Ελένη Διαφωνίδου
elenidfn@yahoo.com
Όπως πολλές άλλες τάσεις και νοοτροπίες που διαμορφώνονταιστο κέντρο κι έρχονται με διαφορά μηνών ή ετών στην Περιφέρεια, έτσικαι τοενδιαφέρον που παρατηρείται στα μεγάλα αστικά κέντρα σχετικά με τηνπροτίμησηλιγότερο δημοφιλών ξένων γλωσσών, όπως τα τουρκικά, ρωσικά, κινέζικακαισκανδιναβικά, με σκοπό την απόκτηση συγκριτικών πλεονεκτημάτων ικανώνναανοίξουν νέους επαγγελματικούς δρόμους, στην Ξάνθη δε φαίνεται ναεκδηλώνεταιακόμη, αφού, όπως διαπιστώνουν οι ιδιοκτήτες φροντιστηρίων ξένωνγλωσσών τηςπεριοχής μας, το ενδιαφέρον γι’ αυτές τις γλώσσες είναι μικρό,σποραδικό καιαπό μεμονωμένα άτομα.
Στο μαθητικό… κοινό της Ξάνθης την τιμητική τους, απ’ ότιφαίνεται έχουν τα γερμανικά, που αν και εισήχθησαν μετά τα γαλλικά ωςεπιλογήστο σχολείο, σήμερα έχουν «κατακτήσει την καρδιά» των μαθητών και τηνπροτίμησητων γονέων, πιθανότατα ως γλώσσα του εμπορίου και των επιχειρήσεων.Αντίθετα,μεγάλο ενδιαφέρον σε ενήλικες και κυρίως φοιτητές συγκεντρώνει ηισπανικήγλώσσα, και έπεται η ιταλική, μιας και αποτελεί μία από τις σύγχρονεςκυρίαρχεςγλώσσες στο χώρο των τεχνών, της μουσικής και του κινηματογράφου.Βεβαίως, τηνηγεμονική θέση στο χώρο των ξένων γλωσσών κατέχει η αγγλική που πλέοναποτελείπροσόν «εκ των ων ουκ άνευ» για την επαγγελματική σταδιοδρομία, τηχρήση τουδιαδικτύου και την παρακολούθηση καλλιτεχνικών και τεχνολογικών νέων.
Τις πληροφορίες για τις προτιμήσεις των πολιτών της Ξάνθηςσε επίπεδο ξένων γλωσσών μας δίνουν: η κ. Μαρία Τζιάκα από τονΕκπαιδευτικόΌμιλο ‘ΞΥΝΗ’, ο κ. Γιώργος Πασχαλίδης από το ‘Ευρωπαϊκό’, η κ. ΕλένηΑναστασιάδου εκ μέρους του κ. Σκούρα του ομώνυμου φροντιστηρίου, η κ.ΑθηνάΣιδηροπούλου του φροντιστηρίου ‘Στρατηγάκης’ και η κ. Μάγδα Πετμεζά τουομώνυμουεπίσης φροντιστηρίου.
Από τα όσα μας ενημερώνουν, προκύπτει ότι με την εκμάθησηαγγλικών απαρτίζονται τα περισσότερα τμήματα, τόσο με τους μαθητές όσοκαι μετους φοιτητές που δράττονται της ευκαιρίας και αποφασίζουν ναολοκληρώσουν τιςσπουδές τους αποκτώντας ανώτερα πτυχία γλωσσομάθειας, τάση πουπαρουσιάζειαμείωτη κίνηση παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Η κ. Τζιάκα μαςενημέρωσεότι υπήρξε ενδιαφέρον από μεμονωμένα άτομα για τουρκικά, ιαπωνικά,κινέζικα καιφινλανδικά, αλλά για τα ιαπωνικά ειδικά που το ενδιαφέρον ήτανεντονότερο δεβρέθηκε στη Θράκη δηλωμένος καθηγητής. «Άλλωστε», σημείωσε η κ. Τζιάκα,«είναιδύσκολο να ανταπεξέλθει κανείς οικονομικά στην εκμάθηση μίας ακόμηξένηςγλώσσας, παρόλο που σαν χώρα έχουμε υψηλά ποσοστά γλωσσομάθειας».
Τουρκικά τμήματα λειτουργεί ο κ. Πασχαλίδης ότανπαρουσιάζεται ζήτηση καθώς υπάρχουν διαθέσιμοι καθηγητές, αλλά, όπωςεξηγεί, τοενδιαφέρον δεν είναι μόνιμο. «Σταθερά μπροστά είναι τα αγγλικά»,ενημερώνει οίδιος « και έπονται γερμανικά και ιταλικά».
«Στο μαθητικό επίπεδο φθίνουν τα γαλλικά και επικρατούν όλοκαι περισσότερο τα γερμανικά» είναι η διαπίστωση της κ. Σιδηροπούλου, ηοποίαεπιπρόσθετα εντοπίζει το ενδιαφέρον των φοιτητών στην απόκτησηυψηλότερωντίτλων στα αγγλικά.
Το φροντιστήριο του κ. Σκούρα λειτουργεί και τμήματατουρκικών και ρωσικών, στα οποία, όπως παρατηρεί η κ. Αναστασιάδου,φοιτούναποκλειστικά ενήλικες και κυρίως για επαγγελματικούς λόγους, αν καιπάλι τοενδιαφέρον είναι σποραδικό και μειωμένο. Και για την κ. Αναστασιάδου ηδιαπίστωσηείναι η ίδια: στους κύκλους των μαθητών υπερισχύει η γερμανική γλώσσα,ενώ οιφοιτητές προσανατολίζονται στην καλύτερη γνώση αγγλικών και τηνεκμάθησηιταλικών «για το γούστο τους».
Τις τάσεις αυτές αντιλαμβάνεται και η κ. Πετμεζά, η οποίαωστόσο κάνει την ενδιαφέρουσα παρατήρηση ότι η δραστηριοποίηση τωνγαλλικώνσυλλόγων με δράσεις, παρεμβάσεις και διαγωνισμούς γαλλοφωνίας δείχνουννα έχουνφέρει κάποια αποτελέσματα και να έχουν αντιστρέψει κάπως το κλίμα, ώστενα μηνυπάρχει πλέον τόσο εμφανής υπερίσχυση των γερμανικών.
Παρόλο που η διαπίστωση από μέρους των ιδιοκτητών τωνφροντιστηρίων ότι δεν υπάρχουν μειώσεις ζήτησης στον τομέα τηςεκμάθησης τωνξένων γλωσσών είναι κοινή, το βλέμμα όλων είναι στραμμένο στο Σεπτέμβρηπροκειμένου να εξακριβωθεί αν, λόγω οικονομικών δυσκολιών, θαπεριοριστεί ηζήτηση για τη δεύτερη ξένη γλώσσα, θα γίνει στροφή γονέων, μαθητών καιενηλίκωναπό τα ιδιαίτερα μαθήματα στα φροντιστήρια, αν η κρίση εν γένει θαεπηρεάσειτην κίνηση στα φροντιστήρια ή θα αποδειχθεί ότι οι ξένες γλώσσες καιπρωταρχικάτα αγγλικά αποτελούν τόσο αναγκαίο προσόν για την επαγγελματικήσταδιοδρομίαπου επιβάλλει θυσίες από μέρους των οικογενειών. Η κατάσταση ωστόσο, θαδιαμορφωθεί στο κάθε φροντιστήριο μεμονωμένα, καθώς δεν υπάρχεισυλλογικόόργανο των ιδιοκτητών φροντιστηρίων ξένων γλωσσών, οπότε και ο καθέναςθα λάβειπρωτοβουλίες κατά προτίμηση και ανάλογα με τα δεδομένα που θαπαρατηρήσει τηνέα σχολική χρονιά.
Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2010 Γερμανικά οι μαθητές, ισπανικά οι φοιτητές