Πρεμιέρα εκπτώσεων η Πέμπτη 15 Ιανουαρίου και τόσο ο Εμπορικός σύλλογος Ξάνθης, η ΟΕΒΕ Ξάνθης αλλά και όλες οι οργανώσεις καταναλωτών εφιστούν την προσοχή στους καταστηματάρχες και στους καταναλωτές.
Οι παραβιάσεις τιμωρούνται με πρόστιμα
Έτσι ο εμπορικός σύλλογος σε ανακοίνωσή του υπογραμμίζει: «Η αναγραφή της παλαιάς και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση είναι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά εκτίθενται και ότι σε περίπτωση που πέραν των διπλών τιμών γίνεται χρήση και των ποσοστών (%) τα ποσοστά θα πρέπει να είναι συγκεκριμένα ως προς την κάθε κατηγορία ειδών που αναφέρονται και να επαληθεύονται από τη σύγκριση των δύο τιμών. Επιπλέον, θα πρέπει μαζί με το ποσοστό να γίνεται αναφορά ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. 20%)». Παράλληλα προειδοποιεί τους καταστηματάρχες που παραβαίνουν τη διάταξη του νομού ότι τους περιμένει ο πέλεκυς του Αγορανομικού Κώδικα (πρόστιμο 0.5% του ετήσιου τζίρους τους) ενώ σ’ αυτούς που κάνουν παραπλανητικές εκπτώσεις ως προς το ποσοστό και την ποιότητα τα πρόστιμα με απόφαση της νομαρχίας έ4ινια από 1.000 – 100.000 ευρώ!
Με σύνεση στις εκπτώσεις…!
Ο πρόεδρος της ΟΕΒΕ Ξάνθης κ. Τσιακίρογλου συμβουλεύει τους καταναλωτές να μην προβαίνουν σε άσκοπες αγορές αλλά σε επιλεγμένες αφού πρώτα κάνουν διερεύνηση της αγοράς, επισημαίνοντας ότι αυτό που πρωτίστως θέλουν οι καταστηματάρχες είναι «υγιείς» καταναλωτές για να έχει δυναμική η αγορά.
Παράλληλα Ομοσπονδία και των Εμπορικού συλλόγου προτρέπουν το κοινό να στηρίξει τις τοπικές αγορές και τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, προκειμένου να περισταλεί η διοχέτευση του τζίρου σε εταιρίες εκτός Ξάνθης.
Ο Δεκάλογος του σωστού καταναλωτή
Οι σύλλογοι Καταναλωτών υπενθυμίζουν στους πολίτες και ιδιαίτερα στους νέους καταναλωτές τι πρέπει να προσέχουν όταν κάνουν τις αγορές τους:
1.Καλό είναι να είμαστε ενημερωμένοι για το που κυμαίνονται οι τιμές στα προϊόντα και αγαθά που θα αγοράσουμε, έτσι ώστε να μπορούμε να κρίνουμε εάν το ποσοστό της έκπτωσης είναι αυτό που αναγράφεται
2.Οι έμποροι υποχρεούνται να αναγράφουν την τιμή στην ετικέτα προ έκπτωσης και την τελική αξία
3.Δε χρησιμοποιούμε αλόγιστα την πιστωτική μας κάρτα, αγοράζουμε με σύνεση και δεν ξεχνάμε ότι ένα προϊόν μπορεί να έχει καλή έκπτωση όμως μαζί με το επιτόκιο της κάρτας μας να μας βγαίνει πολύ ακριβότερο.
4.Ελέγχουμε ότι αυτό που διαφημίζεται είναι το πραγματικό ποσοστό έκπτωσης πριν βρεθούμε στο ταμείο έκπληκτοι με την χρέωση
5.Ζητάμε και κρατάμε πάντα την απόδειξη των αγορών μας
6.Οι εκπτώσεις σε εποχιακά είδη μπορεί να είναι πολύ προσιτές σε αντίθεση με κάποια ηλεκτρικά είδη, όπως ψυγείο, πλυντήριο, κουζίνα κ.α. που η έκπτωση είναι μικρότερη
7.Προσέχουμε εάν ένα προϊόν είναι σε προσφορά αφού πρέπει να υπάρχει η ειδική σήμανση και ενημέρωση ότι δεν υπόκειται σε αλλαγή
8.Σημαντικό είναι επίσης να βλέπουμε την ποιότητα των αγαθών που αγοράζουμε και να γνωρίσουμε ότι εάν έχει ελάττωμα μπορούμε να ζητήσουμε να μας το αντικαταστήσουν (αυτό δεν ισχύει σε είδη ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ ΜΕ ΑΝΑΛΟΓΗ ΣΗΜΑΝΣΗ)
9.Ξέρουμε τη διαφορά μεταξύ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ και ΕΚΠΤΩΣΕΩΝ
10.Γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με το Ν. 802/1978 αν οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, ύστερα από καταγγελία στις αρμόδιες αρχές, επιβάλλεται σε βάρος των υπευθύνων, με απόφαση του Νομάρχη της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης όπου τελείται η παράβαση, πρόστιμο χιλίων (1.000) μέχρι εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.
Μαριάννα Ξανθοπούλου
marianaxan@yahoo.gr