Αρχική Αρχείο Παλαιότερων Άρθρων Αρχείο Αρθρογραφίας 2010 Διάκριση για την Ξάνθη πρωτοπόρα δράση εκπαιδευτικού

Διάκριση για την Ξάνθη πρωτοπόρα δράση εκπαιδευτικού

0

Αν επιτευχθεί η ευαισθητοποίηση του παιδιού στον Πολιτισμό θα δημιουργηθεί μια άλλη κοινωνία, μια άλλη νοοτροπία, μια άλλη πολιτικήΜια νέα δράση για Αριστεία και Καινοτομία στην εκπαίδευση εισάγει το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Πρόσκληση ενδιαφέροντος προς όλους τους εκπαιδευτικούς είχε αναρτηθεί στο Διαδίκτυο, προκειμένου να καταθέσουν καινοτόμα έργα τους στον χώρο του πολιτισμού, της τεχνολογίας πληροφοριών και επικοινωνιών, του περιβάλλοντος και για τα οποία έχουν βραβευτεί Σκοπός της δράσης “Αριστεία και Καινοτομία στην Εκπαίδευση” είναι να αναδεικνύει και να παρουσιάζει τα πλέον καινοτόμα σχέδια και δραστηριότητες που εφαρμόζουν οι εκπαιδευτικοί.Όπως δήλωσε η Υπουργός κ. Άννα Διαμαντοπούλου, “Στόχος μας είναι να αναδείξουμε τους Έλληνες εκπαιδευτικούς που πρωτοπορούν, γιατί κοινωνία χωρίς τους εκπαιδευτικούς στην πρωτοπορία δεν μπορεί να υπάρξει.Στην ανακοίνωση του Υπουργείου για την υποβολή υποψηφιοτήτων για τη συμμετοχή στην ημερίδα παρουσίασης στις 13/3, υπήρξε μεγάλη συμμετοχή που έφτασε στον αριθμό των 313 υποψηφίων. Έγινε επιλογή των 100 να παρουσιασθούν στην ημερίδα. Συμμετείχα με την Εκπαιδευτική ταινία για τον Κόσυνθο. Παρουσίασα στην πολιτική ηγεσία και στους υπόλοιπους συναδέλφους που συμμετείχαν το σκεπτικό των δράσεών μας.Η ψυχή τότε του τολμήματος ήταν μια ομάδα παιδιών που αξέχαστα πορεύτηκα μαζί τους και σήμερα είναι φοιτητές οι πιο πολλοί.Με βάση τη διαθεματική προσέγγιση στη γνώση και με άξονα την προέκταση του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών σε σχολικές δραστηριότητες, δημιουργήσαμε ένα ηλεκτρονικό και έντυπο υλικό εκπονώντας σχετικά προγράμματα. Το υλικό αυτό το μοντάραμε με βάση ένα σενάριο για το νερό και συγκεκριμένα το νερό που διασχίζει αιώνες τώρα την πόλη μας. Τον Χείμαρρο Κόσυνθο. Το σενάριο βασίσθηκε στα διδασκόμενα μαθήματα του Γυμνασίου-Λυκείου εμπλουτίζοντάς το με προσεγγίσεις για καλλιτεχνική έκφραση μέσα από τη φωτογραφία και την τεχνική βίντεο. Ένας διαγωνισμός ήταν η αφορμή να μοντάρω με τη βοήθεια του Καναλιού 6 στη Ξάνθη, ένα μέρος από το υλικό που κατά καιρούς μάζευα. Η χαρά μεγάλη γιατί η συνεργασία και κάθε συνεργασία, ζωντανή και κεφάτη, αφήνει ένα μυστήριο που φεύγει ανεξιχνίαστα και δεν ήθελα να το χάσω. Την αιχμαλώτισα αυτή τη συνεργασία, την κράτησα μέσα σ΄ αυτό το ντοκιμαντέρ.Στην ομάδα αυτή των παιδιών αφιέρωσα τότε το βραβείο του National Geographic. Με αφορμή τρεις ιστορικές φωτογραφίες του ποταμού Κόσυνθου, επιχειρήσαμε να καταγράψουμε την κοινωνική και την οικονομική ζωή της Ξάνθης και να την συνδέσουμε με τη γενικότερη πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα εκείνης της εποχής. Βρήκαμε τη σχέση του τόπου μας με άλλους γειτονικούς πληθυσμούς. Ποια ήταν η επικοινωνία μαζί τους; Αναζητήσαμε στοιχεία από τα αρχεία στο Δημοτικό συμβούλιο της πόλης. Ποια ήταν η δημογραφική εξέλιξη και ποιος ο ρόλος των προσφύγων. Μελετήσαμε συλλέγοντας πληροφορίες από πολλές πηγές. Ποιες είναι οι αιτίες ρύπανσής του, τι σημαίνουν οι οσμές για το νερό του, ποιοι είναι οι αόρατοι επιβάτες του, τι ρόλο έπαιξε ο σκουπιδότοπος της πόλης χρόνια πολλά δίπλα στην κοίτη του. Φωτογραφίσαμε σε διαφορετικές ώρες τις γέφυρες και στήσαμε σκηνικό για να διηγηθούν οι μαθήτριες και οι μαθητές μια δική τους ιστορία. Περιγράψαμε τις κοινωνικές δραστηριότητες γύρω από τα γεφύρια κατά τη διάρκεια ενός έτους, όπως ο αγιασμός των υδάτων την ημέρα των Θεοφανίων, το κάψιμο του Τζάρου την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς κ.ά. Αναφερθήκαμε ακόμη στις τοπικές κτηνοτροφικές και καλλιεργητικές δραστηριότητες και αναζητήσαμε παραμύθια και τραγούδια που αναφέρουν τον ποταμό Κόσυνθο.Φωτίστηκαν πτυχές για τις εικαστικές δημιουργίες του νερού όταν παίρνει τη μορφή του χιονιού, του πάγου και όταν λαξεύει τους βράχους από γρανίτη στις όχθες του χειμάρρου. Αποτελεί εκπαιδευτικό εργαλείο για πολιτιστικές και περιβαλλοντικές δράσεις και προβάλλεται σε σχολεία σε όλη την Ελλάδα σε συνδυασμό με όλα τα παραπάνω. Το πρόγραμμα εκπονήθηκε με τη μέθοδο project. Τέτοιες δραστηριότητες στα πλαίσια των Πολιτιστικών δραστηριοτήτων στο σχολείο καταγράφονται πολλές τα τελευταία χρόνια καθώς και στο θεματικό πεδίο του Περιβάλλοντος. Πολλοί οι συνεργάτες του Γραφείου Πολιτιστικών Θεμάτων, κάθε χρόνο και περισσότεροι, που αναλαμβάνουν θέματα Πολιτισμού και Αισθητικής Αγωγής στο σχολείο. Συνεργαζόμαστε με τις μαθήτριες και τους μαθητές με μόνο κίνητρο τη χαρά της συν-μετοχής και της συν-κίνησης, καθιστώντας τη «μάζα», τη μαθητική «μάζα», κοινωνία.Η ευρηματικότητα και η συνεχής και επίμονη δουλειά σε δραστηριότητες που δεν έχουν το άγχος της βαθμολογίας, και είναι σε εθελοντική βάση δίνει διέξοδο και χαρά και τελικά πιο ουσιαστικό νόημα στο ελληνικό σχολείο, ένα δύσκολο και πιεστικό σχολείο.Αναδεικνύοντάς το ως ένα εργαστήριο πολιτισμού, χαράς και δημιουργίας, δείξαμε το δρόμο που πρέπει να ακολουθηθεί για να το αγαπήσει ο μαθητής.Αυτές όλες οι προσπάθειες, ίσως γεννήσουν το νέο σύγχρονο σχολείο, διότι τίποτε δεν γεννιέται απ΄ το τίποτα , τίποτα «μεγάλο» δεν παρουσιάζεται, αν δεν έχουν προϋπάρξει άπειρα «μικρότερα». Μικροί έφοδοι στη ματαιότητα, γιατί μάταιο δεν σημαίνει άχρηστο…Στο συμμετοχικό σχολείο, που ονειρευόμαστε ο μαθητής θα είναι υποκείμενο και όχι αντικείμενο της μάθησης, Ένα σχολείο που θα πατάει στην πραγματικότητα αλλά θα ελίσσεται τακτικά προς τον καιρό… Ένα σχολείο που ακόμη και ο επαγγελματοποιημένος εκπαιδευτικός θα ανακαλύπτει τη σαγήνη της ανανέωσης και θα «κολακεύεται» από την ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών του. Ένα σχολείο που παρά τις αδυναμίες του θα παραμένει μια διαρκής δυνατότητα.Αυτό το σχολείο γεννιέται σήμερα με την προσπάθεια όλων μέσα από τις Πολιτιστικές σχολικές δραστηριότητες.Στο χέρι μας είναι να παραμείνει μια αναγκαία διαρκής δυνατότητα. Ανοιχτή.Σ΄ αυτούς τους συνεργάτες του Γραφείου Πολιτιστικών Θεμάτων στο οποίο προΐσταμαι όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και στους συναδέλφους που δραστηριοποιούνται στον τομέα του περιβάλλοντος στον οποίο κι εγώ αφοσιώθηκα επί δώδεκα συνεχή χρόνια, αφιερώνω το Αριστείο Καινοτομίας που μου απένειμε το Υπουργείο Παιδείας και εύχομαι αυτό να έχει πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα και να έχουμε σειρά βραβείων στην Ξάνθη τα επόμενα χρόνια.Γιορτάζουμε τον Αλμπέρ Καμύ φέτος. Αυτός ο μεγάλος ρεαλιστής της ουτοπίας έγραψε:«Η αληθινή γενναιοδωρία απέναντι στο μέλλον είναι να τα δίνεις όλα στο παρόν»Αυτό πρέπει να είναι το σύνθημά μας για την παιδεία.

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2010
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Ισχύει για ένα ακόμη μήνα η περαίωση

Ανάσα για τους επαγγελματίες που έχασαν την περαίωση – το φορολογικό κλείσιμο των βιβλίων …