Στο σπουδαιότερο έργο της ζωής του ανθρώπου που είναι η διαπαιδαγώγηση και η σωστή εκπαίδευση και «θωράκιση» των παιδιών, αναφέρονται συμβουλευτικά αλλά και ενημερωτικά οι επιστήμονες που συμμετέχουν στη Σχολή Γονέων που λειτουργεί στην Ξάνθη.
Κάθε ενήλικας έχει μπροστά του τη μεγαλύτερη χαρά που φέρνει η απόκτηση ενός ή και περισσοτέρων παιδιών όταν κάποια στιγμή αποφασίσει να φτιάξει οικογένεια. Το μεγάλωμα ενός παιδιού είναι το μεγαλύτερο στοίχημα και η μια πρόκληση γεμάτη συγκινήσεις, χαρές και απογοητεύσεις που ο κάθε γονιός πρέπει να μάθει να διαχειρίζεται σωστά για τη διασφάλιση της ψυχικής υγείας των παιδιών του αλλά και τη σωστή διαπαιδαγώγηση και εκπαίδευση στην κοινωνική ζωή των παιδιών του.
Αυτός είναι ο στόχος της Σχολής Γονέων που λειτουργεί στην Ξάνθη στα πλαίσια τους προγράμματος της Γενικής Γραμματείας Εκπαίδευσης Ενηλίκων του Υπουργείου Εθνικής, Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΕΠθ) που έθεσε σε λειτουργία Σχολές Γονέων σε όλους τους νομούς της χώρας. Το εν λόγω έργο εντάσσεται στο Ε-Π-Ε.Α.Ε.Κ- II (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης) του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και συγχρηματοδοτείται από το Ε.Κ.Τ. (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και το Ε.Τ.Π.Α. (Ευρωπαΐκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξη) κατά 75%.
Στόχοι της Σχολής
Στο πλαίσιο τον Σχολών Γονέων, αναπτύσσονται τα εκπαιδευτικά προγράμματα «Συμβουλευτική Γονέων» και «Σχέσεις Σχολείου-Οικογένειας». Η λειτουργία του προγράμματος, υποστηρίζεται, από το Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Ι.Δ.ΕΚ.Ε.) της Γενικής Γραμματείας Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Τ’.Γ Ε.Ε.).
Στόχος ταυ έργου είναι η συστηματική ενημέρωση και εκπαίδευση των γονέων σε θέματα που αφορούν:
• Στη βελτίωση της επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια
• Στην ουσιαστική επικοινωνία των γονέων με το σχολείο
• Στην βελτίωση των γνώσεων των γονέων σχετικά με τις ψυχικές, κοινωνικές, πνευματικές και άλλες ανάγκες των παιδιών σε κάθε στάδιο ανάπτυξης τους
• Στην ενθάρρυνση της συμμετοχής των γονέων στις σχολικές δραστηριότητες και της συνεργασίας τους με τους εκπαιδευτικούς των σχολίων για την αποτελεσματικότερη παροχή βοήθειας στα παιδιά τους.
• Στη βελτίωση των γνώσεων τον γονέων και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση δύσκολων συμπεριφορών των παιδιών τους.
• Στην απόκτηση ικανοτήτων έτσι ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του νηπιαγωγείου, δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου.
Στο πλαίσιο των προγραμμάτων προβλέπεται η δημιουργία τμημάτων που λειτουργούν ως ολιγομελείς ομάδες. Η συνολική διάρκεια του προγράμματος «Συμβουλευτική Γονέων» είναι 40 ώρες ενώ του προγράμματος «Σχέσεις Σχολείου-Οικογένειας» είναι 20 ώρες. Η εκπαιδευτική διαδικασία έχει ως στόχο την ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευομένων γονέων, σύμφωνα με τις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων (θεωρητικό μέρος, συζήτηση/ανταλλαγή απόψεων και βιωματικές ασκήσεις). Οι εκπαιδευτές είναι ειδικοί επιστήμονες στη συμβουλευτική γονέων και στις σχέσεις σχολείου-οικογένειας.
Θεματικές ενότητες
Οι βασικές θεματικές ενότητες που αναπτύσσονται στα τμήματα των 40 ωρών και αφορούν στη Συμβουλευτική Γονέων είναι:
• Ανάπτυξη — εξέλιξη παιδιού και εφήβου
• Οικογένεια ~ Μορφές οικογένειας
• Επικοινωνία – Διαπροσωπικές Σχέσεις
• Προβλήματα συμπεριφοράς
• Εργαζόμενοι γονείς
• Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
• Σχέση σχολείου – οικογένειας
Οι βασικές Θεματικές ενότητες που αναπτύσσονται στα τμήματα των 20 ωρών και αφορούν στις Σχέσεις Σχολείου – Οικογένειας είναι:
• Η. ελληνική οικογένεια.
• Το σχολείο ως φορέας μάθησης, ανάπτυξης και προσαρμογής του παιδιού.
• Οικογένεια και σχολείο. Γονεϊκή εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία του παιδιού, θέματα αιχμής στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.
Έντονο ενδιαφέρον
Όπως μας αναφέρει ο υπεύθυνος Συμβουλευτικής κ. Χασκής Βασίλειος: «ξεκινήσαμε το 2005 και κάθε χρόνο υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από γονείς αλλά και από νέους μελλοντικούς γονείς. Ο τόπος που πραγματοποιούνται οι συναντήσεις είναι σχολεία που μας διατίθενται και ο χρόνος είναι 2- 2,5 ώρες, μια φορά την εβδομάδα, ένα απόγευμα που ορίζεται κατόπιν συνεννόησης των συμμετεχόντων με τους εκπαιδευτές. Ως εκπαιδευτές έχουμε μια κοινωνική λειτουργό και μια ανθρωπολόγο ενώ σε λίγο θα ενταχθεί στην ομάδα κι ένας ψυχολόγος».
Στην ερώτησή μας πώς γίνεται η ενημέρωση, ο κ. Χασκής λέει: « γίνεται μια ενημέρωση από τον εκπαιδευτή πάνω στις θεματικές ενότητες που υπάρχουν και ακολουθεί διαλογική και βιωματική συζήτηση με τους συμμετέχοντες. Εκείνο που έχει μεγάλη αποδοχή είναι τα παιχνίδια ρόλων και οι βιωματικές δραστηριότητες που βοηθούν στην διαμόρφωση άποψης από άλλη οπτική γωνία και στην εμπέδωση του μηνύματος» ενώ για τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν οι ενδιαφερόμενοι μας ενημερώνει: «μπορούν να συμπληρώσουν την αίτηση που μοιράστηκε στα παιδιά στα σχολεία στην αρχή της σχολικής χρονιάς ή να απευθυνθούν στην έδρα του Κ.Ε.Ε του Νομού Ξάνθης, που στεγάζεται στην Πλατεία Εμπορίου (Ζωαγοράς) 44 στην Ξάνθη και στο τηλέφωνο 25410 68671 καθώς και στο ΚΕΚ του Δήμου».
Κλείνοντας ο κ. Χασκής αναφέρει: «Το πρόγραμμα απευθύνεται σε γονείς παιδιών όλων των ηλικιών, κάθε εθνικής προέλευσης, ηλικίας και μόρφωσης, καθώς και σε μελλοντικούς γονείς.
Τα τμήματα τίθενται σε λειτουργία με την εγγραφή 20 πολιτών κι έχουμε συμμετοχή μουσουλμάνων και παλιννοστούντων γονέων σε πολλά τμήματα. Εκτός απ’ το δήμο Ξάνθης, έχουμε τμήματα και στο δήμο Τοπείρου, στο διαμέρισμα Τοξοτών και στο δήμο Αβδήρων. Με ευχαρίστηση διαπιστώνουμε ότι αναπτύσσονται φιλικές σχέσεις μεταξύ των συμμετεχόντων που διατηρούνται και μετά τη λήξη των συναντήσεων, που είναι ενδεικτικό του κλίματος που επικρατεί. Η θεματολογία ανανεώνεται συνεχώς και το Υπουργείο λαμβάνει υπ’ όψιν τις προτάσεις που τίθενται από όσους παρακολουθούν, με αποτέλεσμα να εντείνεται το ενδιαφέρον κάθε χρόνο».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ