Αρχική ΠΟΛΙΤΙΚΗ Και η Σταυρούπολη μπαίνει στα σχέδια του κάθετου άξονα

Και η Σταυρούπολη μπαίνει στα σχέδια του κάθετου άξονα

1

Έγκυρες πληροφορίες μας αναφέρουν ότι θα δοθεί προτεραιότητα σε νέα χάραξη  – παράκαμψη προς Σταυρούπολη με είσοδο από το 8ο χιλιόμετρο ή από τη Σμίνθη

 

Για τουριστικούς σκοπούς. Σύγχυση επικρατεί για τα υπόλοιπα των εκπτώσεων και πού θα διατεθούν.

Επερώτηση Μ. Αμοιρίδη: «Υπάρχουν συνολικά 66,5 εκατομμύρια ευρώ για την υλοποίηση αυτού του οδικού άξονα και είναι απαραίτητο να μην χαθεί ούτε ένα ευρώ»

 

Νέα τροπή παίρνουν τα σχέδια για τον κάθετο άξονα Ξάνθης που …ανατρέπει τα αρχικά δεδομένα όπως καταγράφονται στην μελέτη η α’ φάσης η οποία υλοποιείται από την ανάδοχο εταιρεία με την κατασκευή του α’ τμήματος του δρόμου που συνδέει το Δημάριο με τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα.

Κάθετος άξονας με παράκαμψη προς Σταυρούπολη

Ειδικότερα σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του «Ε» αντί να δοθεί προτεραιότητα για την δημοπράτηση του τμήματος Δημάριο – Μελίβοια από τα υπόλοιπα των εκπτώσεων  – όπως είχε ανακοινωθεί από την προηγούμενη διοίκηση της Εγνατίας και των πολιτικών αρχών της περιφέρειας – έχει γίνει δεκτή και εξετάζεται η υλοποίηση πρότασης να γίνει ένας νέος δρόμος που θα συνδέει τον άξονα από το 8ο χιλιόμετρο ή την Σμίνθη (δεν έχει οριστικοποιηθεί )με την Σταυρούπολη. Πρόκειται για νέα ιδέα που πρώτη φορά μπαίνει στο τραπέζι και ανατρέπει τον σχεδιασμό. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η πρόταση έτυχε ευήκοων ώτων από την περιφερειακή αρχή και μάλιστα πρόκειται να εξαγγελθεί σύντομα.

Τα υπέρ και τα κατά

Η σκοπιμότητα της νέας χάραξης  – σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν οι υπέρμαχοι της ιδέας  – που θα έχει είσοδο από τα σημεία που προαναφέρθηκαν έγκειται σε τουριστικούς λόγους, δηλαδή να δοθεί η δυνατότητα στους διερχόμενους του άξονα να παρακάμψουν και να επισκεφτούν την Σταυρούπολη. Στον αντίλογο όμως παραθέτουμε τα επιχειρήματα: 1) Τα όποια δεσμευμένα κονδύλια (αν υπάρχουν) διατίθενται για να γίνει μελέτη και νέα χάραξη μιας παράκαμψης και όχι του κύριου δρόμου αφήνοντας στον «αέρα» το β΄ τμήμα Δημάριο – Μελίβοια που επίσης είναι μια νέα χάραξη και υπάρχει μελέτη. Τίθεται επίσης το ερώτημα: Τι λέει η Εγνατία που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου για τον νέο σχεδιασμό;  Και το βασικότερο που αφορά όλα το έργο: Τι γίνεται με τα υπόλοιπα των εκπτώσεων που από τα 45 εκ. χρησιμοποιούνται μόνο τα 20 εκ. ευρώ;  Τι γίνεται με τα 40,5 εκ. ευρώ που δέσμευσε ο πρώην Υπουργός Ανάπτυξης Στάθης Γιαννακίδης;

Μπερδεμένα πράματα για το θέμα των υπολοίπων 

Να σημειώσουμε ότι επικρατεί μια σύγχυση γύρω απ’ αυτό το θέμα καθώς όπως γράψαμε σε σχόλιό μας στο χθεσινό φύλλο, η νέα διοίκηση της Εγνατίας κρατά στάση αναμονής για το τι μέλλει γενέσθαι με τα χρήματα αυτά.

Το σχόλιό μας έδωσε το έναυσμα στον περιφερειακό σύμβουλο Μιχάλη Αμοιρίδη οποίος κατέθεσε επερώτηση στο περιφερειακό συμβούλιο αναδεικνύοντας όλες τις διαστάσεις του θέματος και εκφράζοντας την αγωνία ότι αυτά τα χρήματα έχουν δεσμευτεί για ένα μεγάλο έργο στο νομό μας και δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να διατεθούν για άλλες περιφέρειες.

Μ. Αμοιρίδης: «Υπάρχουν συνολικά 66,5 εκατομμύρια ευρώ για την υλοποίηση αυτού του οδικού άξονα και είναι απαραίτητο να μην χαθεί ούτε ένα ευρώ»

Στην επερώτησή του ο κ. Αμοιρίδης την οποία συνυπογράφουν οι περιφερειακοί σύμβουλοι της Ξάνθης Οδυσσέας Βουρβουκέλης και Ιρφάν Χατζηγκενέ αναφέρει: «Πολλές φορές έχουμε αναζητήσει απαντήσεις για τη χρηματοδότηση του έργου Κάθετος Άξονας Ελληνοβουλγαρικών συνόρων, χωρίς δυστυχώς να υπάρχει ανταπόκριση από τη διοίκηση της Περιφέρειας. Πρόκειται για ένα έργο για την υλοποίηση του οποίου, υπάρχει εδώ και είκοσι χρόνια,  δέσμευση της Ελλάδας με διακρατική συμφωνία αλλά κυρίως είναι έργο που βελτιώνει την οδική ασφαλή μετακίνηση χιλιάδων Ξανθιωτών. Ανατρέχοντας στα σχετικά δημοσιεύματα βλέπουμε ότι υπήρξε δέσμευση της Εγνατία Οδός ΑΕ για δημοπράτηση του δεύτερου τμήματος το Σεπτέμβριο που μας πέρασε. Υπενθυμίζω ότι:

Α) Οι πόροι που αρχικά διατέθηκαν αποτέλεσαν συνδυασμό, περιφερειακών (η ΠΑΜΘ είχε διαθέσει από πόρους που διαχειρίζεται 6εκ ευρώ περίπου), εθνικών (το υπουργείο υποδομών είχε διαθέσει 20 εκ ευρώ περίπου) και κοινοτικών (από το πρόγραμμα Interreg Ελλάδας Βουλγαρίας διατέθηκαν 20 εκ περίπου). Από τα παραπάνω, μετά την έκπτωση που υπέβαλε ο σημερινός ανάδοχος, αξιοποιήθηκαν μόνον οι κοινοτικοί πόροι. Συνεπώς και σύμφωνα με τα σχετικά υπάρχουν με βάση τις προηγούμενες αποφάσεις, συμφωνίες και δεσμεύσεις αρμοδίων διαθέσιμα 20 εκατομμύρια ευρώ από εθνικούς πόρους και 6 εκατομμύρια ευρώ από πόρους που διαχειρίζεται Περιφέρεια ΑΜΘ.

Β) Πριν τις πρόσφατες βουλευτικές εκλογές ανακοινώθηκε ότι η κυβέρνηση δέσμευσε ένα επιπλέον ποσό  στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων ύψους 40,5 εκ ευρώ για το δεύτερο τμήμα του -υπό κατασκευή- κάθετου άξονα της Εγνατίας Οδού από την Ξάνθη προς τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Το φυσικό αντικείμενο του έργου αφορά στην κατασκευή του τμήματος «Μελίβοια-Δημάριο», μήκους 10,64 χιλιομέτρων και συγκεκριμένα στα υποτμήματα:1) «Παράκαμψη Μελιβοίων», μήκους 2,24 χλμ που παρακάμπτει τον οικισμό από τα δυτικά και συνδέεται με δύο ισόπεδους κόμβους.2) «Μελίβοια-Δημάριο», μήκους 8,24 χλμ που αφορά στη βελτίωση και διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού. Περιλαμβάνει επίσης τους ισόπεδους κόμβους Κοτύλης και Δημαρίου, 5 γέφυρες συνολικού μήκους 396 μέτρων και μία Άνω Διάβαση για την αποκατάσταση της οδού προς το Δημάριο. Στον προϋπολογισμό περιλαμβάνονται οι αναγκαίες δαπάνες για απαλλοτριώσεις και μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφέλειας καθώς και εργασίες αρχαιολογίας.

Σημειώνουμε επιπλέον:

  • αφορά ένα οδικό δίκτυο που σήμερα δεν παρέχει ασφάλεια στους χιλιάδες χρήστες,
  • έχουν περάσει δύο περίπου χρόνια χωρίς να είναι γνωστή η πορεία των εξελίξεων, παρά μόνο οι δεσμεύσεις αρμοδίων, οι οποίες όμως δεν τηρήθηκαν,
  • οι διαθέσιμοι εθνικοί και περιφερειακοί πόροι, 26 εκατομμυρίων ευρώ δεσμεύθηκαν για την κοινωνία της Ξάνθης,
  • πρόσφατα διατέθηκαν πόροι επιπλέον 40,5 εκατομμυρίων ευρώ για τον δρόμο αυτό,
  • παρά τις δηλώσεις και τις δεσμεύσεις ο οδικός άξονας Ξάνθης Δημαρίου παραμένει χωρίς νέες εργολαβίες από την αρμόδια για τη διαχείριση του έργου Εγνατία Οδό ΑΕ,
  • μπορεί η διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ, να είναι καινούργια αλλά η διαχείριση του έργου γίνεται από την υπηρεσιακή ιεραρχία που δεν επηρεάζεται και απόδειξη είναι η πρόσφατη ανακοίνωση του κου Περιφερειάρχη για έργο που αφορά τη ΠΕ Καβάλας.

H πηγή χρηματοδότησης δεν αφορά ούτε είναι αρμόδια να την διαχειριστεί διοικητικά η Εγνατία Οδός ΑΕ. Αφορά τους πολιτικούς παράγοντες της Ξάνθης, όλων των βαθμίδων. Συνεπώς τα 20 εκ ευρώ για τα οποία είχε δεσμευθεί ο υπουργός υποδομών κος Χρ. Σπίρτζης, τα 40,5 ευρώ τα οποία είχε δεσμευθεί ο υφυπουργός κος Ευστ. Γιαννακίδης και τα 6 εκ ευρώ για τα οποία είχε δεσμευθεί ο αείμνηστος Γιώργος Παυλίδης και επαναεπιβεβαίωσε πρόσφατα και ο σημερινός Περιφερειάρχης, είναι εν δυνάμει περιουσία του Ξανθιώτη πολίτη και δεν πρέπει να χαθούν αλλά να αξιοποιηθούν άμεσα. Σύμφωνα με τις παραπάνω δεσμεύσεις έπρεπε να εξελίσσεται η διαδικασία για την 2η εργολαβία του άξονα. Σε αυτό απαιτείται υπεύθυνη στάση και όχι μισόλογα.  Εκτός εάν κάποιοι δεν θέλουν να γίνει ο δρόμος αυτός και οι πόροι να πάνε σε άλλες περιφέρειες με τις οποίες συνεργάζεται η Εγνατία Οδός ΑΕ πολύ πιο αποτελεσματικά. Υπάρχουν συνολικά 66,5 εκατομμύρια ευρώ για την υλοποίηση αυτού του οδικού άξονα και είναι απαραίτητο να μην χαθεί ούτε ένα ευρώ από αυτά που έχουν διατεθεί και αφορούν τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας χιλιάδων Ξανθιωτών.

Ειλικρινά ελπίζουμε να μην αναλώνεται η ΠΑΜΘ σε χρηματοδοτήσεις πανηγυριών αλλά και στην ουσία για το αποτέλεσμα. ώστε να μην τρέχει και πάλι η Περιφέρεια πίσω από τις εξελίξεις και ζημιώνεται ο πολίτης. Υπάρχουν υπόλογοι που θα πρέπει να απολογηθούν εάν χαθεί έστω και ένα ευρώ από αυτά που με αγώνα διατέθηκαν για τη Ξάνθη.

Παρακαλούμε να μας γνωρίσετε :

  • Αν έχετε κάνει επαφές και εάν ασκήσατε πιέσεις προς τη διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ ώστε να υλοποιηθεί το ιδιαίτερα προβληματικό τμήμα Δημαρίου Μελιβοίων για το οποίο διατέθηκαν τα 40,5 αλλά και το τμήμα από τα Μελίβοια προς τον Εχίνο για το οποίο φαίνεται ότι υπάρχουν άμεσα διαθέσιμα τα υπόλοιπα 26 περίπου εκατομμύρια.
  • Ποιες οι δεσμεύσεις που έχετε λάβει από τις επαφές με τα κυβερνητικά στελέχη.

•             Ποιο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και τα τμήματα που προβλέπονταν να δημοπρατηθούν».

Μαριάννα Ξανθοπούλου

mxanthopoulou@empros.gr

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Παρουσιάζει το νέο κόμμα του ο Στέφανος Κασσελάκης

Ο κ. Κασσελάκης σημειώνει ότι οι παρευρισκόμενοι θα είναι οι πρώτοι που θα έχουν την ευκαι…