Αρχική ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Επιχειρηματικότητα Ποιος θα συμμετέχει στο στοίχημα της τουριστικής ανάπτυξης;

Ποιος θα συμμετέχει στο στοίχημα της τουριστικής ανάπτυξης;

6

Αύξηση στις διανυκτερεύσεις στο νομό μας αποτυπώνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την τριετία 2014-2016. Συντονισμένες ενέργειες προβολής απαιτούνται για να ανακεφαλαιοποιηθεί η δυναμική της ενίσχυσης του τουρισμού

 Φορείς και εμπλεκόμενοι καταθέτουν τις σκέψεις και τις προτάσεις τους για τον τρόπο που πρέπει να σχεδιαστεί η τουριστική προβολή στο νομό μας, ώστε να μη χαθεί άλλος χρόνος

Μπορεί να είμαστε από τους νομούς που παραδοσιακά δεν συγκεντρώνουν μεγάλες τουριστικές ροές, ωστόσο η συνολική αύξηση του τουρισμού τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, αποτυπώνεται και στην Ξάνθη.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, οι αφίξεις σε ξενοδοχειακά καταλύματα στο Νομό Ξάνθης παρουσίασαν αύξηση τη διετία 2014-2016. Συγκεκριμένα οι καταγεγραμμένες αφίξεις το 2014 ήταν 63.699, το 2015 68.664 και το 2016 74.565, σημειώνοντας σημαντική ποσοστιαία αύξηση 17,05%, πολύ μεγαλύτερη από τον εθνικό μέσο όρο που το αντίστοιχο διάστημα ήταν 9,05%.

Το καρναβάλι της Ξάνθης στο περίπτερο της ΠΑΜΘ

Οι λόγοι για αυτή την αύξηση δεν μπορούν να αναζητηθούν στις εμβληματικές εκδηλώσεις μας (Καρναβάλι, Γιορτές παλιάς πόλης κλπ), διότι κατά τη διάρκεια τους, πάγια εδώ και πολλά χρόνια, τα ξενοδοχεία μας, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, έχουν υψηλότατες πληρότητες. Παράλληλα πρέπει να καταγραφεί ότι την τελευταία διετία, με την αλλαγή του νομικού πλαισίου και τη συνδρομή διαδικτυακών τόπων (πχ AIRBnB κα) λειτουργούν ιδιωτικές κατοικίες ως τουριστικά καταλύματα. Σε αυτά διαμένουν ενδεχομένως χιλιάδες πλέον επισκέπτες. Οι αγορές ακινήτων από Βούλγαρους, κυρίως στην παραλιακή ζώνη, αποτελούν επίσης σημεία άφιξης επισκεπτών με σημαντική απήχηση. Kαι στις δύο περιπτώσεις οι επισκέπτες δεν καταγράφονται από καμία επίσημη μέτρηση.

Είναι κατανοητό λοιπόν ότι τη διετία 2014-2016, οι αφίξεις επισκεπτών που διανυκτέρευσαν στο νομό μας παρουσίασαν αύξηση που ξεπερνά το 20% όταν σε  εθνικό επίπεδο η αύξηση πλησιάζει μόλις το 10%! Ο ρυθμός αυτός φαίνεται ότι συνεχίσθηκε και το 2017 για το οποίο δεν υπάρχουν ακόμη επίσημα στοιχεία.

Φωτογραφία από την προβολή που είχε αναλάβει η ΠΑΜΘ σε ξένα ΜΜΕ

Σημαντικό είναι να αναζητήσουμε τους λόγους και τους τρόπους που επετεύχθη αυτό το αποτέλεσμα, έτσι ώστε να ενισχυθούν στρατηγικές και να βελτιωθούν προοπτικές που μπορούν να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο αυτό το αποτέλεσμα. Σε αυτό το πλαίσιο δύο είναι οι βασικές παρατηρήσεις. Πρώτον, ότι όλοι δε συμμετείχαν το ίδιο στο εγχείρημα της ενίσχυσης του τουρισμού. «Πνοή» έδωσε σε μεγάλο βαθμό το δίδυμο Παυλίδη-Αμοιρίδη που ανέδειξε σε φάρο για την ανάπτυξη της περιοχής τον τουρισμό με σχέδιο και σταθερά βήματα, ενώ σημαντική ήταν και η συμβολή του ΕΒΕ που ανέλαβε δυναμικές πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση. Οι δήμοι δεν κατάφεραν να διαμορφώσουν και να υλοποιήσουν μια συντονισμένη στρατηγική, ενώ το στοίχημα που δεν έχει επιτευχθεί ακόμη στην περιοχή μας είναι η ενίσχυση της δυναμικής μέσα από τη συνεργασία των οργανισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των φορέων του τουρισμού και των ιδιωτών του κλάδου, ώστε με συντονισμό και ενιαίο βηματισμό να αναδειχθούν τα πλεονεκτήματα της περιοχής, να προωθηθεί ουσιαστικότερη προβολή και να υλοποιηθούν πρωτότυπες και καινοτόμες προτάσεις για την προβολή των ιδιαιτεροτήτων της περιοχής μας και την τουριστική ανάπτυξη.

Ζητήσαμε λοιπόν, τη γνώμη αυτών που γνωρίζουν ή είναι καθ’ύλην αρμόδιοι να τοποθετηθούν για τις προοπτικές του τουρισμού του νομού μας, γι’ αυτά που έγιναν, όσα δεν έγιναν ακόμη και αυτά που πρέπει να δρομολογηθούν χωρίς καθυστέρηση.

Αλεξία Γκιρτζίκη, αντιδήμαρχος Τουρισμού δήμου Ξάνθης

girtziki 2Στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, την επικαιροποίηση της τουριστικής ιστοσελίδας της Περιφέρειας και την ανάδειξη συγκριτικών πλεονεκτημάτων του τόπου μας επικεντρώνεται η κ. Γκιρτζίκη. Η ίδια κατέθεσε πρόταση στην ΠΑΜΘ παράλληλα με το πολιτιστικό καλεντάρι της Περιφέρειας, να δημιουργηθεί και αθλητικό, ώστε να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες του αθλητικού τουρισμού. «Ήδη έχουμε δει τα πρώτα δείγματα με τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί κι έχουμε σκοπό να στηρίξουμε αντίστοιχα εγχειρήματα με αυτό του Λεύκιππου (πχ Σκακιστές, μπάτμιντον κά)», σημείωσε η ίδια προσθέτοντας ότι συντονισμένα θα επιχειρηθεί η τόνωση του αθλητικού, αλλά και του προσκυνηματικού τουρισμού, μέσα από αδελφοποιήσεις με άλλους δήμους και άλλες ενέργειες, ενώ θα υποστηριχτεί και η προσπάθεια προσέλκυσης μαθητικών εκδρομών.

Απόστολος Αγκόρτσας, πρόεδρος επιτροπής Τουρισμού και αντιπρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Ξάνθης

«Στην περιοχή μας υπάρχει πλούτος που δεν έχει αξιοποιηθεί ακόμη. Οι τουρίστες αναζητούν το δίπτυχο «ήλιος θάλασσα» κι εμείς δεν έχουμε καταφέρει να βελτιώσουμε τις υποδομές μας, να διατηρήσουμε τα μουσεία ανοιχτά, να διαθέτουμε ενημερωτικό υλικό που θα το διοχετεύουμε σε όσους εμπλέκονται στον τουρισμό», σημειώνει ο κ. Αγκόρτσας, τονίζοντας ότι πλέον θα αξιοποιηθεί το τουριστικό υλικό που δημιούργησε ο δήμος μετά από μακρά έλλειψη, ενώ πρόσθεσε ότι θα προτείνει την ανάθεση της προβολής σε εξειδικευμένους φορείς. «Μέσω της ΠΑΜΘ μπορούμε να συνεργαστούμε με φορείς που είναι απολύτως εξειδικευμένοι, ώστε και η δουλειά μας να είναι επαγγελματική. Είναι σαφές ότι οι άνθρωποι που γνωρίζουν το αντικείμενο πρέπει να εμπλακούν σε αυτή τη διαδικασία». Συμπερασματικά, ο ίδιος υπογράμμισε ότι, με βάση τα παραδείγματα σε δήμους ανά τη χώρα, καταδεικνύεται ότι όλα είναι θέμα προθέσεων και όποιος κοπιάζει τα καταφέρνει.

Στέλιος Μωραΐτης, πρόεδρος Επιμελητηρίου Ξάνθης

Μέσα από πρωτοβουλίες, που αποτελούν στοχευμένους άξονες προβολής, προωθεί τις ενέργειές του για την τουριστική ανάπτυξη το ΕΒΕ. Ήδη σχεδιάζει τρία διεθνή συνέδρια για τους Άθλους του Ηρακλή, τους Δρόμους του Καπνού και την πολιτιστική διαδρομή της Ιερουσαλήμ, προκειμένου να αναδείξει την Ξάνθη σε κορυφαίο προορισμό πολιτιστικού τουρισμού. «Στα χρόνια της κρίσης και όσο τίποτα δεν κινούνταν διοργανώσαμε δύο τουριστικά συνέδρια με τουριστικούς πράκτορες και δημοσιογράφους. Παράλληλα, ήμασταν οι μόνο που διαθέταμε προωθητικό υλικό και το διοχετεύαμε σε όσους εμπλέκονταν σε ενέργειες προώθησης του τουρισμού. Αυτό σκοπεύουμε να κάνουμε και από εδώ και μπρος, μέσα από σχεδιασμό και συντονισμένες ενέργειες», αναφέρει ο κ. Μωραΐτης, που στο άμεσο διάστημα θα προτείνει στους δήμους και την Περιφέρεια τη συνεργασία, ώστε να παραχθεί από κοινού πλούσιο και ομογενοποιημένο τουριστικό υλικό για όλες τις ομορφιές και τις δυνατότητες του τόπου. «Στο Επιμελητήριο, μέσω των πολλών προγραμμάτων που υλοποιούμε έχουμε τη δυνατότητα παραγωγής επικαιροποιημένου τουριστικού υλικού. Πρέπει να διαθέτουμε πιο διεισδυτικό και επιθετικό υλικό προώθησης και να συστήσουμε όλοι μαζί μία ομάδα από εξειδικευμένα στελέχη μας, ώστε να καταφέρουμε επιτέλους να προβάλουμε τον τόπο μας και να αντλήσουμε τα οφέλη από την αύξηση του τουρισμού. Η χώρα μας υποδέχεται εκατομμύρια τουριστών, αλλά δεν μπορούμε να προσελκύσουμε τα μεγέθη που μας αναλογούν. Γιατί πραγματικά ο τόπος μας έχει πολύ μεγαλη προοπτική ακόμη. Είναι μια περιοχή τουριστικά παρθένα με πολύ καλές τιμές. Με ιστορία, πολιτισμό, φύση, γαστρονομία, θρησκευτικά σημεία και 23 χλμ ακτής με γαλάζιες σημαίες», εξηγεί ο ίδιος. Μάλιστα, ο κ. Μωραΐτης αναγάγει σε στοίχημα την αποτελεσματική συνεννόηση μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων και τη συνεργασία με τους ιδιώτες του τουρισμού, και δηλώνει αισιόδοξος ότι οι φορείς της Ξάνθης θα καταφέρουν να συνεργαστούν προς όφελος του τόπου και της τοπικής οικονομίας.

Μιχάλης Αμοιρίδης, περιφερειακός σύμβουλος, π. θεματικός αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού

«Η αύξηση η οποία είναι εμφανής από τα στοιχεία που παρουσιάζετε, αποδεικνύει ότι η δουλειά που κάναμε είχε αποτέλεσμα. Είναι σημαντικό ότι καταγράφεται με νούμερα, όχι μόνο σε προορισμούς με παραδοσιακά διεθνή αναγνωρισιμότητα δεκαετιών, όπως η Θάσος, αλλά και στη Ξάνθη», σημειώνει ο κ. Αμοιρίδης σχολιάζοντας: «πολλοί λένε ότι δεν πρέπει να αναφέρομαι τόσο πολύ στον αείμνηστο Γιώργο Παυλίδη αλλά δεν μπορώ να μην πω ότι ο σχεδιασμός που εκπονήθηκε και οι συμβουλές του με βάση την τεράστια προηγούμενη εμπειρία του, έβαλαν τα θεμέλια για μία σκληρή προσπάθεια την οποία παρακολουθούσε και κατεύθυνε. Ήμασταν ικανοποιημένοι, πηγαίναμε καλά και τα στοιχεία το αποδεικνύουν. Νομίζω ότι αποτελούν άλλη μία δικαίωση των επιλογών του». Ο ίδιος εξηγεί ότι η πορεία και ο σχεδιασμός σε επίπεδο περιφέρειας, είχε βάθος 5ετίας. «Ξέραμε ότι δεν έπρεπε να είναι με άλματα, αλλά με βήματα σταθερά και στέρεα, ώστε να έχει διάρκεια. Σταθεροποίηση της αναγνωρίσιμοτήτας μας στα Βαλκάνια, επέκταση στην Ευρωπαϊκή αγορά, δημιουργία εμπειρίας, εμπλοκή παραγόμενων αγροκτηνοτροφικών προϊόντων, αξιοποίηση του τρίπτυχου Παρθένα Φύση, Πολιτισμός, Χαρακτήρας Οικισμών και Πόλεων, Θρακομακεδονική Ριβιέρα αποτέλεσαν βασικούς άξονες», επισημαίνει ο ίδιος, προσθέτοντας: «πέρα από τις διανυκτερεύσεις σημαντική ήταν και η προσπάθεια να προσελκύσουμε επισκέπτες ημερήσιας εκδρομής. Γνωρίζαμε ότι ήταν δύσκολο να έχουμε άμεσα αποτελέσματα μαζικών διανυκτερεύσεων επισκεπτών από την Ευρώπη, οι οποίοι προτιμούν περισσότερο τις παραλιακές ζώνες στις οποίες η Ξάνθη δεν έχει μεγάλο αριθμό ξενοδοχειακών κλινών. Καταφέραμε όμως να εντάξουμε ημερήσιες εκδρομές Βρετανών, Γερμανών, Σκανδιναβών, Ρώσων και άλλων Ευρωπαίων στα Άβδηρα, στον Άγιο Νικόλαο στη Βιστονίδα, στη Σταυρούπολη και τα στενά του Νέστου, στη Ξάνθη με επίκεντρο το παζάρι και την παλιά πόλη. Ημερήσιες εκδρομές που αφήνουν εισόδημα στο Νομό και οι οποίες κατά ομολογία των τουριστικών πρακτορείων, τη χρονιά που πέρασε είχαν ικανοποιητικά αποτελέσματα, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για την επίτευξη μελλοντικά και διανυκτερεύσεων στην Ξάνθη μας».

Αναφορικά με τη στρατηγική που πρέπει να ακολουθηθεί στην περιοχή μας με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ο κ. Αμοιρίδης επισημαίνει: «για την Ξάνθη η ολική επαναφορά των Στενών του Νέστου στο επίκεντρο της συζήτησης, η επένδυση σε εμβληματικά σημεία πεζοπορίας σε συνεργασία με τις δασικές αρχές, όπως ο καταρράκτης του Λειβαδίτη, η επένδυση στην ανάδειξη αρχαιολογικών μνημείων, η προβολή σε Ελλάδα και Εξωτερικό, με άρθρα σε έντυπο, ηλεκτρονικό τύπο και στην τηλεόραση αλλά και διαφημιστικές καταχωρίσεις, η φιλοξενία δημοσιογράφων του τουριστικού ρεπορτάζ από το εξωτερικό και πολλές ακόμη δράσεις και επαφές, πιστεύω ότι συντέλεσαν στην αύξηση των μεγεθών», ενώ υπογραμμίζει: «η μόχλευση των τοπικών κοινωνιών να ασχοληθούν στοχευμένα με την παροχή τουριστικών υπηρεσιών ήταν ο άμεσος στόχος για τη συνέχεια, μαζί φυσικά με τη δημιουργία του Φορέα Διαχείρισης Τουριστικού Προορισμού με τη συμμετοχή όλων των θεσμικών φορέων και κυρίως εκπροσώπων του ιδιωτικού τομέα, ο οποίος θα διαχειριζόταν, με τη συνδρομή καταξιωμένων τεχνοκρατών του κλάδου, τη διαχείριση των κονδυλίων που η Περιφέρεια θα επένδυε στον Τουρισμό. Ελπίζω πάνω σε αυτή τη δουλειά οι σημερινοί έχοντες την ευθύνη να χτίσουν, γιατί τα περιθώρια υπάρχουν, οι ανάγκες είναι μεγάλες και ο τόπος έχει πολλά να δώσει ακόμη, χρειάζεται συνέχεια της προσπάθειας».

Θανάσης Καραγιάννης, επαγγελματίας τουρισμού-διαχειριστής Δασικού Χωριού

Τις προοπτικές για την ανάδειξη της περιοχής μας μεταφέρει και ο Θανάσης Καραγιάννης, σχολιάζοντας ότι οι ξένοι τουριστικοί πράκτορες όταν γνωρίσουν την περιοχή εκδηλώνουν ενδιαφέρον για να διοργανώσουν εκδρομές και ήδη μέσω δικτύων και συνεργασιών έχουν ξεκινήσει κάποια εγχειρήματα. Όπως επισημαίνει ωστόσο, τα προβλήματα είναι δύο: οι ελλείψεις στις υποδομές και η απουσία προώθησης. «Από τη μια οι δρόμοι είναι σε πολύ κακή κατάσταση και χρειάζονται σήμανση και βελτιώσεις στην οδοποιία και από την άλλη δεν υπάρχει προβολή από την πλευρά των φορέων στοχευμένα σε όσους ενδιαφέρονται για επίσκεψη στη φύση και εναλλακτικό τουρισμό», αναφέρει ο ίδιος.

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Επιχειρηματικότητα
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Ηλεκτρικό ρεύμα: Με επιδοτήσεις από νέο φόρο στους ηλεκτροπαραγωγούς η ελάφρυνση των τιμολογίων

Τι συζητήθηκε μεταξύ υπουργείου Ενέργειας και τεχνικού κλιμακίου της Κομισιόν Τις παραμέτρ…