Έγινε αποδεκτή η πρόταση για δημιουργία τουριστικού τμήματος και θα επαναληφθεί η προσπάθεια που είχε γίνει και στο παρελθόν
Όταν οι εκπρόσωποι των επιχειρηματιών ενός τόπου συνεργάζονται με κοινούς στόχους και προτείνουν για το κοινό καλό, μπορούν όλοι να ελπίζουν σ΄ ένα καλύτερο μέλλον που οδηγεί στην ανάπτυξη και τη διεκδίκηση για τα συμφέροντα όλων. Αυτή την εικόνα έδωσε το διοικητικό συμβούλιο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Ξάνθης που συνεδρίασε την Τετάρτη 7 Μαρτίου 2007 στην αίθουσα συνεδριάσεων του Επιμελητηρίου.
Απόντος του Προέδρου κ. Ανδρικόπουλου, Προήδρευσε ο Αντιπρόεδρος κ. Σ. Μωραϊτης.
Θέματα ημερήσιας διάταξης
Στο θέμα που αφορούσε τη συμμετοχή του Επιμελητηρίου στην έκθεση ‘Θράκη 2007’, μετά από συζήτηση αποφασίστηκε να δοθεί διορία μέχρι τις 28 Μαρτίου 2007 για την υποβολή αιτήσεων των ενδιαφερομένων.
‘Μακεδονικό και Θρακικό καλάθι’
Πρόταση φορέων για τη συμμετοχή του επιμελητηρίου στο Πρόγραμμα Πρότυπα Καινοτόμα Σχέδια Ανάπττυξης κατετέθη με τα εξής στοιχεία μεταξύ άλλων:
«Η περιοχή Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είναι μια πλούσια γεωργική περιοχή στην οποία δραστηριοποιούνται πολλοί μικροί παραγωγοί παραδοσιακών προϊόντων. Ο κάθε μικρός παραγωγός από μόνος του είναι δύσκολο να προωθήσει σωστά τα προϊόντα του. Η πρόταση μας αφορά στη δημιουργία ενός cluster μικρών παραγωγών, μέσω του οποίου θα πιστοποιηθούν τα προϊόντα των συμμετεχόντων παραγωγών, θα σχεδιαστούν νέες συσκευασίες για τα προϊόντα, θα σχεδιαστεί νέα πολιτική προώθησης των προϊόντων και αύξησης των πωλήσεων και θα υποστηριχθεί η διαδικασία κοινών πωλήσεων για τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια.
Ο στόχος των εταιρειών που θα θελήσουν να συμμετάσχουν σε ένα τέτοιο δίκτυο θα είναι η από κοινού προώθηση των προϊόντων τους στον Ελλαδικό χώρο και στο Εξωτερικό. Στην ουσία θα συσταθεί ένα κοινό τμήμα πωλήσεων – εξαγωγών με κύρια απασχόληση την προώθηση των προϊόντων των μελών του δικτύου σε
επιλεγμένες αγορές. Τα προϊόντα αυτά θα προωθούνται με την μορφή ομαδικών καλαθιών «Μακεδονικό και Θρακικό καλάθι» και από τα εκθεσιακά χωριά αλλά και από δίκτυα πωλήσεων σε χώρες του εξωτερικού.
Μια τέτοια προσπάθεια θα βοηθήσει τους νέους παραγωγούς να μείνουν στον τόπο τους και να δημιουργήσουν και νέα πιο ποιοτικά προϊόντα.
Κύρια προϋπόθεση της υλοποίησης της δράσης είναι η μεταφορά τεχνογνωσίας και η υποστήριξη των μικρών επιχειρήσεων, οργανισμών, ενώσεων, αναπτυξιακών εταιρειών – εντός της περιφέρειας – τόσο για την κατανόηση των επιχειρηματικών ωφελειών από μια πιθανή δικτύωση όσο και την ενεργή βοήθεια τους στα πρώτα βήματα υλοποίησης των δικτύων.
Η συνεργασία και η δικτύωση θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις που διαμορφώνονται, όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο, αλλά και σε διεθνές, παρά το γεγονός ότι μπορεί να διαφέρουν σε μέγεθος, οικονομική διάσταση και τεχνολογική βάση. Επιπροσθέτως, με τη δικτύωση τους οι επιχειρήσεις θα αποκτήσουν δυνατότητα καλύτερης και αποτελεσματικότερης πρόσβασης σε υποστηρικτικές υπηρεσίες και τεχνολογικές εφαρμογές που σε αντίθετη περίπτωση θα ήταν δύσκολη.
Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας που επιδιώκει κάθε επιχείρηση εξαρτάται από δύο παράγοντες. Πρώτον, από την επίτευξη οικονομιών κλίμακας στο εσωτερικό τους, στη μείωση δηλαδή του κόστους παραγωγής καθώς αυξάνονται τα επίπεδα παραγωγής και δεύτερον από την επίτευξη εξωτερικών οικονομιών που δημιουργούνται από τη μείωση του κόστους που συνεπάγεται η γεωγραφική συγκέντρωση επιχειρήσεων.
Σκοπιμότητα
Σκοπός της δράσης είναι η επιλογή, πιστοποίηση και ορθή παρουσίαση των παραδοσιακών προϊόντων της περιοχής μέσω της δημιουργίας ενός cluster πωλήσεων που θα παρέχει μια κοινή στρατηγική για τουλάχιστον 2-3 χρόνια.
Η σκοπιμότητα ανάπτυξης διασυνδέσεων και ομαδοποιήσεων στις επιχειρήσεις βασίζεται σε μια σειρά αναλύσεων και στην θετική εμπειρία ανταγωνιστριών χωρών. Το περιεχόμενο των όρων αυτών δεν είναι αυστηρά καθορισμένο, αφού πρόκειται για σχήματα που διαμορφώθηκαν και διαμορφώνονται σύμφωνα με τις συγκεκριμένες κάθε φορά συνθήκες και ανάγκες.
Τα cluster επιφέρουν θετικά αποτελέσματα στις επιχειρήσεις και συμβάλλουν σημαντικά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητα τους καθώς:
* βελτιώνουν τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων μέσω της βελτίωσης της ποιότητας και της πρόσβασης σε νέες αγορές
δημιουργούν νέα βιώσιμα επιχειρηματικά σχήματα
* αυξάνουν την απασχόληση
* ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας
* δημιουργούν τις κατάλληλες δομές που προωθούν την ανταγωνιστικότητα και την παραγωγικότητα των ΜΜΕ
» προωθούν την μεταφορά τεχνογνωσίας μεταξύ των επιχειρήσεων
* εισάγουν νέα προϊόντα / υπηρεσίες
* επωφελούνται από τις εξωτερικές οικονομίες της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής που δραστηριοποιούνται. Τέτοιες εξωτερικές οικονομίες είναι η πρόσβαση σε ειδικευμένο εργατικό δυναμικό, η διαθεσιμότητα συγκεκριμένων φυσικών πρώτων υλών, η συνεργασία με τοπικά εκπαιδευτικά και τεχνολογικά ιδρύματα, η παρουσία δημόσιων και ιδιωτικών υποστηρικτικών οργανισμών κ.ά.
* επωφελούνται από τη μείωση του κόστους μέσω του εξορθολογισμού των παραγωγικών διαδικασιών, της εξειδίκευσης και της επίτευξης οικονομιών κλίμακας
* επωφελούνται από την πρόσβαση σε νέες αγορές και της άμεσης ανταπόκρισης στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της ζήτησης προϊόντων και υπηρεσιών
αποτελούν σημαντικό εργαλείο διάχυσης των καινοτομιών στις επιχειρήσεις
* μπορούν να προσδώσουν στο προϊόν που παράγουν οι επιχειρήσεις ένα σήμα ποιότητας, μια συγκεκριμένη ονομασία μοναδική στο είδος της που θα της βοηθήσει στην καλύτερη προώθηση του στην αγορά.
* αυξάνεται η παραγωγι