευταίους μήνες, αλλά και παλαιότερα, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για ένα ζήτημα που είχε να κάνει με ένα γεωγραφικό και οικολογικό πλεονέκτημα που έχει: την λιμνοθάλασσα της Βιστονίδας και τις διεκδικήσεις της Μονής του Βατοπεδίου σε αυτήν και στις παραλίμνιες εκτάσεις που την περιβάλλουν. Το ζήτημα πολυσυζητημένο και γνωστό σε όλους μας, όπως γνωστή είναι και η εξέλιξή του μέσα στο χρόνο σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα που απασχόλησαν και απασχολούν την ελληνική κοινωνία, σε πολλούς τομείς της ταυτόχρονα.
Φυσικά ρωτήσαμε τον κ. Ζλάτκο και για τις υποδομές του Δήμο και το πώς τις αντιμετωπίζει και τις διαχειρίζεται η παρούσα Δημοτική Αρχή. Η απάντηση του αντικατοπτρίζει την σημερινή κατασταση: «Θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα των υποδομών ως ένα συνολικό θέμα σε γενικότερο πλαίσιο. Η έδρα του Δήμου διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Περιφέρειας ως δευτερευόντως σημασίας πόλος στη Δυτική Ζώνη Ανάπτυξης της Θράκης, ενισχύοντας τον κύριο της Ξάνθης. Είναι χαρακτηριστικό ότι εντός των ορίων του Δήμου διέρχονται σημαντικοί οδικοί άξονες. Οι τάσεις και οι προοπτικές του ευρύτερου χώρου (Ξάνθη, Θράκη) όπως εξειδικεύονται σε στρατηγικές και μέτρα πολιτικής τόσο στο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) 2007-2013, όσο και στο Χωροταξικό Σχέδιο της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης καθορίζουν το πλαίσιο σχεδιασμού του Δήμου Βιστονίδας. Εμείς θα πρέπει να συνθέσουμε τις αναπτυξιακές και χωροταξικές κατευθύνσεις του ευρύτερου χωρικού πλαισίου.
Μεγάλη συνάφεια με το θέμα των υποδομών έχουν και τα προβλήματα και οι δυνατότητες στους τομείς της Υγείας, της Παιδείας και των συγκοινωνιών. Που βρίσκονται οι προσπάθειες του Δήμου σε αυτούς τους τομείς; Ο κ. Ζλάτκος σπεύδει να διευκρινίσει: «σε αυτό το κομμάτι έχουμε κάνει πολλά και θα κάνουμε ακόμα περισσότερα. Έχουμε δεσμευτεί για τη δημιουργία του Πολυιατρείου στη Γενισέα και οι μελέτες είναι σε εξέλιξη. Επίσης συνεργαστήκαμε γρήγορα και άψογα με το νοσοκομείο του Νομού για τον πλήρη εξοπλισμό των Αγροτικών Ιατρείων με σύγχρονα μηχανήματα ψύξης – θέρμανσης όπου ήταν αναγκαίο.
Μεγάλες παρεμβάσεις και ουσιαστικές έχουν γίνει στο θέμα της Παιδείας, που με την άριστη συνεργασία της Περιφερειακής Διεύθυνσης, αλλά και της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας του Νομού, έχουμε προσθέσει αίθουσες όπου χρειάζονταν, έχουμε δημιουργήσει νηπιαγωγείο στο Π. Κατράμιο, έχουμε προχωρήσει στην παραχώρηση του οικοπέδου για την ανέγερση του Μουσικού Γυμνασίου στη Διομήδεια, του ΕΕΕΚ στη Γενισέα, του Δημοτικού στον Πετεινό. Για τις συγκοινωνίες – παρόλο που δεν έχουμε πολλά περιθώρια, λόγω της άσχημης οικονομικής κατάστασης του Δήμου, έχουμε καταφέρει την ένταξη του Δήμου στο πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ» της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. και από τις αρχές του νέου έτους θα ξεκινήσουν τακτικά δρομολόγια σύνδεσης των οικισμών με την πρωτεύουσα του Δήμου, την Γενισέα. Έτσι, δεν θα ταλαιπωρείται ο κάθε δημότης για ένα πιστοποιητικό να πρέπει να περιμένει την Τετάρτη (που υπάρχει το λεωφορείο του Δήμου) για να έρθει στις υπηρεσίες.
Ένα σημαντικό πρόβλημα για πολλούς Δήμους στην περιοχή μας είναι και η μετανάστευση και οι συναφείς προσπάθειες για την συγκράτηση του πληθυσμού στις εστίες του. Η θέση του κ. Ζλάτκου στο θέμα είναι ότι «από την πρώτη στιγμή εμείς ως διοίκηση θέσαμε πρώτο και βασικότερο πρόβλημα την ανισοκατανομή πληθυσμιακής ανάπτυξης μεταξύ ανατολικού και δυτικού τμήματος του Δήμου και στην αποδυνάμωση του ρόλου της πόλης της Γενισέας ως αστικό-αγροτικού κέντρου. Από τη μία πλευρά (δυτική) έχουμε την έξαρση πληθυσμιακής αύξησης, στο μέσο τη Γενισέα (πρωτεύουσα του Δήμου) που δεν έχει αναδειχθεί ακόμα σε μικροαστικό πόλο και από την άλλη, στα ανατολικά τοπικά διαμερίσματα που παρατηρείται πληθυσμιακή συρρίκνωση. Επιδίωξή μας είναι η δημιουργία υποδομών στα δυτικά, η αναβάθμιση του ρόλου της Γενισέας και η ταυτόχρονη συγκράτηση του πληθυσμού στα ανατολικά διαμερίσματα. Και αυτό αποτυπώνεται στον σχεδιασμό μας και είναι βασικό να γνωρίζουμε ότι εκεί προσανατολίζεται οποιαδήποτε πολιτική μας. Η ανταγωνιστικότητα της περιοχής θα επιτευχθεί με τη συγκρότηση του τοπικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος που θα στηρίζεται τόσο στους οδικούς άξονες όσο και στις δυνατότητες που δίνει η αγροτική παραγωγή. Η συγκρότηση του τοπικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος της περιοχής, ενώ είναι μια αναγκαιότητα δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί και απαιτεί χρόνο και αλλαγή συμπεριφοράς των παραγωγικών συντελεστών. Κυρίως απαιτεί τη συνεργασία του συνόλου των τοπικών φορέων, των παραγωγών, των επιχειρήσεων και των κοινωνικών συλλογικοτήτων. Βέβαια οι περιορισμένες αρμοδιότητες των τοπικών φορέων δεν αφήνουν πολλά περιθώρια μιας και οι παρεμβάσεις στην οικονομία γίνονται σε Εθνικό και Κοινοτικό επίπεδο. Αυτό που όμως έχει σημασία είναι να γίνει τοπική προσπάθεια για τη δημιουργία ενός ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος και ενός ρεύματος επιχειρηματικότητας παράλληλα με τη διεκδίκηση Εθνικών και Κοινοτικών ρυθμίσεων προς την κατεύθυνση συγκρότησης του τοπικού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
Μιλώντας για ανάπτυξη και τοπικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα η συζήτηση έρχεται από μόνη της στις νέες μορφές ανάπτυξης που λειτουργούν παράλληλα με τις παραδοσιακές: οικοτουρισμός, αγροτουρισμός και συνολικά αγροτικός τομέας. Ποιο είναι το σχέδιο του Δήμου για την εκμετάλλευσή τους; «Στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον, όπου κάθε τόπος καλείται να αναπτύξει ένα καινοτόμο πλεονέκτημα προκειμένου να αναδυθεί αναπτυξιακά, ο Δήμος Βιστονίδας φαίνεται να μη διαθέτει αντίστοιχη δυναμική προοπτική. Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού αποτελούν τη νέα μακροπρόθεσμη τάση ήπιας και καινοτόμου ανάπτυξης, που αναδεικνύει πολλές αγροτικές περιοχές. Ωστόσο, ο Δήμος δεν έχει προς το παρόν στραφεί σε αυτή την πρακτική, παρά την ύπαρξη της λίμνης Βιστωνίδας, ενός από τους σημαντικότερους υγρότοπους διεθνώς, καθώς και άλλων πολιτιστικών πόρων. Στόχος μας είναι η ολοκληρωμένη προσέγγιση του φυσικού πόρου της λίμνης και του παραλίμνιου μετώπου, καθώς και των λοιπών ιστορικά σημαντικών μνημείων, κτιρίων και χώρων του Δήμου, η ήπια αναπτυξιακή τουριστική παρέμβαση και η δημιουργία καινοτόμων μορφών τουρισμού, ανταποκρινόμενων στις σύγχρονες ανταγωνιστικές συνθήκες της τουριστικής αγοράς. Κυριαρχεί η ισορροπία μεταξύ (οικονο