elenidfn@yahoo.com
Στα δύο ευρώ διαμορφώνεται τελικάτο κόμιστρο στους σταθμούς των διοδίων, επί την Εγνατίας οδού, το οποίοωστόσοάμεσα και εντός εξαμήνου θα διαμορφωθεί στα 2,50 ευρώ. Η σχετική ΚΥΑπουαναφέρεται στους 4 νέους σταθμούς διοδίων της Εγνατίας από το υπουργείοΥποδομών βρίσκεται στο γραφείο του υπουργού Οικονομικών, του οποίου καιηυπογραφή θα δώσει το «πράσινο φως» για την έναρξη λειτουργίας τους,ίσως καιστο επόμενο 15νθήμερο. Μετά τον Πολύμυλο Κοζάνης, οι νέοι σταθμοί πουπροστίθενται βρίσκονται στον Ίασμο Ροδόπης, κοντά στη σήραγγαΜαλακασίουΤρικάλων, στα Τύρια Δωδώνης και στην Ανάληψη, κοντά στον Λαγκαδά. Οιυποδομέςείναι έτοιμες εδώ και καιρό, ενώ και ο μειοδότης που θα αναλάβει τηνείσπραξητων εσόδων των 5 σταθμών έναντι 950.000 € (χωρίς ΦΠΑ) έχει ήδηαναδειχθεί.
Στην τιμή των 2 ευρώ θα μειωθείκαι το κόστος διέλευσης από τον σταθμό στον Πολύμυλο Κοζάνης, τονμοναδικό πουβρίσκεται σε λειτουργία και στον οποίο οι οδηγοί πληρώνουν σήμερα 2,80ευρώ.
Αντιθέτως θα παραμείνει στα 2,40ευρώ η τιμή στα διόδια των Μαλγάρων (ήταν 2,80 έως τις αρχέςΣεπτεμβρίου), ταοποία θα ενταχθούν στο δίκτυο διοδίων της Εγνατίας Oδού.
Επτά σταθμοί συνολικά στηνΕγνατία
Αν και ο αρχικός σχεδιασμόςπροέβλεπε 13 σταθμούς διοδίων συνολικά στον αυτοκινητόδρομο μήκους 670χλμ,τελικά προβλέπεται να λειτουργήσουν 7, αφού, όπως δήλωσε και η εταιρίατα έσοδααπό τους 7 σταθμούς επαρκούν για την κάλυψη των εξόδων, ήτοι τηναποπληρωμή τωνδανείων και το κόστος συντήρησης, το οποίο και εκτιμάται στα 70-100 εκ.ευρώ τοχρόνο. Οι δύο σταθμοί που θα προστεθούν θα βρίσκονται στη ΜουσθένηΚαβάλας καιτην περιοχή Κλειδί, κοντά στη Βέροια.
Συνολικά, οι 7 σταθμοί που θαλειτουργήσουν με το ‘παραδοσιακό’ σύστημα –υπολογίζεται ότι θαλειτουργήσουνμέχρι τα τέλη του έτους- χαρακτηρίζονται προσωρινοί, καθώς θα πρέπει νααντικατασταθούν από ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων έως τα τέλη του 2012,όπωςορίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τηλεδιόδια πριν καλά καλάεξοφληθούν τα πρώτα έξοδα
Ήδη προετοιμάζεται ο διαγωνισμόςγια την τοποθέτηση του συστήματος τηλεδιοδίων, που περιλαμβάνειεγκατάστασηοπτικών ινών σε όλο το μήκος του αυτοκινητόδρομου, χωρίς τα παραδοσιακάκουβούκλιακαι τις άλλες εγκαταστάσεις και με χρέωση ανά χιλιόμετρο.
Θυμίζουμε ότι η λειτουργίασταθμών διοδίων είναι μια υπόθεση που εξαγγέλλεται από το 2006, αλλάσυνήθως«ξεχνιέται» παραμονές εκλογών. Στη διετία 2006-8 είχαν συναφθεί δάνειασυνολικού ύψους 1,1 δισ. ευρώ με εμπορικές τράπεζες (Πειραιώς,Αγροτική,Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο), για τη χρηματοδότηση των έργων, με εγγύηση ταέσοδααπό τα διόδια.
Δημοσιεύματα του αθηναϊκού τύπουκάνουν λόγο για πιεστικές κινήσεις από μέρους των τραπεζών, οι οποίεςαπέστειλαν έγγραφο απειλώντας ακόμη και για κατάσχεση τμημάτων τουαυτοκινητόδρομου. Εν τω μεταξύ πρόσφατα και η Ευρωπαϊκή Ένωση, που έχεικαλύψειτο 50% του κατασκευαστικού κόστους, έστειλε έγγραφο και απειλεί ότι θαζητήσειπίσω 3 δισ. ευρώ αν δεν λειτουργήσουν τα διόδια, υποστηρίζοντας ότιπεριλαμβάνονται στους όρους της χρηματοδότησης.
Σημειώνεται ότι τη συντήρηση τηςΕγνατίας Oδού,καθώς και τη λειτουργία δύο σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών σεΗγουμενίτσακαι Θράκη, έχει αναλάβει από πέρυσι η ΑΕΓΕΚ με συμβόλαιο πενταετούςδιάρκειας,συνολικού ύψους 110 εκατ. ευρώ.
«Η Θράκη ήδη έχασε, θα χάσεικι άλλο…»
Δεν ικανοποιεί το ύψος τουαντιτίμου των διοδίων της Εγνατίας την Κίνηση Ενεργών Πολιτών Ξάνθης,τα μέλητης οποίας δραστηριοποιήθηκαν έντονα στην τοπική κοινωνία, προκειμένουναεπιτευχθεί η εξασφάλιση ενός λογικού κομίστρου που δε θα αποτελέσειαποτρεπτικόπαράγοντα για τις ενδοπεριφερειακές μετακινήσεις και δε θα συνδράμειστηνπεραιτέρω απομόνωση της Θράκης. Το παράδειγμα του ξανθιώτη που δουλεύειστηνΚομοτηνή και αντιστρόφως και ο οποίος θα επιβαρυνθεί με 1.200 ευρώ τοχρόνο γιατα διόδια αναφέρει ο δημοσιογράφος Γιάννης Σιδηρόπουλος, εκπροσωπώνταςτηςΚίνηση Ενεργών Πολιτών. «Τα 2 ευρώ είναι προσωρινό αντίτιμο, που σελίγο θααυξηθεί, ίσως και ακόμη περισσότερο αργότερα. Η καθημερινή εργασία σεάλλη πόληκρίνεται πλέον ασύμφορη. Εμείς επιμένουμε στην θέση που εκφράσαμε καιστοπαρελθόν για εμπλοκή της Περιφέρειας στην είσπραξη και την εν γένειδιαχείρισητων εσόδων των διοδίων και τη συντήρηση του δικτύου», προσθέτει οίδιος,δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην παρατήρηση ότι: «το 60% του κόστουςτηςΕγνατίας που προήλθε από εθνικούς πόρους, δαπανήθηκε από το ΠΕΠ ΑΜΘ κιέτσι γιαένα έργο κεντρικής επιλογής στερήθηκε πολύτιμους αναπτυξιακούς πόρους ηΠεριφέρειάς μας και οι πολίτες της».
Τι θα πληρώνουμε σε διόδια
Σε άλλες χώρες ο περιορισμός τηςχρήσης του αυτοκινήτου γίνεται με βελτίωση των υποδομών τωνσιδηροδρόμων καιτων υπόλοιπων Μέσων μαζικής Μεταφοράς. Στην Ελλάδα προωθείται μέσω τηςλειτουργίας σταθμών διοδίων, που κάνουν πλέον ασύμφορες τιςμετακινήσεις μεαυτοκίνητο, ιδίως σε συνδυασμό με την τιμή της βενζίνης και τουπετρελαίου. Ανυπολογίσει κανείς ότι το κόστος των διοδίων από Θεσσαλονίκη- Αθήνα,μέσα απότους 10 σταθμούς διοδίων, ανέρχεται στα 22,80 ευρώ και προσθέσει σεαυτά τηδιέλευση από τους νέους σταθμούς της Εγνατίας, ένας θρακιώτηςχρειάζεταιτουλάχιστον 30 ευρώ μόνο για τα διόδια προκειμένου να μεταβεί στηνΑθήνα. καιάλλα τόσα για να επιστρέψει φυσικά. Ενδεικτικά, παραθέτουμε το ύψος τωνκομίστρων που συναντά κανείς ταξιδεύοντας σε Βόρεια Ελλάδα και μέχριτης Αθήνα:(η πρώτη τιμή αφορά σε δίκυκλα και η δεύτερη σε Ι.Χ. με τρέιλερ μέχρι2,2 μ.).Σταθμός Αιφιδνών: 1,40 € και 2,05 €, Θήμα: 1,70 € και 2,50 €, Τραγάνα:1,65 €και 2,40 €, Αγ. Τριάδα: 1,10 € και 1,55 €, Πελασγία: 1,80 € και 2,60 €,Μοσχοχώρι: 2,10 € και 2,90 €, Μακρυχώρι: 0,70 € και 1,00 €, Πυργετός:1,60 €και 2,30 €, Λεπτοκαρυά: 2,10 € και 3,10 € και Μάλγαρα: 1,2 € και 2,4 €.