Απόφαση – καταπέλτη, εξέδωσε το 3μελές Εφετείο Κακουργημάτων Κομοτηνής που εκδίκασε την υπόθεση της COCO – MAT. Η ακροαματική διαδικασία που κράτησε τρεις μέρες ολοκληρώθηκε το απόγευμα της Δευτέρας, με την έκδοση της απόφασης που επιβάλλει: 21 χρόνια κάθειρξη στον Μιχάλη Ευμορφίδη κάτοικο Ξάνθης 40 ετών, πρόεδρο της COCO – MAT, για απάτη και ηθική αυτουργία σε απάτη με ζημιά του ελληνικού δημοσίου άνω των 50 εκ. δραχμών. Ο κ. Ευμορφίδης αφέθηκε ελεύθερος με εγγυοδοσία 100.000 ευρώ. 12 χρόνια κάθειρξη επιβλήθηκαν σε καθένα από τους υπόλοιπους κατηγορούμενους: Νικήτα Μαρκόπουλο από την Κηφισιά 47 ετών με την κατηγορία της απάτης κατ’ εξακολούθηση με ζημιά άνω των 50 εκ. δραχμών που αφέθηκε ελεύθερος με καταβολή εγγύησης 50.000 ευρώ και από 12 χρόνια επίσης στον Ζαχαρία Τσαπνίδης 53 ετών πολιτικό μηχανικό, Ιωάννη Γερόπουλο ηλεκτρολόγο μηχανολόγο 66 ετών, Γιώργο Παραστατίδη 56 ετών, μέλη της ελεγκτικής επιτροπής οι οποίοι κρίθηκαν ένοχοι για ψευδή βεβαίωση από κοινού με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους άνω των 50 εκ. δραχμών, γιατί αρκέστηκαν στη βεβαίωση του Επόπτη εργασίας και δεν προέβησαν σε αυτοψία, όπως όφειλαν όπως έκρινε το δικαστήριο. Παράλληλα το δικαστήριο δέχτηκε ελαφρυντικά, γι’ αυτό και οι ποινές τους ήταν αυτές. Σημειώνεται ότι κρατήθηκαν ένα βράδυ στο αστυνομικό τμήμα και αφέθηκαν ελεύθεροι την επομένη το πρωί αφού κατέβαλλαν το ποσό των 50.000 ευρώ της εγγύησης και οι ποινές τους έχουν ανασταλτικό χαρακτήρα μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης από το 5μελές Εφετείο Θράκης.
Το ιστορικό της υπόθεσης
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο οι αξιόποινες πράξεις τελέστηκαν στην περίοδο 18 – 9 – 1995 έως τις 23 – 7 – 1998 την περίοδο που η COCO – MAT είχε υπαχθεί στον ισχύοντα αναπτυξιακό νόμο και χρηματοδοτήθηκε για το επενδυτικό της σχέδιο με το ποσό του 1. 965.238.000 δραχμές. Οι όροι υπαγωγής στον αναπτυξιακό όμως προϋπόθεταν 100 θέσεις εργασίας στην εταιρεία, ενώ όπως έγινε γνωστό η εταιρεία απασχολούσε 12 εργαζόμενους. Οι κατηγορούμενοι εκπρόσωποι της εταιρείας (Ευμορφίδης, Μαρκόπουλος) ισχυρίστηκαν στο δικαστήριο ότι προσέλαβαν το προσωπικό στην ΜΑΧΙ ΑΒΕΕ με σκοπό να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία και αφού απολυθούν να προσληφθούν στην COCO – MAT, αλλά οι εργαζόμενοι αρνήθηκαν με αποτέλεσμα να καθυστερήσει η συγχώνευση των εταιρειών η οποία έγινε, αφού είχε προηγηθεί ο έλεγχος.
Τα μέλη της ελεγκτικής επιτροπής
Το δικαστήριο έκρινε ότι τα μέλη της ελεγκτικής επιτροπής …δεν έκαναν σωστά τη δουλειά τους, αφού αρκέστηκαν στη βεβαίωση του Επόπτη εργασίας ότι στην εταιρεία εργάζονται 100 άτομα και οι ίδιοι δεν έκαναν έλεγχο. Για το λόγο αυτό καταδικάστηκαν μ’ αυτές στις ποινές που ουσιαστικά τους καταλογίζεται δόλος (ψευδή βεβαίωση) και όχι αμέλεια.
«Διάτρητες» οι επιτροπές ελέγχου;
Επισημαίνεται ότι οι Επιτροπές ελέγχου των ιδιωτικών επενδύσεων που χρηματοδοτούνται από το κράτος, συστήνονται με απόφαση του νομάρχη παλιότερα και του γενικού γραμματέα της περιφέρειας τώρα. Αποτελούνται από υπαλλήλους που επιφορτίζονται με αρμοδιότητες ελέγχου στις επιχειρήσεις σε οικονομικό, τεχνικό, εργασιακό επίπεδο. Ο έλεγχος ασκείται μετά το κανονικό ωράριο του υπαλλήλου και όπως πληροφορηθήκαμε η αποζημίωση είναι μικρή και το αντικείμενο ελέγχου ευρύ( κάθε επιτροπή έχει υπό την εποπτεία της έως και 10 επιχειρήσεις). Αυτό όμως που αποτελεί κομβικό σημείο είναι ότι δεν υπάρχει ξεκαθαρισμένο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των επιτροπών με αποτέλεσμα να αποδίδονται μεγαλύτερες ευθύνες απ’ αυτές που μπορούν να αναλάβουν οι υπάλληλοι. Η παρούσα υπόθεση το πιστοποιεί.
Π.χ. οι ελεγκτές όφειλαν να καταθέσουν βεβαίωση του Επόπτη εργασίας. Ο Επόπτης εργασίας τους κατέθεσε βεβαίωση ότι υπάρχουν 100 θέσεις εργασίας στην επιχείρηση. Οι ελεγκτές δεν το έψαξαν…και γι’ αυτό καταδικάστηκαν μ’ αυτές τις ποινές, για δόλο όμως όχι για αμέλεια. Είναι επίσης εύλογα τα ερωτήματα: Γιατί ο Επόπτης Εργασίας κατέθεσε την εν λόγω βεβαίωση που αποδείχτηκε ψευδή; Είχε προηγηθεί έλεγχος από τον Επόπτη; Δεν θα του αποδοθούν ευθύνες αφού στην βεβαίωσή του βασίστηκαν οι ελεγκτές; Κι όλα αυτά γιατί ο ελεγκτικός μηχανισμός των ιδιωτικών επενδύσεων δεν έχει ένα ξεκαθαρισμένο νομικό πλαίσιο με συνέπεια να …μπάζει και απ’ όπου μπάζει … πολλές φορές τρυπώνουν υπόνοιες για …δόλο!
Για το λόγο αυτό το ΤΕΕ – Θράκης θέλοντας να προστατεύσει τα μέλη του που απαρτίζουν τέτοιες Επιτροπές ελέγχου κατέθεσε πρόταση νόμου προς το υπουργείο Ανάπτυξης που ξεκαθαρίζει τις αρμοδιότητες των μελών με κεντρικό σκεπτικό να τους αποδίδονται ευθύνες που μπορούν να αναλάβουν και ο έλεγχος των επιχειρήσεων να είναι ανάλογος του ελέγχου που γίνεται για τα δημόσια έργα καθώς οι επιχειρήσεις αυτές είναι μεν ιδιωτικές αλλά χρηματοδοτούνται από τον κρατικό κορβανά.
Μαριάννα Ξανθοπούλου