Συνήγορος του Πολίτη: «Θεωρούμε τελείως απαράδεκτο να εμπλέκονται τα παιδιά για να γίνουν δεκτά αιτήματα δίκαια ή άδικα»! Γονείς: «Όχι πολιτικά παιχνίδια στις πλάτες των παιδιών μας…». Αποφασισμένοι να εξευρεθεί ένας τρόπος, όπου θα διασφαλίζεται η πρόσβαση στους πόρους της πολιτείας από τα σχολεία της ορεινής περιοχής, που παρεμποδίζεται από αλλεπάλληλες, πανομοιότυπες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Μύκης – που δημιουργεί μοχλούς πίεσης για μόνο μειονοτική εκπαίδευση στην περιοχή και καταστώντας την εκπαίδευση …όμηρο της πολιτικής – αλλά και μεταφέροντας την πάγια θέση της ελληνικής πολιτείας που συνοψίζεται στο : «Δεν μπορεί να υπάρχουν παιδιά στην σύγχρονη Ελλάδα που κρυώνουν στο σχολείο…», κατέφτασε από την Αθήνα, ο Συνήγορος του Πολίτη – διαμεσολαβητική αρχή – με τέσσερις εκπροσώπους του…καλεσμένος από το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Σμίνθης, μετά την άκαρπη κατάληψη του Δημαρχείου από τους γονείς.
Ο κ. Ανδρέας Μόσχος και οι τρεις ακόμη εκπρόσωποι του Συνήγορου του Πολίτη, είχαν επαφές την Παρασκευή 14 Ιανουαρίου, με τον Δήμαρχο Μύκης κ. Ντουκιαντζή, με κατοίκους, με παιδιά του Δημοτικού και Γυμνασίου και το Σάββατο 15 Ιανουαρίου, σε αίθουσα του Γυμνασίου Σμίνθης με τους Γονείς και Κηδεμόνες, σε μια προσπάθεια να καταγράψουν όλες τις συνιστώσες του προβλήματος, ώστε να εξευρεθεί η χρυσή τομή που θα αποσοβήσει την διαιώνισή του.
Το «Ε» ήταν εκεί και παρακολούθησε την …όντως εποικοδομητική συζήτηση των Γονέων με το Συνήγορο του Πολίτη, στην οποία θίχτηκαν θέματα όπως: η θρησκευτική εκπαίδευση στα Δημοτικά, στα Γυμνάσια και στα Λύκεια της περιοχής, η διδασκαλία της τουρκικής γλώσσας και στα Γυμνάσια και στα Λύκεια, τα προβλήματα των σχολείων από την μη πρόσβαση των πόρων – προβλήματα καθαριότητας, υποδομών καθώς και το πολύ σημαντικό πρόβλημα αυτό του μικρού ποσοστού κοριτσιών που φτάνουν στο Γυμνάσιο και Λύκειο εξαιτίας μιας νοοτροπίας των γονέων που τα στερεί τη γνώση. Παρουσιάζουμε αποσπασματικά τη συζήτηση μεταξύ του Συνήγορου του Πολίτη και των γονέων αποσκοπώντας στην καλύτερη κατανόηση των προβλημάτων , έτσι όπως διαφαίνονται από τις γνώμες, ενδεικτικές των τάσεων που επικρατούν.
Θρησκευτική εκπαίδευση:
Συνήγορος του Πολίτη: «Στο Γυμνάσιο θέλετε περισσότερο να περιλαμβάνεται το θέμα της θρησκείας;»
Γονείς: «Στο Δημοτικό διδάσκονται το μάθημα των Θρησκευτικών 3 ώρες την εβδομάδα. Θέλουμε περισσότερο…Στο Γυμνάσιο δεν έχουν καθηγητές για το μάθημα και το κάνουν δάσκαλοι…το ζητάμε από τότε που ιδρύθηκαν τα σχολεία. Θέλουμε 1 ώρα καθημερινά από καθηγητή στο Γυμνάσιο…»
Συνήγορος του Πολίτη: «Διαπιστώνουμε ότι υπάρχει επιθυμία για σταθερή εκπαίδευση υπεύθυνη και καλής ποιότητας»
Γνώμες Γονέων: «Υπάρχει ένα κομμάτι της μειονότητας που θέλει την τουρκική γλώσσα …θέλουν και τα Γυμνάσια μειονοτικά, όμως αυτό δεν το θέλουν όλοι …», «υπάρχει μειονοτικό στην Ξάνθη», «Το παιδί μου θα ζήσει στην Ελλάδα…»!
Συνήγορος του Πολίτη: «Δεν είναι παράλογο αίτημα το δικαίωμα της μειονότητας να έχει θρησκευτική εκπαίδευση. Στη γλώσσα υπάρχουν μερικοί που θεωρούν μεγαλύτερη τη χρησιμότητας της τουρκικής γλώσσας κα άλλοι όχι. Το να μαθαίνουν τα παιδιά τούρκικα δεν είναι παράλογο αλλά δεν είναι εύκολο…»
Γνώμες Γονέων: «Τα παιδιά μπερδεύονται με τόσες γλώσσες και δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα χριστιανόπουλα…», «να γίνει και στη Σμίνθη μειονοτικό Γυμνάσιο…»!
Συνήγορος του Πολίτη: «Είμαστε ανεξάρτητη αρχή, ερχόμαστε να ενισχύσουμε το δικαίωμα των παιδιών να έχουν μια εκπαίδευση ποιότητας. Δεν μπορεί να εμποδίζεται η απορρόφηση των πόρων της πολιτείας. Συζητήσαμε με το Δήμο και μας είπε ότι θα υποχωρήσει στην παρεμπόδιση διάθεσης των χρημάτων»
Γονείς: «6 Συμβούλια κάνανε και δεν αποδέχτηκαν τα χρήματα…Τώρα μας έιπαν ότι θα τα βάλουν στον τακτικό προϋπολογισμό, όμως χάθηκαν τα 360.000 ευρώ του 2004…».
Συνήγορος του Πολίτη: «Ζητήσαμε έγγραφη διαβεβαίωση από το Δήμο και θα παρακολουθήσουμε τη συνέχεια».
Γονείς: «Κακώς δώσανε τα λεφτά στους Δήμους. Κάνουν πολιτικά παιχνίδια μ’ αυτά τα λεφτά στις πλάτες των παιδιών μας…», «το πρόβλημα είναι στα Δημοτικά, τα Γυμνάσια τα παίρνουν απ’ άλλους δήμους», «…αν πιάσουν χιόνια τι γίνεται …Δεν υπάρχει πετρέλαιο στα Δημοτικά…Τα παιδιά μας κρυώνουν…»
Συνήγορος του Πολίτη: «Υπάρχει νόμος που δίνει τα λεφτά των σχολείων στους Δήμους. Ο Δήμος σας έστειλε πετρέλαιο;»
Γονείς : «Όταν έγινε κατάληψη έστειλε βυτίο… έτσι για τα μάτια…»
Συνήγορος του Πολίτη: «Θεωρούμε τελείως απαράδεκτο να εμπλέκονται τα παιδιά για να γίνουν δεκτά αιτήματα δίκαια ή άδικα»!
Το θέμα της καθαριότητας
Γονείς: « Σε κανένα μειονοτικό σχολείο δεν υπάρχει επίσημα καθαρίστρια, αν και είχαν πει ότι θα διορίσουν 150. Στον Εχίνο πληρώνουν οι ίδιοι οι γονείς για την καθαριότητα….αλλού πηγαίνουν νοικοκυρές…Στην Μάνταινα η κατάσταση υγιεινής είναι απαράδεκτη…»
«Έχει πέσει το επίπεδο εκπαίδευσης στα μειονοτικά σχολεία. Ζητήσαμε να μας αλλάξουν τα βιβλία. Τα θέλαμε πιο απλά γιατί τα παιδιά δυσκολεύονταν. Τα άλλαξαν όλα. Για την ελληνική γλώσσα βοηθούν τα βιβλία. Τα άλλα όχι…Δεν μπορούν τα παιδιά μας να ανταγωνιστούν τα παιδιά στην πόλη».
Η εκπαίδευση των κοριτσιών
Συνήγορος του Πολίτη: «Μεγάλος αριθμός κοριτσιών διακόπτει νωρίς την εκπαίδευσή του. Είναι υποχρεωτική η εννιάχρονη εκπαίδευση . Αυτό είναι αδίκημα.
Γονείς: «Πριν 20 χρόνια αν ένας πατέρας έστελνε το κορίτσι του στο Γυμνάσιο έλεγαν …είναι αμαρτία. Τώρα άλλαξαν …αλλά δεν έχει εξαφανιστεί εντελώς αυτό». «Υπάρχει ακόμη αυτή η νοοτροπία αλλά σιγά σιγά αλλάζουν τα πράγματα» «Να ενημερώνετε τους γονείς ότι είναι αδίκημα αυτό. «Τα κορίτσια μας θέλουν να μορφωθούν …κλαίνε όταν δεν τα’ αφήνουν να πάνε γυμνάσιο…χάνονται πολλά κορίτσια…»
Συνήγορος του Πολίτη: Να μην αφαιρούμε το δικαίωμα των παιδιών στην μόρφωση»
Θέλουμε έργα…
Γονείς: «Ανεξάρτητα ποιος είναι δήμαρχος…πρέπει να γίνουν τεχνικά έργα…δεν έχουμε δρόμους έχουμε πρόβλημα με την ύδρευση..», η κραυγή των κατοίκων της ορεινής περιοχής, που επιτακτικά ζητούν καλύτερη ποιότητα εκπαίδευσης καλύτερο επίπεδο ζωής.
Το δια ταύτα έδωσε η δήλωση του κ. Μόσχου στο «Ε»: «Ήταν πολύ σημαντικό για μας ν’ ακούσουμε όλες τις πλευρές. Ο Συνήγορος του Πολίτη είναι διαμεσολαβητική αρχή και όχι αρχή που αποφασίζει και επιβάλλει κυρώσεις. Γι αυτό είμαστε αποφασισμένοι είναι να βρούμε οπωσδήποτε ένα τρόπο που θα διασφαλίζεται η πρόσβαση των σχολείων στους πόρους είτε μειονοτικά ούτε όχι. Πρέπει να καταφέρουμε να απεμπλέξουμε την εκπαίδευση απ’ αυτό. Κι έπειτα πρέπει η πολιτεία να εξετάσει τα ζητήματα που αφορούν την περιοχή, όπως το θέμα των δασκάλων των Θρησκευτικών και γενικότερα των εκπαιδευτικών. Θέλουμε επίσης να πείσουμε όλες τις πλευρές αλλά και το αρμόδιο υπουργείο ότι η φροντίδα των παιδιών περνάει και μέσα από σεβασμό και των γονέων και των αναγκών της κοινότητας. Κόβοντας τις πολιτικές σκοπιμότητες, αλλά διεκδικώντας μια βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης. Αυτή τη στιγμή μεσολαβούμε για να προωθήσουμε προς την πολιτεία μια πρόταση που θα αποσκοπεί στην βελτίωση της ποιότητας σε ανταπόκριση με τις ανάγκες και το δικαίωμα που έχει η μειονότητα, καταξιωμένο από τις διεθνείς συμβάσεις».
Μαριάννα Ξανθοπούλου