Μαριάννα Ξανθοπούλου
marianaxan@yahoo.gr
Για το λιμάνι του Πόρτο Λάγος πήγαινε …στα αβαθή κοντά στοΦανάρι στη θέση «Κολώνες» «κόλλησε»! Ο λόγος για το φορτηγό πλοίο TZET 1 τηςεταιρείας ΤΖΕΤΤΑΝΚ Ν.Ε. 497 κόρων (5.500 τόνων) με ελληνική σημαία και 8 μέλη πλήρωμα(όλοιΈλληνες) που ξεκίνησε από το Πέραμα Αττικής, μεταφέροντας πετρέλαιοκίνησης καιαμόλυβδη βενζίνη προκειμένου να ξεφορτώσει στο λιμάνι του Πόρτο Λάγος.Όμωςλίγο πριν τις 8 το πρωί της Δευτέρας προσάραξε στα αβαθή στην περιοχή«Κολώνες»μεταξύ Πόρτο Λάγος και Φαναρίου και έκτοτε παραμένει ακίνητοπεριμένοντας τορυμουλκό να το αποκολλήσει.
Δεν υπάρχει διαρροήτου φορτίου, δεν κινδύνεψε κανείς…
Ευτυχώς τα αβαθή (3 μέτρα βάθος περίπου) ήταν αμμώδη και όχιβραχώδη και από την προσάραξη δεν δημιουργήθηκε ρήγμα ώστε να υπάρχειδιαρροήτων καυσίμων και αποφεύχθηκε έτσι μια οικολογική καταστροφή στο λιμάνιτουΠόρτο Λάγος. Επίσης από την πρόσκρουση κανείς από το πλήρωμα δεντραυματίστηκεενώ αμέσως μετά την προσάραξη έγινε άμεση κινητοποίηση τουυπολιμεναρχειουΛάγος και των Λιμενικών σταθμών Φαναρίου και Αβδήρων προκειμένου ναελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα οποιασδήποτε διαρροής, ενώ ειδοποιήθηκεγιαρυμούλκηση του σκάφους ρυμουλκό από την Καβάλα.
Διενεργείται προανάκρισηγια τα αίτια
Μέχρι στιγμής δεν έγινε γνωστό τι προκάλεσε την προσάραξητου πλοίου στα αβαθή, ενώ είναι σε εξέλιξη η προανάκριση από τουπολιμεναρχείοΛάγος. Εικάζεται ότι είτε ότι ο καπετάνιοςέχασε το δρόμο είτεότι δεν γνώρισε την πορεία παρότι υπάρχει χαρτογράφηση των αβαθώνσημείων, είτεσε ανθρώπινη απροσεξία ή λάθος. Πάντως αυτό που επισημαίνεται τόσο απότονυπολιμενάχη κ. Βασιλειάδη όσο και από τους ψαράδες της περιοχής είναι ότι αρκετά συχνάσυμβαίνει ναπροσαράζουν πλοία και τελευταίο ανάλογο περιστατικό ήταν μόλις πριν δύο χρόνια.
Στο θέμα αναφέρεται ο κ. ΒασιλειάδηςΝίκος, αρχικελευστής λιμενικούσώματος και υπολιμενάρχης Λάγος: «Το περιστατικό συνέβη περίπου στις 8το πρωί(χθες). Το δεξαμενόπλοιο κόλλησε σε αβαθή. Ευτυχώς ήταν αμμώδη τα αβαθήκαιευτυχώς δεν έχουμε διαρροή ούτε κανένα τραυματισμό του πληρώματος.Ευελπιστούμεότι με το ρυμουλκό που θα’ ρθει από Καβάλα στις 3 το μεσημέρι θααποκολλήσει τοσκάφος. Έγιναν προσπάθειεςαπό τον καπετάνιο για τηναποκόλληση όμως δεν κατάφερε κάτι, εξαιτίας του βάρους που έχει τοπλοίο».
Λάγος: ΛιμέναςΕθνικής Σημασίας! Ποιος λιμένας;…
Αναφορικά με τους λόγους που αρκετά συχνά συμβαίνουνπαρόμοια περιστατικά προσάραξης πλοίων ο κ. Βασιλειάδης σημείωσε :«Είναιιδιάζουσα περίπτωση εδώ στο λιμάνι μας. Υπάρχουν όλα χαρτογραφημέναυπάρχουνόλα ηλεκτρονικά , μπορεί ο καπετάνιος να δει κα να κατευθύνει το σκάφοςσωστά.Στην περίπτωση αυτή είναι σε εξέλιξη προανάκριση και θα δούμε τιςαιτίες».
Στο μεταξύ πάνε δύο χρόνια από τότε που το λιμάνι του Λάγοςχαρακτηρίστηκε ως «Λιμένας Εθνικής σημασίας» Όμως αυτό παρέμεινε μόνοσταχαρτιά και είναι ξεχασμένο σε κάποιοσυρτάρι ή στην χειρότερη περίπτωσηστονκάλαθο των άχρηστων. Δύο χρόνια τώρα κανένα έργο υποδομής δεν έγινε στολιμάνιτου Πόρτο Λάγος όπως υπαγορεύεται από τον χαρακτηρισμό. Κι αυτό τοεπιβεβαιώνειο κ. Βασιλειάδης «Όχι δεν έχει προχωρήσει τίποτε ούτε έχει γίνει κάποιοέργουποδομής τα δύο τελευταία χρόνια στο λιμάνι του Λάγος».
«Δύσκολο» λιμάνι…
«Δύσκολο λιμάνι», έτσι το χαρακτηρίζει ο κ.Ζουρνατζής Δημήτρης που έχει φάει τη θάλασσα με το κουτάλιαφού είναι 30 χρόνια επαγγελματίας ψαράς και με την βάρκα του οργώνειοληνυκτίςκαι όποτε δεν έχει καιρό, τηνπεριοχή, την οποίατην ξέρει με κλειστάμάτια: «Ή με το πηδάλιο είχαν πρόβλημα ή πρώτη φορά ήρθαν σε αυτή τηνπορεία,μπορεί και από απροσεξία του πληρώματος. Το λιμάνι είναι δύσκολο καιπολλέςφορές συμβαίνει αυτό. Έχει ρηχά πολλά και ξέρες και βγαίνουν στα 2 – 3 μέτρα. Οι χάρτες βέβαια τα έχουναυτά γραμμένα…τώρα τι να πω μπορεί να είναι καινούριοι στο επάγγελμα και δεν ξέρουν…»
Το ίδιο λέει και ο κ.Τσαμπάζης Γιώργος επίσης ψαράς: «Το σκάφος βγήκε έξω από τανερά …πρέπει οκαπετάνιος να μην ήξερε που βρίσκεται…».
Το «Ε» στο σημείο τηςπροσάραξης
Στο μεταξύ το «Ε» πλησίασε το προσαραγμένο σκάφος με τηνβάρκα του κυρ Δημήτρη. Μόλις γίναμε αντιληπτοί τα μέλη του πληρώματοςβγήκανστο κατάστρωμα. Ήταν όλοι καλά σε καλή διάθεση και όπως μας είπανπερίμεναν ναέρθει το ρυμουλκό. Μας είπαν ότι δεν κινδύνεψε κανένας και ότι δενυπήρχεπερίπτωση να γίνει διαρροή του φορτίου γιατί το σκάφος είναιδεξαμενόπλοιο καιόπως ορίζουν οι κανόνες έχει διπλό κύτος. Για το τι έφταιξε όμως δενθέλησαν ναμιλήσουν…
Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2010 Για το λιμάνι του Λάγος πήγαινε…στις «Κολώνες» κόλλησε…