Μαριάννα Ξανθοπούλου
marianaxan@yahoo.gr
Σφίγγουν το ζωνάρι τους οι νοικοκυραίοι για ν’αντιμετωπίσουν το κύμα ανατιμήσεων που προκλήθηκε από τις απανωτέςαυξήσεις τουΦΠΑ. Κομμένες οι βόλτες λόγω αύξησης των τιμών στη βενζίνη , διόδιακ.λ.π.κομμένα τα πολλά ποτά και τα …ξενύχτια λόγω αύξησης των ποτών. ΓενικάοιΈλληνες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τις απώλειες στο πορτοφόλι τους,στηνεποχή του μνημονίου βάζοντας «φρένο» στην κατανάλωση, στιςμετακινήσεις, στοντουρισμό και στην ψυχαγωγία. Βάζουν βενζίνη με πνεύμα οικονομίας,ψάχνουν γιαφθηνά προϊόντα και προσφορές, ταξιδεύουν λιγότερο, κόβουν νυχτερινέςεξόδους.
Πιο ακριβό και πιοαδειανό το καλάθι της νοικοκυράς από πέρσι
Στα 2.120,68 ευρώ “σκαρφάλωσε” τον Μάιο εφέτος, τοοικογενειακό καλάθι ενός μεσαίου ελληνικού νοικοκυριού , σε σχέση με τον Μαϊο του 2009, πουκόστιζε2.011,51 ευρώ, έχουμε μία αύξηση 109,17 ευρώ , ποσοστό 5%, σύμφωνα μεέρευνατου ΕΛΚΕΚΑ.
Αυξήσεις σε:
α) Κατά 20% της ομάδας “μεταφορές”, λόγω αύξησηςτων τιμών στα είδη: αυτοκίνητα, τέλη κυκλοφορίας-διόδια, καύσιμααυτοκινήτου(βενζίνη), ανταλλακτικά αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευήαυτοκινήτου-μοτοσικλέτας, υπηρεσίες μεταφορών
β) Κατά 17% της ομάδας “αλκοολούχα ποτά καικαπνός”, λόγω αύξησης των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιρισμένωνποτών, καθώς και των τιμών των τσιγάρων.
γ) Κατά 8% της ομάδας “στέγαση”, λόγω αύξησης τωντιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης, των ενοικίων κατοικιών, τωνειδών καιυπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης αποχέτευσης,τουηλεκτρισμού και των υπηρεσιών κοινοχρήστων.
δ) Κατά 5% της ομάδας “άλλα αγαθά και υπηρεσίες”,λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των κουρείων – κομμωτηρίων, των ειδώνατομικήςφροντίδας, των κοσμημάτων-ρολογιών, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων καιδικύκλωνκαι των τιμών των άλλων υπηρεσιών.
Μείωση σε:
Κατά 1% της ομάδας “διατροφή και μη αλκοολούχαποτά”, λόγω μείωσης των τιμών στα είδη : ελαιόλαδο, γιαούρτι, φρούτανωπά,λαχανικά νωπά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξησητων τιμώνστα είδη : δημητριακά και παρασκευάσματα, μοσχάρι νωπό, πατάτες νωπές,ψάριανωπά, γλυκά-ζαχαρωτά
Σύμφωνα με μετρήσεις της εταιρείας ερευνών της αγοράς IRIHellas για το δωδεκάμηνο (2/5/2009 – 2/5/2010) οι πωλήσειςαπορρυπαντικών στασούπερ μάρκετ έχουν μειωθεί κατά 14,2% σε όγκο και κατά 3,7% σε αξία,οιπωλήσεις γάλακτος κατά 0,7% σε όγκο και κατά 6,6% σε αξία, οι πωλήσειςγιαουρτιού υποχωρούν κατά 2,8% σε όγκο και κατά 4,4% σε αξία, ενώ οιπωλήσειςελαιολάδου μειώθηκαν 0,3% σε όγκο και 9,9% σε αξία.
Αξιο – μνημόνευτηλιτότητα
Σύμφωνα μεμετρήσεις της εταιρείας ερευνών της αγοράςIRI Hellas για το δωδεκάμηνο (2/5/2009 – 2/5/2010) οι πωλήσειςαπορρυπαντικώνστα σούπερ μάρκετ έχουν μειωθεί κατά 14,2% σε όγκο και κατά 3,7% σεαξία, οιπωλήσεις γάλακτος κατά 0,7% σε όγκο και κατά 6,6% σε αξία, οι πωλήσειςγιαουρτιού υποχωρούν κατά 2,8% σε όγκο και κατά 4,4% σε αξία, ενώ οιπωλήσειςελαιολάδου μειώθηκαν 0,3% σε όγκο και 9,9% σε αξία.
Σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή» επισημαίνεται ότιοι μετακινήσεις με ταξί μετατρέπονται σε είδος πολυτελείας.Παρουσιάζουν μείωσηπελατείας έως και 40%.Στη διασκέδαση, παράγοντες της αγοράς μιλούν γιαπτώση30% και πάνω, ενώ τη «νύχτα» ξεπερνάει το 50%. Όπως επισημαίνεται,πολλάμαγαζιά λειτουργούν από Παρασκευή έως Κυριακή, ενώ ταβέρνες πουλειτουργούσανκαι μεσημέρι, σερβίρουν πλέον μόνο το βράδυ. Στον τουρισμό η μείωση τωνκρατήσεων κυμαίνεται από 10% έως και 20%.
Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2010 Στην εποχή της αξιο – μνημόνευτης λιτότητας