Αναρωτιέστε και εσείς πως να βοηθήσετε το παιδί σας να μάθει καινούριες λέξεις και να εμπλουτιστεί το λεξιλόγιο του; Αγοράζετε και εσείς πάρα πολλά παιχνίδια και ακριβά αντικείμενα ; Αγχώνεστε για το πως θα βοηθήσετε το παιδί σας ;
Αρχικά πρέπει να αναφέρουμε πως δεν είναι ανάγκη να αγοράζεται επιπλέον πράγματα για αυτόν τον σκοπό ούτε και ακριβά παιχνίδια. Μπορείτε πολύ εύκολα και οικονομικά να ενισχύσετε τις ικανότητες των παιδιών σας στο σπίτι με τα παιχνίδια και τα αντικείμενα που ήδη διαθέτετε.
Μην ξεχνάτε τα παιδιά θέλουν ένα σωστό πρότυπο για να τον μιμηθούν, χρόνο για να αποδείξουν τις δυνατότητες τους και ευκαιρίες για να μπορέσουν να πειραματιστούν. Παρακάτω θα αναλύσουμε κάποιες τακτικές που μπορούν να ακολουθήσουν γονείς και φροντιστές παιδιών έτσι ώστε να ενισχύσουν το λεξιλόγιο καθώς και τον λόγο των παιδιών.
1.Ζητήστε το ένα από τα δύο αντικείμενα που κρατάτε : ‘’Θέλεις το μήλο ή το αχλάδι ;’’, ‘’Θέλεις την κούκλα ή την μπάλα ; ‘’ κλπ. Έτσι αρχικά ονομάζεται τα αντικείμενα που στοχεύετε να ενισχύσετε την χρήση τους και δίνεται στο παιδί την ευκαιρία να απαντήσει.
2.Κάντε ανοιχτού τύπου ερωτήσεις : Οι ανοιχτού τύπου ερωτήσεις είναι αυτές όπου δίνουν στο παιδί την ευκαιρία να απαντήσει με κανονική πρόταση. Αντίθετα οι κλειστού τύπου ερωτήσεις είναι αυτές που η απάντηση είναι ένα Ναι ή ένα Όχι. Σκοπός μας είναι το λεξιλόγιο του παιδιού για αυτό προτιμήστε την πρώτη κατηγορία ερωτήσεων.
3.Κάντε πως ξεχνάτε μια λέξη : Κατά την διάρκεια μιας δραστηριότητας ενώ συζητάτε με το παιδί σας κάντε μια παύση και προσποιηθείτε πως ξεχάσατε μια λέξη και αφήστε το παιδί σας να την προσθέσει.
4.Πείτε τον αρχικό ήχο της λέξης-στόχο : Αν δείτε ότι το παιδί σας δυσκολεύεται να εκφέρει μια λέξη βοηθήστε το εκφέροντας τον αρχικό ήχο της λέξης παρατεταμένα π.χ. χχχ (χελώνα) αν και πάλι δυσκολευτεί πείτε του την αρχική συλλαβή της λέξης π.χ. χε (χελώνα).
5.Χρησιμοποιήστε τα παιχνίδια του : Χρησιμοποιήστε τα παιχνίδια του παιδιού π.χ. ζωάκια, μέσα μεταφοράς, κουζινικά κλπ. Και περιγράψτε μαζί τα χαρακτηριστικά του αντικειμένου. Για παράδειγμα η αγελάδα έχει μια ουρά, δύο αυτιά, τέσσερα πόδια, μας δίνει να πιούμε γάλα, μας δίνει να φάμε κρέας κλπ. Έτσι ενισχύουμε τις σημασιολογικές αναπαραστάσεις του παιδιού στο νοητικό λεξικό του και χρησιμοποιεί περισσότερες λέξεις.
6.Παίξτε με τις λέξεις : Κατά την διάρκεια του παιχνιδιού ή μιας δραστηριότητας ζητήστε από το παιδί κάτι χωρίς να πείτε το όνομα του, για παράδειγμα πείτε ΄΄βλέπω κάτι γκρι που έχει δύο χερούλια’’ (κατσαρόλα) και αφήστε το παιδί να βρει και να σας δώσει ή να σας δείξει το αντικείμενο.
ΠΡΟΣΟΧΗ ! Δεν είναι ανάγκη να βρίσκεστε στο σπίτι σας για να εξασκηθείτε με τις λεξούλες μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις τακτικές αυτές οπουδήποτε και με όποια αντικείμενα θέλετε π.χ. στο Σούπερ Μαρκετ, στον κήπο, στην λαϊκή, στην παιδική χαρά κλπ.
Κόντε-Χασάν Μπουσρά
Λογοθεραπεύτρια (Πτυχιούχος Α.ΤΕΙ Πατρών)