Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ξάνθης συμμετείχε και πάλι σε δύο διεθνή συνέδρια, προβάλλοντας άγνωστες πτυχές της Θράκης
Κ. Καλλιντζή: «Προσπαθούμε να αναθερμάνουμε το ενδιαφέρον για την Θράκη και να φέρουμε τα Άβδηρα στην επιστημονική επιφάνεια»
Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ξάνθης, με προϊσταμένη την αρχαιολόγο Κωνσταντίνα Καλλιντζή, έχει αναδειχθεί σε έναν πολύ δραστήριο φορέα για την περιοχή μας. Πέρα από τις ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις που πραγματοποιεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αβδήρων, τις ξεναγήσεις και επισκέψεις σε λιγότερο γνωστά μνημεία της Ξάνθης, συμμετέχει και σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια, προβάλλοντας όχι μόνο την Θράκη, αλλά και τον αρχαιολογικό χώρο των Αβδήρων. Μετά το διεθνές συνέδριο στην Φιλιππούπολη τον περασμένο Οκτώβριο, η κα Καλλιντζή συμμετείχε σε δύο συνέδρια που πραγματοποιήθηκαν τον Νοέμβριο στο Mainz της Γερμανίας, στα οποία Έλληνες και ξένοι επιστήμονες παρουσίασαν τα αποτελέσματα των ερευνών τους.
«Άβδηρα: Η πόλη έκανε τα λιμάνια ή τα λιμάνια την πόλη;»
Στο πρώτο συνέδριο με τίτλο “MARE THRACIUM” που έγινε στις 3 – 4 Νοεμβρίου, η κα Καλλιντζή πραγματεύτηκε ένα δύσκολο και όχι τόσο διεξοδικά μελετημένο θέμα, αυτό των λιμενικών εγκαταστάσεων και των σχέσεων των παραλιακών πόλεων με τη θάλασσα, ιδωμένο συγχρονικά και διαχρονικά στη βόρεια ακτή του Αιγαίου Πελάγους. Η ανακοίνωση με τίτλο: “Abdera: The Sea Matters. Did the City make its harbours, or did the harbours make their city?” αφορούσε στα λιμάνια των αρχαίων Αβδήρων. Όπως δήλωσε στο «Ε» η ίδια: «Το ‘’εργαστήριο’’ για το Θρακικό πέλαγος διοργανώθηκε από το Römisch-Germanisches Zentralmuseum. Από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ροδόπης συμμετείχε η προϊσταμένη της, Χρύσα Καραδήμα. Η έρευνα εστιάστηκε στις παράλιες αρχαιολογικές θέσεις από τον Μέλανα Κόλπο και τη Θρακική Χερσόνησο (χερσόνησος της Καλλίπολης) μέχρι τη Χαλκιδική και τη χερσόνησο του Αγίου Όρους, μαζί με τα νησιά Ίμβρο, Σαμοθράκη και Θάσο. Ο Δημήτρης Μάτσας μίλησε για τα αρχαία λιμάνια της Σαμοθράκης, η Χρύσα Καραδήμα για τους παραλιακούς οικισμούς της Αιγαιακής Θράκης ανάμεσα στον Έβρο και τη Βιστονίδα και εγώ για τα λιμάνια των Αβδήρων. Η ανακοίνωση της Σταυρούλας Δαδάκη αφορούσε λιμάνια και αγκυροβόλια από τον Νέστο έως τον Στρυμόνα κατά τη βυζαντινή περίοδο. Η Δήμητρα Μαλαμίδου αναφέρθηκε στα λιμάνια της Θάσου και της Νεαπόλεως (Καβάλας), η Πηνελόπη Μάλαμα στο λιμάνι της Αμφίπολης. Επρόκειτο για ένα πραγματικό εργαστήριο, όπου έγιναν συζητήσεις, ανταλλάχθηκαν απόψεις και αναζητήθηκαν επιστημονικές λύσεις για διάφορα θέματα, που θα αποτελέσουν βάση για την έρευνα».
«Παιδικοί τάφοι στα κοιμητήρια των Αβδήρων: δεδομένα και παρατηρήσεις»
Το δεύτερο συνέδριο, με τίτλο “Zwischen Identitätskostruktion und Unterweltsvorstellungen: griechische Gräber und ihr Kontext im Spiegel neuer Funde” πραγματοποιήθηκε στις 10 – 11 Νοεμβρίου. Η κα Καλλιντζή παρουσίασε εισήγηση αναφορικά με τους παιδικούς τάφους που έχουν βρεθεί στα κοιμητήρια των Αβδήρων. Όπως ανέφερε η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων: «Το γενικό θέμα του συνεδρίου αφορούσε τους αρχαίους ελληνικούς τάφους, ιδωμένους υπό το πρίσμα των νέων ευρημάτων. Διοργανώθηκε από την Heide Frielinghaus (Πανεπιστήμιο Ιωάννης Γουτεμβέργιος, Mainz), την Jutta Stroszeck (Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Αθηνών) και τον Πάνο Βαλαβάνη (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών). Η παρουσία συνέδρων από διάφορες και διαφορετικές περιοχές του ελληνικού αρχαιολογικού κόσμου προσέφερε ένα πανόραμα αρχαίων νεκροταφείων και επιστημονικών απόψεων, ιδιαίτερα διδακτικό για τα αρχαιολογικά δεδομένα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή, αλλά και για τις νέες τάσεις της έρευνας. Η δική μου ανακοίνωση αφορούσε την παρουσία των παιδιών στο νεκροταφείο των τύμβων των αρχαίων Αβδήρων από τα τέλη του 6ου έως τις αρχές του 3ου αι. π.Χ. Τα στοιχεία προέρχονται από 93 τάφους που αναγνωρίστηκαν ως παιδικοί από το μέγεθος ή τα κτερίσματά τους, αλλά πρωτίστως, επειδή το οστεολογικό υλικό 23 από αυτούς μελετήθηκε από τον ανθρωπολόγο – αρχαιολόγο Αναγνώστη Αγελαράκη, καθηγητή του Πανεπιστημίου Adelphi της Νέας Υόρκης. Η αρχική σκέψη ήταν ότι οι πρακτικές που είχαν επιλέξει οι αρχαίοι Αβδηρίτες για την ταφή των παιδιών τους και τα έθιμα ταφής, οδηγούν στην κατανόηση της ζωής των παιδιών στην αρχαία αυτή κοινωνία, ενώ θίγουν και άλλα ζητήματα όπως είναι η παιδική θνησιμότητα και οι αιτίες της. Το θέμα είναι ευρύτατο και πολλές όψεις του έχουν παρουσιαστεί κατά καιρούς στις διαλέξεις του μουσείου Αβδήρων».
ΧΑΡΗΣ ΔΙΑΦΩΝΙΔΗΣ