«Μάχη» για την γνώση

0

Την δική τους μάχη δίνουν δώδεκα εκπαιδευτικοί στο ορεινό χωριό Μύκη ενάντια σε πάσης φύσης αντιξοότητες. Μιλάμε για τους δασκάλους του οκταθέσιου δημοτικού σχολείου του χωριού με τους 127 μαθητές, που με πολύ μεράκι και διάθεση, οργάνωση και επιμονή έχουν πετύχει ένα μικρό θαύμα. Την λειτουργία του σχολείου τους σε ένα επίπεδο που θα μπορούσε άνετα να πάρει τον χαρακτηρισμό «πρότυπο».

Τι είναι όμως αυτό που κάνει αυτό το δημοτικό σχολείο να δικαιολογεί αυτό τον χαρακτηρισμό; Πέρα από την ομόθυμη συνεργασία των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε αυτό, με πρωτοστάτη των επί δεκαπενταετία Διευθυντή του, κ. Μετζίτ, συναντήσαμε πολλά πράγματα που δεν περιμέναμε να συναντήσουμε σε ένα τυπικό, ελληνικό δημοτικό σχολείο. Το πιο εντυπωσιακό, που δεν θα μπορούσε να αγνοήσει κανείς είναι η αίθουσα των ηλεκτρονικών υπολογιστών, οι μισοί από τους οποίους είναι προσφορά ιδιώτη. Πρόκειται για αρτιότατο εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας, που διευκολύνει τα σχετικά μαθήματα που έχουν ξεκινήσει σιγά σιγά να γίνονται, φέρνοντας τους μικρούς μαθητές σε επαφή με τις νέες τεχνολογίες. Δεν περνά επίσης απαρατήρητη η άψογη υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου, με εργαστηριακό εξοπλισμό που θα ζήλευαν πολλά σχολεία, ξεκινώντας από την προμήθεια βιβλίων και εποπτικών μέσων, μέχρι τον εξοπλισμό των εργαστηρίων και της αίθουσας πολλαπλών χρήσεων. «Φέτος είναι η πρώτη χρονιά που όλα λειτούργησαν άψογα και στην ώρα τους. Δεν είχαμε καθυστερήσεις στην παράδοση των βιβλίων αλλά ούτε και στην πλήρωση των θέσεων του διδακτικού προσωπικού, όπως γινόταν άλλες χρονιές» μας ενημερώνει όλο χαρά ο κ. Μετζίτ, που βλέπει έτσι τα χέρια του να «λύνονται» από τα προβλήματα που συνήθως ταλανίζουν τα δημόσια σχολεία. Όμως δεν είναι μόνο η υλικοτεχνική υποδομή που κάνει το σχολείο να ξεχωρίζει. Μιλώντας με την κα Αναστασία Ορφανίδου, εκπαιδευτικό, υπεύθυνη για την εφαρμογή του προγράμματος περιβαλλοντικής αγωγής, μαθαίνουμε για τα πρωτοποριακά προγράμματα εκπαίδευσης που εξελίσσονται στο σχολείο, παράλληλα με την κλασσική εκπαιδευτική διαδικασία. Κατ’ αρχήν το προαναφερθέν πρόγραμμα περιβαλλοντικής αγωγής, που ενημερώνει και ευαισθητοποιεί τους μαθητές με θέματα βιολογίας, περιβάλλοντος και προστασίας της καφέ αρκούδας, σε συνεργασία με την οργάνωση «Αρκτούρος», το οποίο, να σημειωθεί, έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής από τους μικρούς μαθητές. Παράλληλα πραγματοποιείται ένα πρόγραμμα πολιτιστικών επαφών και ανταλλαγών των μαθητών της πέμπτης τάξης του σχολείου με τους μαθητές της αντίστοιχης τάξης από δημοτικό σχολείο της Ρόδου, μέσω διαδραστικής επικοινωνίας των δύο σχολείων, που περιλαμβάνει ανταλλαγή αλληλογραφίας μεταξύ των μαθητών των δύο σχολείων και διεύρυνση αυτής της επαφής με ενημέρωση από τους δασκάλους για τις ιδιαιτερότητες, τα ήθη, τα έθιμα
και τις παραδόσεις του κάθε τόπου. Μάλιστα αυτή η επαφή πρόκειται να αναβαθμιστεί και με online επικοινωνία των δύο μαθητικών κοινοτήτων μέσω της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών και της νέας ADSL γραμμής ίντερνετ με την οποία εφοδιάστηκε πρόσφατα το σχολείο. Αξίζει ν’ αναφερθούν ακόμη τα προγράμματα ανακύκλωσης και αγωγής υγείας που έχουν πραγματοποιηθεί, όπως και η συμμετοχή του σχολείου στις αθλητικές δραστηριότητες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ετοιμάζεται επίσης και η συμμετοχή σε νέα προγράμματα ενημέρωσης και επιμόρφωσης των μικρών μαθητών, όπως αυτό του «Σχολεία για την υπεράσπιση των παιδιών», υπό την αιγίδα της UNICEF, που αφορά την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα υποσιτισμού.

Από την άλλη και τα προβλήματα που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν πολλά. Μιλώντας όμως με τον κ. Μετζίτ, διευθυντή του σχολείου, παίρνουν μια διαφορετική διάσταση. Φαίνονται όλα λιγότερο μεγάλα και σίγουρα αντιμετωπίσιμα. Πρώτο και σημαντικότερο το θέμα της συμμετοχής των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία. «Δυστυχώς είναι μικρή ακόμη αλλά αν σκεφτεί κανείς ότι πριν δέκα χρόνια δεν εκδίδαμε καν απολυτήρια σε κορίτσια γιατί παρατούσαν το σχολείο με την παρακίνηση των γονιών τους, σίγουρα η κατάσταση έχει βελτιωθεί και βελτιώνεται ακόμη». Αυτόματα έρχεται στο νου η ερώτηση για το ποσοστό των μαθητών που εγκαταλείπουν το σχολείο πριν το τελειώσουν. «Δεν είναι πλέον πρόβλημα αυτό» απαντά ο κ. Μετζίτ. «Στην συντριπτική του πλειοψηφία πλέον οι μαθητές φοιτούν κανονικά και συνεχίζουν και στο Γυμνάσιο» μας εξηγεί. «Άλλωστε από φέτος λειτουργεί και το σχολείο δεύτερης ευκαιρίας τις απογευματινές ώρες, κάτι που συμβάλλει στο να βλέπουν με διαφορετικό μάτι οι γονείς το δημόσιο σχολείο, αντιπαρερχόμενοι προκαταλήψεις και στερεότυπα που κυριαρχούσαν». Για τον συγκεκριμένο θεσμό ο κ. Μετζίτ έχει μόνο καλά λόγια να πει «Είναι ένας πάρα πολύ καλός θεσμός. Με δεδομένο το πρόβλημα αναλφαβητισμού των ενηλίκων που υπάρχει στην περιοχή μας, η ίδρυση ενός τέτοιου σχολείου ήταν αναγκαία» μας τόνισε, ευχαριστώντας παράλληλα όλους τους φορείς που βοήθησαν στην άμεση υλοποίηση του σχετικού αιτήματος. Αυτή την στιγμή το σχολείο δεύτερης ευκαιρίας λειτουργεί στους χώρους του δημοτικού σχολείου με ένα τμήμα των εικοσιτεσσάρων μαθητών, αν και οι αιτήσεις για εγγραφή σε αυτό είχαν φτάσει τις σαράντα, στην αρχή του σχολικού έτους. «Η αιτία για την αποχώρηση από το σχολείο δεύτερης ευκαιρίας σχεδόν των μισών μαθητών του ήταν η αδυναμία να παρέχουμε φροντίδα στα ανήλικα παιδιά των ανθρώπων που θα παρακολουθούσαν τα μαθήματα. Είναι ένα πρακτικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε, που θα μπορούσε να λυθεί με την απασχόληση ενός ατόμου στις ώρες λειτουργίας του σχολείου δεύτερης ευκαιρίας, ώστε να μπορέσουμε να προσελκύσουμε ακόμη περισσότερους ενήλικες σε αυτό. Απευθύνουμε έκκληση στους φορείς που μπορούν να βοηθήσουν σε αυτό το ζήτημα να το κάνουν». Υπάρχουν βέβαια και τα τεχνικά προβλήματα. «Το πιο σημαντικό αυτή την στιγμή είναι η ασφαλτόστρωση του προαυλίου του σχολείου, κάτι που είναι εξαιρετικά σημαντικό εν’ όψη του επερχόμενου χειμώνα», μας επισημαίνει ο κ. Μετζίτ. Υπάρχουν βέβαια και κάποια θέματα ασφαλείας στους χώρους του σχολείου εκτός των ωρών λειτουργίας του. «Κατά καιρούς το σχολείο έχει πέσει θύμα διαφόρων βανδαλισμών, ευτυχώς μικρής έκτασης, αλλά και η «εισβολή» εξωσχολικών εκτός ωραρίου λειτουργίας αποτελεί μόνιμο πρόβλημα για μας» λέει ο κ. Μετζίτ, ο οποίος έχει αναγκαστεί να ζητήσει για το θέμα και την συνδρομή του Αστυνομικού Σταθμού Μύκης.
Όσον αφορά την συνεργασία που βρίσκει στις προσπάθειές του ο Διευθυντής του σχολεί&#95

Περισσότερα Σχετικά Άρθρα
Περισσότερα άρθρα από ΕΜΠΡΟΣ
Περισσότερα άρθρα από Αρχείο Αρθρογραφίας 2008
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Όταν ο πολυπολιτισμός και η διγλωσσία γίνονται καθημερινή κατάσταση

Το Σάββατο 12 Ιανου&…