Τα μέτρα, τα όρια και οι κανόνες που θα προβλέπονται για τη θεσμοθέτησή τους, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε» από το Υπουργείο Μεταφορών
Τεχνικά ζητήματα μείωσης και ελέγχου καθυστερούν το Ν/Σ- Υπερισχύει η τάση για πλήρη απαγόρευση κυκλοφορίας πατινιών με ανώτατη ταχύτητα πάνω από 25 χλμ/ ώρα- Επιτρεπτή η χρήση για παιδιά πάνω από 14 ή 16 χρονών
Το δέλεαρ της οικονομικότερης μετακίνησης, σε συνδυασμό με την ευκολία, τη λύση του προβλήματος παρκαρίσματος και την ευχάριστη αίσθηση της άνετης περιπλάνησης στην πόλη εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε έκρηξη τη χρήση των αυτοηλεκτροκινούμενων πατινιών ή αλλιώς, e-scooters το 2020 στη χώρα μας. Μάλιστα, τα κοινόχρηστα πατίνια που ήδη έχουν «αλώσει» Θεσσαλονίκη και Αθήνα, ήδη ξεκίνησαν να εξαπλώνονται σε μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, με ορίζοντα την καθιέρωσή του σε όλη τη χώρα, ως μέσων εναλλακτικής μετακίνησης, με οικονομία και οικολογικό αποτύπωμα.
Στα τέλη Ιουλίου τα ηλεκτρικά πατίνια έφτασαν και στο Ηράκλειο με την πρώτη ελληνική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον χώρο, τη FLİİP, η οποία έχει στόχο τα πορτοκαλί πατίνια της να επεκταθούν και σε άλλες πόλεις της Κρήτης και της υπόλοιπης χώρας. Τον ίδιο μήνα, η εταιρεία Lime, η πρώτη που τα έφερε στην Ελλάδα, ανακοίνωσε ότι τα πράσινα πατίνια της θα κυκλοφορούν στο Ρέθυμνο, και αργότερα στη Λάρισα. Στην πόλη μας τα ηλεκτρικά πατίνια είναι ιδιόκτητα και λιγοστά για την ώρα, ωστόσο η δημοφιλία του ενισχύεται μέρα με τη μέρα.
Προβληματίζουν τα πρώτα δυστυχήματα και τα κενά ασφάλειας
Με βάση τη διεθνή εμπειρία και τα πρώτα δυστυχήματα που σημειώθηκαν σε Γαλλία και Βέλγιο υπάρχει και στη χώρα μας προβληματισμός ως προς την κυκλοφορία των ηλεκτρονικών πατινιών, χωρίς θεσμικό πλαίσιο και κανόνες. Ομάδες πληθυσμού, όπως φορείς Ατόμων με Αναπηρία, διαμαρτύρονται ήδη για την ακανόνιστη λειτουργία των πατινιών και εκτός των προβλεπόμενων οδών (που είναι και λιγοστές, βέβαια), και παράλληλα ελλείπουν βασικές δικλείδες ασφάλειας, όπως η μη υποχρέωση χρήσης κράνους. Παρόλα αυτά δεν μπορεί να παραγκωνίζεται το γεγονός ότι τα e-scooters είτε με τη μορφή πατινιών ή δικύκλων ή τροχοπέδιλων (rollers) ή τροχοσανίδων (skate board) αποτελεί έναν εύχρηστο και οικονομικό τρόπο κυκλοφορίας, που προτιμούν μικροί και μεγάλοι.
Τεχνικά ζητήματα καθυστερούν τη δημοσίευση των προτάσεων του υπουργείου Μεταφορών
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει διαγνώσει εδώ και αρκετούς μήνες την ανάγκη θεσμοθέτησης κανόνων για τη λειτουργία των ηλεκτρονικών πατινιών, σύμφωνα και με όσα ήδη εφαρμόζονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ωστόσο οι προτάσεις του καθυστερούν να δημοσιευτούν λόγω των ιδιαίτερων προβλημάτων που προκύπτουν.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έλαβε το «Ε» από το αρμόδιο τμήμα του υπουργείου Μεταφορών το ρυθμιστικό πλαίσιο για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ) δηλαδή τα οχήματα που κινούνται με ηλεκτροκινητήρα και δεν υπάγονται στον ΚΟΚ, θα κινούνται με συγκεκριμένες προδιαγραφές που αφορούν την ηλικία του επιβάτη και την ταχύτητα. Εξυπακούεται βέβαια, σε κάθε περίπτωση, οι οδηγοί θα υποχρεούνται να φορούν κράνος το οποίο θα είναι δεμένο.
Ως προς την προετοιμασία του νόμου, το ρυθμιστικό δηλαδή σκέλος των αλλαγών και τροποποιήσεων στον ΚΟΚ είναι έτοιμο, ωστόσο καθυστερεί η διαμόρφωση του τεχνικού πλαισίου, δηλαδή πώς θα προβλέπεται η μείωση της ανώτερης επιτρεπόμενης ταχύτητας, πώς αυτό θα ελέγχεται κλπ. «Δε μπορεί το ανώτατο όριο ταχύτητα του πατινιού να πιστοποιείται απλά με μια υπεύθυνη δήλωση», σημείωσε σχετικά το στέλεχος του Υπουργείου Μεταφορών που μίλησε στο «Ε».
Ειδική προσαρμογή αλλιώς απαγόρευση κυκλοφορίας για τα πατίνια με ταχύτητα πάνω από 25 χλμ/ώρα
Έτσι, τα ΕΠΗΟ κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την ταχύτητα κατασκευής τους σε εκείνα με μέγιστη ταχύτητα τα 6 χλμ/ώρα (θεωρούνται ως πεζοί και μπορούν να κινηθούν ελεύθερα στους χώρους όπου κυκλοφορούν οι πεζοί), εκείνα με μέγιστη ταχύτητα μεταξύ 6 χλμ/ώρα και 25 χλμ/ώρα (θεωρούνται ποδήλατα και επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε οδούς και χώρους του άρθρου 1 του ν.2696/99 (ΦΕΚ 57/Α’) «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ)» που κυκλοφορούν τα ποδήλατα) και σε εκείνα που υπερβαίνουν τα 25 χλμ/ώρα.
Ο προβληματισμός που αναπτύσσεται είναι αν τα πιο… γρήγορα (δηλαδή με ταχύτητα που μπορεί να υπερβεί τα 25 χλμ/ ώρα) θα κυκλοφορούν με συγκεκριμένες προϋποθέσεις (άδεια, πινακίδες και δίπλωμα για 50άρι μηχανάκι) ή θα απαγορευτούν εντελώς. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Ε», η αρμόδια επιτροπή που έχει αναλάβει τη σύνταξη του νόμου υπερθεματίζει τη δεύτερη περίπτωση. Εφόσον δηλαδή, θεσμοθετηθεί η πλήρης απαγόρευση, θα προβλέπεται διαδικασία προσαρμογής για τα ηλεκτρικά πατίνια που έχουν ήδη κυκλοφορήσει, ώστε να υπάρχει μηχανική ρύθμιση για τη μείωση της ανώτερης επιτρεπόμενης ταχύτητας, υπό την προϋπόθεση ότι κάτι τέτοιο θα είναι επιτρεπτό από το εργοστάσιο κατασκευής.
Θα προβλέπεται δυνατότητα ταυτοποίησης
Παράλληλα, στο νόμο θα προβλέπεται και διαδικασία πιστοποίησης από τον αντιπρόσωπο για την ταυτοποίηση, πιθανόν με αυτοκόλλητο σήμα που θα επικολλάται στο ΕΠΗΟ από τον οικονομικό φορέα που το εκδίδει και θα περιέχει κατ’ ελάχιστο την πλήρη επωνυμία του, τη μέγιστη εκ κατασκευής ταχύτητα του ΕΠΗΟ και τον κωδικό ταυτοποίησης του οχήματος. Σε κάθε περίπτωση για τα οχήματα με ανώτατη ταχύτητα τα 25 χλμ/ ώρα δε θα υπάρχει υποχρέωση για τοποθέτηση κρατικών πινακίδων. Όπως είναι αναμενόμενο, ως προς την ταυτοποίηση, το υπουργείο ενδιαφέρεται περισσότερο για τις περιπτώσεις μεμονωμένων ιδιοκτητών και όχι για τα κοινόχρηστα πατίνια, αφού αυτά φέρουν σε κάθε περίπτωση τα διακριτικά της κάθε εταιρείας.
Επιπλέον, θα προβλέπονται πρόστιμα για κυκλοφορία πλην των προκαθορισμένων οδών, σύμφωνα με αντίστοιχα παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Άλλωστε, ο δήμος Αθηναίων ήδη προχώρησε στον καθορισμό προστίμου 135 ευρώ για όσους κινούνται επί του πεζοδρομίου.
Τέλος, ως προς το κατώτατο όριο ηλικίας για την ανεξάρτητη οδήγηση e-scooter, αυτή αναμένεται να οριστεί στα 14 ή 16 έτη (για ΕΠΗΟ έως 25 χλμ/ ώρα) χωρίς αυτό να έχει ακόμη καθοριστεί.
Ελένη Διαφωνίδου
ediafonidou@empros.gr